Nätverkskort har slutat att fungera
Hej! Jag har en Hp pavilion dv2000 (dv2195eu) vars närverkskort nu helt plötsligt har slutat att fungera. Så nu undrar jag om det är någon som vet var nätverkskortet sitter på denna laptop modell? Ellr om någon har något förslag på vad jag ska göra för att fixa problemet? Tydligen så är detta problem vanligt på just den här modellen.

Det vanliga trådbundna nätverkskortet sitter integrerat i ett chip på moderkortet på i princip alla laptops. Inget som går att byta ut själv. Därimot om du menar det trådlösa så brukar det sitta ett mini-pci/mini-pci-express-kort under en lucka på undersidan eller under tangentbordet.
Så det trådlösa är oftast enkelt att byta ut, om det är det trådbundna så är nog det enklaste att skaffa ett nytt som du kopplar in med usb eller express-card.
Det vanligaste felet folk gör är att de inaktiverat nätverkskortet, antingen via knappen på datorn eller i nätverksinställningarna. Det finns alltså två olika ställen där man kan inaktivera ett trådlöst nätverkskort på den bärbar dator.
På vår Fuijitsi(stationär dator)-har nätverkskortets lampa ändrat sken-blinkar ej så intensivt när det blinkar(illgrönt),utan man ser endast det konstanta ,skenet-svagt gult! Vad kan va fel?är det avslaget i nån strömkrets eller är det paj tro? (datorn hittar ej kortet eller drivrutinerna till det ,även om man kör ner dem på nytt!)

#3 Du kan nästan säkert utgå ifrån att kortet har pajat. Kanske det går att stänga av, så att lampan inte längre lyser, och den enklaste åtgärden kan vara att skaffa ett nytt nätverkskort, endera USB eller PC-card.
Avinstallera det trasiga kortet om det fortfarande är installerat och se om det går att inaktivera via setup.
Tack!,har avinstallerat det-kör via usb,på externt nätverkskort/modem,som en nödåtgärd,..(har fast LAN-kabel,annars)
..men hoppades nätverkskortet kanske hade "hängt sig"-eller att jag missat någon,typ;"Tillåt att den här enheten-tas ur strömdrift,av datorn"..etc
Via enhetshanteraren går det ej att nå,fast det går utmärkt att tex installera nya usb-nätverks-kort,…fast PC-card tar den ej,går att installera,drivrutin-..men ej o få igång..
..,så jag måste nog lämna in den, är ju amatör..annars kanske man gör något redigt dumt.. (har ju brutit plomberingen,men garantin finns kvar,egentligen)
..-men Vista har ju också inbyggda nätverkskort(fuijutsi) i moderkortet , vilket gör det svårare att mekka med själv.
Gjorde också en total Recovery,lät datorn återställa sig till fabriksinst.Men lampan lyser sååå fiint!,he,he..
Men totalt påverkar det ju inte om jag kör på ett externt,eller hur?-Även om den lyser i hundra år?
Testa att återställa TCP/IP-stacken….om denna hängt sig så kommer inte något nätverkskort att fungera.
Så här gör man…
http://support.microsoft.com/kb/299357
Nix!..hade nog fungerat om jag ej återställt,datorn.
…på kommandotolken står bara;"går ej att återställa"..Men det var ett jättebra tips(tackar o bugar)..skulle frågat lite tidigare bara!
Använde min gamla Powerbook G3;A (02;a?,tror jag) -under tiden,den låser sig också -som ovan här i tråden-när den är kabelbunden(inte när man kör Airport)..
..den är ju slö-så kanske det skulle löna sig o uppgradera den,är inte så duktig på MAC,och batteriet är dött-så man måste ju hur eller hur ha en kontakt + nån vägg,i närheten!
Är det mödan värt tycker du ?