Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3763 ggr
SwedenZoo
2009-07-08 17:46
0

Extern hårddisk sturlar

Hej! Min dator ratar min externa hårddisk på senare tid. Det tar runt  en kvart att ladda in den, sedan kommer en text fram om något med att inte i IQ fungerar. Fungerar heller inte på min stationära. Vad är fel tror ni?

Fel kategori Medarbetare?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

HenrikLundin
2009-07-08 19:58
0

Är det PC eller MAC du använder hårddisken till?

Ifall det är PC kan det vara allt från kluster fel eller att den håller på att rasa. Hur låtar hårddisken då du arbetar från den? Klickar det högt och tydligt är det läsararmen som slår för långt. Vilket leder att hårddisken förr eller senare kommer att haverera innom snar framtid.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

SwedenZoo
2009-07-08 20:04
0

Konstigt om det vore så. Jag har ju bara haft den i två-tre månader och bara lagt in cirka 1gb material ännu.

Inkanyezi
2009-07-08 20:47
0

Du kan ju börja med att installera om IQ Media, eftersom den rapporterar att den inte funkar. Det kan få datorn att dröja länge med att känna igen hårddisken. Annars om du avinstallerar IQ så kommer ju systemet att ta in disken direkt.

Zpookey
2009-07-09 01:19
0

Att din hårddisk bara är 2-3 månader gammal spelar ingen roll…det finns ingen garanterad livslängd på en hårddisk….den kan gå sönder precis vilken sekund som helst efter att den lämnar tillverkningsbandet. Om du t ex har en extern hårddisk stående på högkant kan det räcka med att den välter medan den håller på att skriva till disken…och den behöver inte ens landa på något hårt….det kan t o m räcka att man fångar upp den innan den vält. Vill det sig illa så kan nämligen läsarmen ta i själva disken och då är det oftast kört. Det är därför som man ska bränna ner viktiga filer på cd eller dvd och inte förlita sig enbart på en extern hårddisk. Det kan också vara så att du inte har använd dig av säker borttagning innan du tagit loss hårddisken så att viktig data inte har kunnat skrivas till hårddisken innan den plockats bort….
Anledningarna kan vara många.

HenrikLundin
2009-07-09 10:30
0

#4 USB minne är ruskitgt bra att lägga vikta filer på. Lätt, smidig och man kan inte repa minnet så det inte går att läsa från det till skillnad från en repig CD skiva. Nackdelen med USB minne är att man kan förlägga det lite var stans :D Har börjat göra back up på mina filer jag vill spara på mitt 8 gb usb minne. Räcker gott och väl till alla bilder och små korta filmer man har.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

Zpookey
2009-07-09 23:28
0

Nej….ett usbminne är definitivt inget bra ställe att lägga viktiga filer på.
Ett usbminne använder man för att temporärt lägga filer på.

Lägger du t ex filer som du är rädd om på ett usbminne och sedan arkiverar minnet i en tre-fyra år så är det inte alls säkert att det finns någon läsbar information kvar på minnet.
Usbminne är känsliga för magnetism och de kan sluta att fungera precis när som helst. Visst finns det garanti på usbminne men garantin täcker inte innehållet.
Många har förstört minnen genom att ha dom i ficka där mynt, ludd, nycklar och annat finns. Kontakterna i ett usbminne är inte så jättetåliga.

Usbminnen är 2000-talets disketter…inget annat. Det är en slit-och-släng-pryl för överflytt av filer.

En cd eller dvd är det absolut säkraste sättet att arkivera filer på. Om man tvunget måste använda sig av filerna och är rädd för att repa skivan så bränner man givetvis 2 skivor (10 kronor extra för att skydda sina filer är billigt) och lägger undan den ena som original om man skulle behöva kopiera den i framtiden. Och originalet förvarar man gärna i ett bankfack om det är jätteviktiga filer.
Men man ska inte köpa billiga noname-skivor. Verbatims skivor t ex..de har en arkivbeständighet på c:a 100 år….men man kan ju alltid kopiera skivan till ett nytt original var 75:e år om man vill vara säker. Skillnaden prismässig mellan noname och märkesskivor är kanske max 5 kronor..och har an viktiga filer så borde de vara värda de extra kronorna.
Ett usbminne klassas inte ens som arkivbeständigt.

