Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 958 ggr
Grodan
0

vilket ftp använder ni?

Jag har hittills använt Filezilla FTP Client,  men nu fått reda på att den inte är säker. Den lämnar information i textfiler eller oskyddat - en hackares dröm…

Vad använder ni och hur säkert är det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

AndreasS
0

Jag använder FTP Surfer och den funkar bra i mitt tycke.

Den lämnar ingen information i textfiler.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Norum]
0

Jag använder Ipswitch.

[PeterWem]
0

Om jag förstått det rätt är det på din lokala dator som Filezilla sparar lösenord, om du väljer att spara det. Om någon kört in en trojan i din dator är nog filezilla det sista du behöver ändra lösen på.

guraknugen
0

Jag använder ingen särskild ftp-klient. Min vanliga filbläddrare, utforskare eller avd man ska kalla den (Nautilus 2.24.1 på min stora bärbara, respektive 2.26.2 på den lilla bärbara), går alldeles utmärkt att använda för ändamålet, så jag tycker det känns lite onödigt att installera ytterligare ett program för något jag redan kan göra med ett standardprogram. Har dock provat några andra program, men det var alltså innan jag upptäckte att jag kunde använda Nautilus för detta.

Inkanyezi
0

Och jag använde ftp tills jag blev medveten om att man kan använda filhanteraren. (Nautilus eller Dolphin)

guraknugen
0

#5 och lite OT: Är det Dolphin som brukar följa med de flesta KDE-distar? Eller blandar jag ihop det med  Xfce nu? Har i stort sett alltid kört Gnome, så jag har inte så bra koll på KDE, LXDE, Xfce och så vidare, även om jag testat dessa.

Inkanyezi
0

Jag vet inte om den är med de flesta distarna, men den har typiskt KDE-gränssnitt, och den har några egenheter som jag gillar, bland annat att den visar lite tydligare var man är i cyberrymden eller på sin egen dators filsystem. Kanske en smaksak, men jag tycker att det är trevligt att mappen utgår från en bild av en USB-sticka i vänsterkolumnen när jag är på stickan, eller en jordglob när man är på nätet. Jag tycker det är lättare att se varifrån man flyttar filer och vart.

guraknugen
0

Hm… jag kom på att Konqueror brukar följa med KDE-distarna i regel, men i några fall har man valt Dolphin istället, tror jag.

Själv gillar jag Nautilus sedan de införde flikar för något år sedan eller så. Gillar att man kan köra pluggar i den också; kör själv en massnamnbytesplugg som funkar bra, men som tyvärr är lite ful…

För ett tag sedan fick Nautilusgänget total hjärnblödning och införde en jättebugg helt avsiktligt, som gjorde att om man klickar och drar en fil (med namnet ”Filnamn” i detta fall) och släpper den som länk, så ändras namnet på länken till ”Länk till Filnamn”! Arguemntet var att två filer i samma mapp inte kan ha samma namn, men vilket puckhuvud gör en länk till en fil i samma mapp?

Tänkte skriva en buggrapport om det men såg att någon hade hunnit före,  så jag bidrog med lite synpunkter och förslag på hur man kunde göra istället, och nu när jag uppgraderade frugans dator till nyaste Ubuntu, så testade jag ju Nautilus det första jag gjorde och fann då att dumheterna var borta. Tyvärr har jag själv inte uppgradera än, så jag dras fortfarande med idiotierna, men jag skrev ett skript som automatiskt letar upp alla länkar och tar bort ett eventuellt ”Länk till ” från dess namn. Ett skript som jag snart kan skrota…

En sak som jag tycker att Nautilus gör sämre än till och med Explorer i Windows, är att om man klickar på en länk som länkar till en mapp, så får man inte upp den verkliga sökvägen i adressfältet eller vid adressknapparna. Exempelvis om jag har en länk som heter ”/home/guraknugen/MinMapp” och den leder till ”/home/guraknugen/MinaGrejer/Fjanterier/Tjafs/Dårprylar” och jag dubbelklickar länken och därefter dubbelklickar på en av de mappar som finns där, exempelvis mappen Mongobingo, så tycker jag att det i adressfältet borde stå ”/home/guraknugen/MinaGrejer/Fjanterier/Tjafs/Dårprylar/Mongobingo”, men istället står det ”/home/guraknugen/MinMapp/Mongobingo”. Så om jag vill få reda på vart en länk leder så räcker det inte med att jag dubbelklickar på den och ser vart jag hamnar. Visst kan jag få reda på det ändå, exempelvis i Egenskaper, men man borde åtminstone få välja hur man vill ha det i någon inställning. Något jag kanske borde ta upp med utvecklarna istället…

Hur gör Dolphin i det fallet?

Isak
0

Jag använder Cyberduck..

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Inkanyezi
0

#8 Dolphin visar den riktiga sökvägen, det är en av fördelarna.