Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 2565 ggr
beem
0

Fel färg vid utskrift

Jag har gjort några bilder i Photoshop-RGB-färg som är i en brun-beige färgskala. När jag skriver ut bilderna blir färgåtergivningen inte alls rätt. Bildena får en grön/gul färg.

Jag har en Epson Photo RX 520.

Hur gör jag för att få rätt färgåtergivning i urskriften ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

guraknugen
0

Det är inte så att en av färgerna är slut i din skrivare?

beem
0

Nej……nya patroner.

Sorgen är kärlekens pris

pentsium
0

Gör om bilden till sRGB istället, då skrivaren säkert inte kan läsa adobe RGB ordentligt.

beem
0

Har ändrat till sRGB men det blev ingen skillnad.

Sorgen är kärlekens pris

Inkanyezi
0

Har du kört ut en testsida?

Det verkar som om du inte får ut färgen magenta.

beem
0

Jag har kört testsidor och de såg ganska bra ut…..någon linje var ej komplett så jag har   kört rengöring och annan koll…..den koll man kan göra enl. instruktionsboken…… men det blir inte bättre.

Sorgen är kärlekens pris

Kaj
0

Här har jag googlat fram några bilder i brown läget. Vad händer om du försöker skriva ut några av dessa? Blir det samma färgförvrängning?

http://images.google.se/images?q=bilar+2009&gbv=2&hl=sv&imgcolor=brown

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för att du försöker hjälpa mig.

Jag valde bilden jag visar här till höger.

Bilden blir lite mröarkare än originalet. Det rutiiga tygen bakom gubben får en ljus vattning nyans.

De 2 rutorna (bilderna) uppe i höger hörn får en gul/grön ton och inte brun ton som på bilden.

Sorgen är kärlekens pris

Kaj
0

Då kan man nog tro att det är din skrivare som är problemet. Många skrivare kan man kalibrera för att optimera färginställningarna. Vet dock inte hur man gör på den du har men en titt i manualen eller på Epsons hemsida bör kunna vägleda dig.

beem
0

Jag hittar  inget i manualen men jag ska kolla Epsons hemsida om support.

Tack fö hjälpen.

Sorgen är kärlekens pris

Kaj
0

Du kan pröva och gå in på skrivare och högerklicka på skrivaren. Välj sedan egenskaper. Där finns ibland en flik som heter färgmatchning. På vissa skrivare kan man skapa egna profiler för hur färgmatchningen skall se ut.