SwedenZoo
2009-07-23 01:44
0

Men faktiskt håller USB minnen förvånansvis bra.

guraknugen
2009-07-25 01:30
0

Om CD och DVD är det säkrastre sättet är vi verkligen illa ute, i alla fall enligt mina erfarenheter (från cirka 1995, det vill säga ungefär när CD-brännare började lämna fantasinivån i pris). Men det är väl bara jag som haft kopiöst med otur med CD/DVD de senaste cirka 14 åren samt lika kopiös tur med USB-hårddiskar de få år jag haft sådana…

Nej, CD/DVD är bortkastad tid (tar lång tid att bränna och ännu längre tid att hitta lediga skivor samt, i förekommande fall, radera skivor för återanvändning) och nästan lika bortkastade pengar. CD/DVD duger bäst som frisbee om man frågar mig.

Har man en USB-hårddisk och något skulle hända med den, har man ju en väldig otur om den interna disken samtidigt skulle paja. Visst kan det hända, men vad kan INTE hända? Men även om man hade två USB-diskar så skulle inte merarbetet bli särskilt stort med att göra säkerhetskopior till två hårddiskar istället för till en, och särskilt dyra är de ju inte heller numera. Och inget letande efter lediga skivor heller.

SwedenZoo
2009-07-30 20:17
0

Går det att få över allt som ligger på Ext. Hårdisken till datorn på något sätt?

Zpookey
2009-07-30 20:51
0

Om den inte fungerar menar du?
Har du testat den i en annan dator?
Det kan ju vara kontrollerkortet i den externa hårddisken som strular och då kan man som sista utväg plocka ut hårddisken ur den externa lådan och koppla in den direkt i en stationär dator eller köpa en ide/sata till USB-adapter.
Men är det själva hårddisken som rasat och inte kontrollerkortet så är det lite jobbigare….då kan man skicka hårddisken till IBAS så att de kan försöka…de brukar klara det mesta….även hårddiskar som förstörda på annat sätt…men räkna med att det kommer att kosta i runda slängar 15000:- att rädda informationen.
Hade en kund vars hårddisk rasade och han hade en massa dop-bilder och dyligt och ingen annan backup och det fanns inget annat alternativ än att skicka den till IBAS…men de räddade alla hans bilder så han tyckte att det var värt kostnaden.

Inkanyezi
2009-07-30 23:04
0

Jag lyckades sabba en extern hårddisk ganska rejält nyligen. Tänkte mig inte för. Jag har två bildskärmar på bordet, CRT eftersom jag jobbar med bilder. Jag hade lagt hårddisken mellan dem, och så när man startar, så gör skärmen en avmagnetisering…

När jag lite senare skulle kolla den där hårddisken (det var inget viktigt på den, tänkte skifta i mammas bärbara), då skorrade det några gånger i den och lät skärande. och så la den av helt.

Så närhet till en bildskärm av den gamla sorten med katodstrålerör är inte bra för en extern hårddisk.

Zpookey
2009-08-02 01:06
0

Låter ganska osannolikt att det skulle vara avmagnetiseringen som dödade din hårddisk….så stark avmagnetisering är det inte i CRT-skärmar oavsett märke eller storlek.
Däremot så blir det en rejäl strömspik när du slår på en CRT-skärm….det kan ha varit en sådan som dödade din hårddisk….det kan ha räckt att hårddisken varit i skriv- eller läsläge när strömmen "dippade"…alternativt så kan det ha varit strömförsöjningsdelen till din hårddisk som tog stryk.

Men å andra sidan behöver det inte alls ha haft med saken att göra det heller…en hårddisk kan lägga av när den känner för det….inte när användaren gör det.

guraknugen
2009-08-02 01:29
0

OT: En liten ynklig detalj bara som kanske är bra mycket utanför ämnet: Det lär knappast vara strömmen som dippar när man slår på en CRT-skärm (eller vad som helst som drar mycket ström i startögonblicket), utan spänningen, vilket är ganska lätt att påvisa med hjälp av några enkla lagar (Kirchoffs första och andra lag i kombination med ohms lag borde räcka gott).

Det är skillnad på spänningsdipp och strömdipp, även om det knappast spelar någon roll i en tråd som denna, där folk ändå, på grund av helt andra intressen, knappast bryr sig om sådana ”petitesser”…

Ville ändå bara förtydliga detta, ifall någon trots allt var intresserad. En CRT-slärm som startas kommer just i startögonblicket att dra mycket ström, så vi får en ”strömspik” som kan vara så stor att nätaggregatet knäar och därmed inte kan upprätthålla rätt spänning under det korta ögonblick spiken varar.

