Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1474 ggr
Stephanie
0

Installera och avinstallera mycket?

Finns det någon nackdel med att installera och avinstallera spel på datorn ofta? Då och då får jag infall att spela the sims 2 på datorn, vilket tar rätt mycket plats. Eftersom jag bara har en laptop, blir det snabbt fullt.

Därför undrar jag om det är dåligt på något sätt, att jag avinstallerar the sims när jag vill prova något nytt spel, som kanske inte får plats om även the sims finns där?

Och jag har inte den blekaste vad jag ska välja för kategori för tråden, så jag lägger den under Övrigt…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zpookey
0

Om det bara är ett spel som du installerar och avinstallerar hela tiden så spelar det ingen större roll….men ju fler spel och program som du installerar, desto fler skräpfiler fyller upp datorn. Detta avhjälps oftast med "Diskrensning". Men att installera en massa program och spel lägger även till information i registret på datorn och allt för många spel- och programtillverkare skriver för dåliga avinstallationsprogram så informationen i registret lämnas kvar….och till slut blir datorn slöare och slöare. Så man kan säga att för varje spel eller program som du installerar så fylls din dator med sådant som inte fösvinner vid en avinstallation. Desto fler installationer av olika program…desto mer skräp blir kvar.

Kaj
0

Om du har Vista kan du återgå till en installationspunkt direkt före du installerade spelet. Då har du inga spår efter spelet ens i registret.

Ett annat sätt är även att försöka lägga in en virtuell programvara och reservera ett OS bara för spel. Då kan du trixa hur mycket du vill utan att förstöra ditt ordinarie OS.

Stephanie
0

#1 Ok, det var det jag gissade… Går det att rensa i registret för hand? Eller är det lite "farligt" om man råkar göra nåt dumt kanske? Tungan ute

#2 Riktigt så teknisk är jag dock inte Tungan ute Har inte Vista heller…

Kaj
0

Att rensa i registret krävs att man vet vad man gör för annars kan hela datorn sluta fungera.

Zpookey
0

Nix…det är inte lite farligt…det är mycket farligt att rensa i registret.Tungan ute
Det räcker med att du raderar en enda registerpost fel för att din dator inte ska starta igen.

Stephanie
0

#5 Haha, okej, då ska jag definitivt inte röra om nåt där Tungan ute I så fall får jag nog datoransvarige på skolan efter mig…