Bärbar dator startar inte
Hej :) Skriver här å min mammas vägnar, hon får inte igång sin bärbara dator. Jag har också provat, får inte igång den på nått sätt. Hon är helt hysterisk just nu. Hon har nyss flyttat och har absolut inte råd med nån ny dator.
Hon lämnade den i torsdags morgon, så funkade den. Sen dess har den stått orörd. Nu när vi skulle in på internet från den så gick den inte igång. Provade byta laddare, ifall den skulle vara urladdad och laddaren trasig, men det funkade inte. Plockade bort batteriet och satte tillbaka.
Märket är AMILO M1425. Är jättetacksam för hjälp, så jag kan lugna ner min stackars mamma :)
Värd på Choklad iFokus

"Provade byta laddare", Var det en EXAKT likadan laddare gjord för den datorn? Även om kontakten passar så är det långt ifrån säkert att det är rätt då den måste ge samma spänning och ha samma polvändning annars så kan det den kopplas in på gå sönder helt.
Brukar sitta en lampa på laddaren, lyser den i så fall?
Kolla så att stiftet på strömkontakten på datorn är intakt
Lyser några lampor överhuvudtaget på datorn när ni sätter i laddaren? annars så kan det vara så att moderkortet har pajjat och då brukar det vara billigare med en ny dator.
#1 Ja, det är exakt likadan laddare. Mammas laddare var trasig för nån månad sen och då använde hon min, som funkade utmärkt.
LAmpan på laddaren lyser, ja.
Hur kollar man stiftet på strömkontakten?
Nej, inga lampor lyser överhuvudtaget. Hoppas verkligen inte att det kan vara så att moderkortet är trasigt. :/
Värd på Choklad iFokus

Har du kollat om det funkar om du plockar ur batteriet? Ett trasigt batteri kan sänka laddaren, så att den slår ifrån, men om det är batteriet som är paj brukar datorn funka om man tar bort det.
(Kanske ingår i "plockat ur batteriet och satt i det igen", men kostar så lite att dubbelkolla… )