Antingen går den i strömgräns för att rädda sig själv från att gå sönder, eller så hinner den helt enkelt inte med att kompensera för den tillfälliga spiken. Spänningen från nätaggregatet kommer i vilket fall som helst att dippa, det vill säga att vi får en ”omvänd” spänningsspik i ungefär samma ögonblick som vi får en strömspik.

Blev kanske lite rörigt, men det beror nog mest på att jag aldrig läst pedagogik…

Zpookey
2009-08-02 02:26
0

"Blev kanske lite rörigt, men det beror nog mest på att jag aldrig läst pedagogik…"

Nä..det kan man inte beskylla dig för Tungan ute

Du verkar ha ett väldigt bra kunnande men borde nog inte bli så teknisk i dina svar. Det förvirrar bara för det mesta tyvärr och blir gärna för avancerat på enkla frågor. Har känts ibland som "Ska jag verkligen behöva skriva ett helt nytt operativsystem bara för att jag har en cola-fläck på bildskärmen?"
Försök att analysera nivån på frågan och anpassa svaret därefter Glad

99% av de inne på iFokus vet vad ström är…det är det man får i ett eluttag.
5% vet vad spänning är…95% förknippar det med Balder på Liseberg eller något annat spännande. Flört

guraknugen
2009-08-02 03:31
0

OT (bara ett kort svar till föregående inlägg, #15):

För säkerhets skull inledde jag med ett ”OT” i fetstil, så att det inte skulle irritera alltför många…

Tungan ute

Tyvärr är det väl ganska många av de 99% du nämner som TROR att de vet vad ström är, då många av dem kallar spänning för ström…

Ström (mäts i Ampere, förkortas A) kan man inte få ur ett vägguttag om man inte kopplar något till det. Spänning (mäts i Volt, förkortas V) däremot, finns där hela tiden (såvida vägguttaget nu är inkopplat och ingen säkring har gått, och så vidare. Vet inte om det var en bra förklaring av skillnaden, men i alla fall ett försök till något enkelt som kanske eventuellt går att förstå…

Zpookey
2009-08-02 04:08
0

Det jag menade var att för 99% av de på iFokus så räcker det med att veta att man stoppar i en sladd i ett uttag och sedan fungerar det….hur det fungerar är ovidkommande för dessa 99%.

Men starta gärna en tråd med mera ingående förklaringar på exepelvis el-lära.
Tror att det skulle uppskattas…
Det jag menade var också att ett akademiskt svar på en grundskolefråga är långt ifrån önskvärt…men får gärna presenteras i ett eget inlägg Glad

Inkanyezi
2009-08-02 14:04
0

Jag tror inte att spikarna på nätet har stor betydelse för datagrejer, de är ganska väl skyddade för sånt, och i den mån de stör någon överföring, så är ju protokollen till för att skapa den redundans som behövs. Om ett paket är felaktigt så skickas det igen.

Däremot så kör mina bildskärmar alltid en degauss när de slås på, och det är en ganska kraftig magnetpuls som ska avmagnetisera den där metallskärmen längst fram i bildröret, masken som ser till att färgerna hamnar rätt. Jag misstänker att den pulsen är kraftig nog för att skada en hårddisk som ligger tillräckligt nära.

Zpookey
2009-08-02 14:36
0

Sätt en kompass bredvid skärmen nästa gång…skulle inte tro att den reagerar alls.
En degauss låter mycket mer och ser ut mycket mer än vad det egentligen är.

Det krävs oerhört lite för att avmagnetisera en skuggmask.

guraknugen
2009-08-02 21:43
0

#17: Hade jag vetat att detta skulle framkalla en sådan ilska hade jag kanske avstått. Får ta till mig av detta och lära mig att bättre motstå frestelsen att skriva i fortsättningen.

SwedenZoo
2009-08-02 21:48
0

Kanske inte detta hör till ämnet? Eller?

guraknugen
2009-08-02 21:50
0

#21: Visst ja, glömde skriva OT denna gången. Sorry.

Zpookey
2009-08-03 20:40
0

Ingen ilska här inte Glad

guraknugen
2009-08-09 21:27
0

OT - #23: Inte här heller. Har just varit med min fru på en underbar semestervecka i Dalarna (!), så jag är glad som en lax, trots att veckan nu är över…