Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3304 ggr
rullz
2009-07-17 02:25
0

Problem med skärm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

En av våra skärmar har börjat strula mer och mer den senaste månaden. Det dyker upp streck över hela skärmen och dom kan komma när som helst, men oftast kommer dom när det är grafikkrävande grejer igång. Vissa gånger har skärmen blivit helt vit, inga streck, bara helt vitt. Även när datorn är helt avstängd. Även när vi till och med drar ur sladdarna.

Vi har provat:

* Installerat om drivrutinerna till grafikkortet.

* Formaterat.

* Köpt nytt grafikkort.

* Provat med både digital och analog kabel.

Det verkar inte vara skärmen det är fel på. Vi har provat den på en annan dator med andra kablar och då har det funkat felfritt. Nu kommer nog någon skriva att vi ska köpa ny kabel, men finns det något annat som kan vara fel om nu inte ny kabel funkar?

johannespanzer
2009-07-17 03:16
0

Är det en platt eller "tjock" skärm?

Första tanken var överhettat grafikkort, men det verkar ju knepigt om ni bytt, men kanske är det dålig kylning i burken?

Min andra gissning är att det är en platt skärm som nåt börjar bli konstigt på på skärmens bilddel? Men jag kan för lite för att säga nåt av substans.

Zarine
2009-07-17 09:02
0

Jaa du, helt ärligt så är det jättesvårt att veta precis vad som kan vara fel när det är så många kompontenter inblandade men av vad jag kan se på bilden så misstänker jag skärmen ändå. Allt annat är ju utbytt och skärmen är den enda gemensamma nämnaren. Känn på skärmen är den väldigt varm?

Jag fick ta över en gammal plattskärm (20" wide) av en kollega som dog efter ett par timmar från kallstart och den var glödhet, om jag då dammsög lite i luftintaget på den så kunde den hålla en timme eller två till sen en ny runda med dammsugaren. Jag löste det hela genom att skaka den rätt våldsamt några gånger, nu funkar den perfekt.

Att din skärm är okej i en annan dator är skumt, har du möjlighet att byta ut dom ett tag och se om felet kvarstår antingen på datorn eller skärmen? Försöka isolera om det är kombinationen dator+skärm eller var för sig…

Inkanyezi
2009-07-17 10:01
0

Om skärmen funkar på en annan dator så är det någonting med frekvensen som spökar. Om drivrutinen låter dig använda olika frekvenser, prova med en lägre uppdateringsfrekvens, det kan kanske lösa problemet.

Prova olika upplösning om du inte kommer åt frekvensen, det kan tänkas att det funkar på en annan upplösning än den som är inställd. Man kan också prova att lura drivrutinen att det är en annan skärm än den som ställs in automatiskt av systemet. Det kan tänkas att dom helt enkelt har programmerat drivrutinen fel.

När man har den här typen av fel, även om skärmen inte är orsaken, så kan den ta skada av att användas med fel frekvens, eftersom vissa komponenter kan bli för varma och åldras fort.

Oscar
2009-07-17 11:46
0

Jag fick masssa liknande skumma fel när jag köpte nytt grafikkort och det visade sig att power suppplyen inte var tillräcklig för grafikkortet. Tog ett tag att komma på att det var det, men det hände också just när man körde grafiktunga spel o program.

rullz
2009-07-17 15:51
0

Det är en SyncMaster 940bw. Datorn är inte överhettad.

Skärmen är normalvarm, inte kokhet eller så. Just nu är den till och med rätt sval, ändå har den haft stora utbrott av streck och vitt nyss. Vi har inte provat att byta ut skärmarna en längre tid men vi tänkte kanske prova snart.

Inkanyezi
2009-07-17 19:31
0

Man märker inte någon uppvärmning av skärmen om den överbelastas av fel frekvens. Det enda man märker är just de där störningarna, men skärmen ska egentligen säga ifrån med menyn och koppla bort sig när den har fel frekvens, men om frekvensen ligger nära tillåten kan det hända att den inte gör det.

Zpookey
2009-07-18 21:18
0

Starta datorn i VGA-läge så att minsta möjliga upplösning ställs in. Öka sedan upplösningen tills felet uppstår igen….efter 15 sekunder bör grafikkortet ställa tillbaka sig till föregående värde eftersom att du inte accepterat den sista upplösningen.
Det verkar som om att skärmen inte klarar upplösningen som datorn är satt i.
En del skärmar kommer med en speciell skiva med drivrutiner för just den skärmen (alltså inte grafikkortsdrivrutiner) Detta för att endast de upplösningarna som skärmen klarar av ska användas. Har du installerat dessa?

rullz
2009-07-19 02:29
0

Det är den rekommenderade upplösningen (och frekvens) som används och drivrutinerna för skärmen är installerade. Dom har även ominstallerats flera gånger.

Zpookey
2009-07-20 11:01
0

Börja ändå med en lägre upplösning.