Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1624 ggr
[Malin3033]
0

planerar att köpa ny dator

Först och främst är ju allt med iFokus en sådan underbar idé. Jag satt och sökte lite på datorer via google, jag söker nämligen en ny. Men jag som inte är så Jätte uppdaterad om vad som finns nuförtiden så blev jag Väldigt vilsen, så tänkte jag "men det Måste ju nästan finnas ett iFokus om datorer", och tänk det gjorde det!

Så ni som har tid och lust kanske vill hjälpa mig?

Det jag först och främst söker är en bärbar dator (eller säger man laptop? vad är skillnaden?). Den ska vara ganska liten och lätt att ha med sig (börjar i gymnasiet och ska alltså ha en "skoldator". Min nuvarande är en stationär dator som jag trivs utmärkt med.
Förutom att den ska vara ganska liten och inte väga allt för mycket så har jag lite andra "krav".

Jag sysslar väldigt mycket med fotografering och redigerar bilder i photoshop. Så min nya dator ska ha stort minne för mycket bilder och bra grafikkort och andra bra saker för att kunna hantera bilder, den ska även klara av att ha photoshop installerat utan att den blir hur seg som helst.

Alltså:
¤ Liten och smidig
¤ Bra minne för bilder
¤ Klara av Photoshop
¤ Bra färger och grafik
¤ Surfa
¤ Klara av Word och andra "jobb-dokument"

Anledningen till att jag vill att datorn även ska kunna hantera bilder och photoshop på ett väldigt bra sätt är för att min stationära dator är ganska gammal och börjar ge med sig.

Tacksam för all hjälp!

//Malin

Kaj
0

På dell (och säkert felra andra leverantörssiter) kan du själv konfigurera din dator. Du väljer en som du tycker passar dig i grundutförande. Sedan kan du lägga till och ta bort t ex minne, cpu-kraft, grafikkort, disk, högtalare, skrivare etc allt efter vad du vill ha.

www.dell.se

[Malin3033]
0

Har suttit och läst lite nu under eftermiddagen om datorer och har förstått att betraktningsytan är väldigt viktig eftersom jag vill ha en bild dator. Men när det står "betraktningsyta på 16:9" så säger det mig ingenting, hur stor bör betraktningsytan vara? Ge mig gärna lite siffror så har jag lite att gå efter.

Priset bör vara runt 7000kr.

Kaj
0

Betraktningsvinkeln är väl hur långt från sidan du kan stå för att se bilden

Det du anger är bildskärmens storlek 16:9 betyder en bredbildsskärm. 16:9 formatet är egentligen framtaget för TV serier och är det format som du normalt köper då du köper en ny platt tv. Det är även det normala formatet på bildskärmar. Det betyder att förhållandet mellan bredd och höjd är 16:9 (dvs 16 bred och 9 hög). Hur stor skärmen sedan blir beror på storleken men förhållandet är alltid 16 gentemot 9. Du behöver alltså inte tänkta så mycket på det mer än att den bör vara 16:9 för att du skall kunna se på filmer i bredbildsformat på din datorskärm men även fotografier kan mycket väl vara i 16:9

Vad du är intresserad av är stroleken på skärmen. Ju större dessto tyngre blir din bärbara dator. Men håller du på mycket med foto och redigering så bör en skärm till en bärbar vara ca 17 tum eller större tycker jag. Den bör även klara av en upplösning på runt 1920x1080. Ju högre upplösning den klarar dessto skarpare bilder får du när du tittar på dem.

P:S Hollywood gör nästan alltid sina filmer i formatet 21:9. Det är därför vi får svarta kanter upp och nedtill då vi tittar på sådana filmer på en platt TV som har 16:9 format. Höjden är alltså desamma som för TV serier (16:9) men bredden på en Hollywoodfilm är alltså större dvs 21:9). Om man skulle skala upp hela filmen på en 16:9 TV skulle bilden alltså förvrängas på höjden därför väljer man att inte skala om filmen utan utnyttja den fulla bredden och sedan förminska filmen något så den får plats på en TV med bredd 16 förhållande. Men resultat blir då att den blir mindre än höjdförhållandet 9 i jämförelse. Därför får vi svarta kanter över och under på en Hollywood film när vi tittar på den.

guraknugen
0

#0: Skillnaden på en laptop och en bärbar dator är att laptop är engelska och bärbar dator är svenska. Samma sak alltså. Lap kan betyda en massa olika saker, bland annat knä. Alltså en dator man har i knät. Desktop är då en dator man har på skrivbordet, då en av de många översättningarna av ordet desk är just skrivbord.

Så enkelt var det…

När det gäller de två punkterna att klara av att köra olika ”jobbdokument” och att surfa är det inget du behöver oroa dig för. Klarar den att köra Photoshop snabbt och lätt, så lär den klara dessa två punkter också utan vidare.

Sedan vet jag inte riktigt hur det är med licenser för Photoshop, om du nu kör det i din gamla dator, om du får installera det i den nya och om du i så fall måste ta bort det från din gamla dator, och så vidare, men det går väl att ta reda på. Likaså med Word som du nämner. Antar att det finns datorer med Word förinstallerat, men jag är tveksam till om du hittar en med Photoshop förinstallerat.

Ulla
0

Om man absolut vill ha en laptop som är liten och lätt att ta med sig så kan man koppla den till en extraskärm när man jobbar hemma. Då utökas arbetsytan väsentligt. Jag gör nästan alltid så när jag jobbar med t ex bildredigering. Det funkar alldels utmärkt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Malin3033]
0

#5 så jag Skulle kunna använda min nuvarande skärm som jag har till min stationära dator till min framtida laptop? vilket i sådana fall innebär att jag skulle kunna köpa min lätta och lilla laptop men ändå kunna redigera bilder på en högupplöst, stor skärm? Om det skulle vara så så skulle det verkligen vara toppen!

#4 att hitta en dator med photoshop installerat är inget jag har räknat med, i värsta fall blir det väl en äldre version på den ena datorn och den nyaste versionen på den andra, men det visar sig då.

#3 hur får man reda på betraktningsbilden och vad bör den vara på?

guraknugen
0

#5: Om man med liten och lätt menar exempelvis Eee PC och dess konkurrenter, så är nog dessa bara att utesluta om man vill kunna köra Photoshop snabbt smärtfritt. Lär bli en rejäl plåga på dessa datorer. Dessa datorer är inte heller avsedda för några tyngre applikationer. Men det finns kanske lite större bärbara som har bra mycket bättre prestanda?

Som sagt, om prestandan är viktig, och det verkade den ju vara i detta fallet, glöm de där små bärbara med 7-10 tums bildskärmar. De är på tok för sega, i alla fall de som finns idag, år 2009. Vad jag sett i tester är inte heller de som är betydligt nyare än min särskilt mycket snabbare.

#6: Betraktningsvinkeln kanske du menar… det är den som förklaras lite i #3. Det är enkelt: Ha datorn igång så att en bild visas (eller bara ”skrivbordet” med sina eventuella ikoner och skit). Titta på bilden från olika vinklar, exempelvis uppifrån, från ena sidan och så vidare. Kan du bara se bilden när du är rakt framför skärmen? Ja, det är ju inte så bra. Kan du se bilden bra från alla vinklar? Men visst, det är ju kanon! Svårare än så är det inte… Bara att jämföra de datorer man är intresserad av och låta ögonen avgöra.

Som andra redan sagt, så är det sedan bra med så hög upplösning som möjligt. Som nämndes i #3 är 1920×1080 en bra upplösning med dagens mått. Min egen bärbara med 17"-skärm som jag köpte 2006 kommer inte ens i närheten av det och den duger ändå rätt gott åt mig… men saker händer ju hela tiden.

Men som sagt, ska du köra med en extern skärm är ju den interna skärmen lika viktig längre. Du kan ju dessutom använda båda skärmarna samtidigt och på så vis få en ännu större total yta att jobba med. Jag vet ju inte hur Photoshop fungerar, men kanske kan man exempelvis ha själva bilden i den stora skärmen och diverse kontroller i den lilla eller något sådant, allt efter eget tycke och smak, kan man kanske anta.

Kaj
0

Betraktningsvinkeln bör vara minst 170 grader både horizontellt och vertikalt. Detta brukar numer vara standard på skärmar.

Men egentligen är det rätt oinstressant om det bara är du själv som skall använda skärmen eftersom du då normalt sitter mitt framför den och då har en perfekt bildåtergivning. Betraktningsvinkeln är viktig om du t ex skall ha den för att presentera eller visa något för flera personer där några då kommer att behöva stå lite vid sidan av skärmen och alltså inte får plats rakt framför.

Ang upplösningen så är 1920x1080 en bra upplösning men oftast klarar man sig med t ex 1680x1050 eller så.

Som kuriosa kan nämnas att 1920x1080 visar ca 2 megapixlars bild (multiplicera värdena så får du fram antal megapixlar) så du får aldrig samma upplösning som dagens digitalkameror kan generera. Men det finns inga skärmar (i normala prisklasser) som klarar av mycket mer än ca 2 megapixlar.

guraknugen
0

#8: ”(multiplicera värdena så får du fram antal megapixlar)”

Jo, det är ju också därför man skriver ett multiplikationstecken mellan siffrorna (× eller ·). Varför nästan alla skriver ett ”x” istället är för mig helt obegripligt.