Det är synd om oss Windows-användare
Idag har jag installera om min dator. Jag installerade från en Windows XP Pro SP1-skiva. Nu har jag kommit så långt att jag har Windows SP2 inkl alla uppdateringar, Office 2003 SP2 inkl alla uppdateringar, IE7, WMP11 och Visual Studio .Net 2005.
Självklart måste man hitta drivrutiner från Dell för allt också.
Tappade räkningen på antal omstarter efter 14 stycken. Uppdateringarna från Windows-update är över 220. Tappade räkningen där också…
Det sjuka är att man måste installera typ 70 uppdateringar innan man kan installera Windows XP SP2. Och om det nu är närmare 200 uppdateringar av Windows från SP1 till idag undrar man ju varför dom inte gör ett SP3 som inkluderar alltihop.
Hualigen. Nästan 6 timmar har det tagit. Och då har jag inte ens viktiga program som Acrobat Reader, SnagIt och andra småprogram.
Men det är skönt med en nyinstallerad dator. Lite renande. Som att frosta av frysen eller rensa avlopp. :)
// Johan
Mvh // Johan
usch… hatar sånt där… vill göra som man gör med bilen… stoppar i en slant å sen åker man bara in i tvätten… sitter å filosoferar medans tvätten går… sedan några minuter senare… KLART!!! 
Jag lider lite med dig och håller med om att det inte är speciellt smidigt att installera om windows. Tänk att det överhuvudtaget behövs?! Det, om något, är väl ett tecken på riktigt usel spagettiprogrammering?
Tänk om de hade skippat systemregistret när de gjorde windows…
Tom
men måste man starta om efter varje uppdatering då? Oftast finns väl ett val att starta om senare. Så får man med ett par uppdateringar per omgång…
Ubuntu Linux tar ca 20 minutter å installere og krever ingen tidligere innsikt i Linux.
Oppgradering til aller nyeste versjon er automatisk, og tar ca 15 minutter.
Oh, en ting til. 2 reboots for hele installeringen.
Etter det rebooter du bare når du oppgraderer kjernen, alt annet blir restartet uten at resten av systemet startes på nytt.
Eksempel: Installere nyeste drivere fra nVidia krever bare at det grafiske systemet startes på nytt. Det tar ca. 10 sekunder.
Back on topic, så finnes det muligheter for å slippe å bruke så mye tid.
Norton Ghost, for eksempel?
Gjost (eller Linux) 4 teh win!
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Jag kan nog inte hålla med dig om att rekomendera Ubuntu. För det första finns det extremt många säkerhetshål och buggar i Ubuntu, så finns det även enklare varianter för de som inte har någon erfarenhet inom Linux.
SuSE är någonting jag rekomenderar. Det ligger dock på många skivor och tar tid att installera om man vill ha hela kittet. Men själv tycker jag att den tiden är allting värt. SuSE var min första dist. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Selvfølgelig, ingen software er perfekt, men det er for øyeblikket ingen alvårlige sikkerhetshull i Ubuntu som ikke er blitt rettet under 24 timer etter at de ble oppdaget.
SuSE kan ikke si det samme.
Forøvrig er SuSE nå ganske foreldet, hvertfall hvis du snakker om OpenSuSE.
Uansett, WAAAAY off topic :P
Fungerar alla mina windowsprogram till Ubuntu?
Om inte så är det inte ett intressant alternativ.
Det må vara snabbinstallerat men det är å andra sidan windows 95 också…problemen uppstår senare när man köpt en produkt som ska kopplas till datorn och drivrutiner ska läggas in….har ingen lust att söka på nätet i 14 dagar innan jag hittar något som kanske fungerar.
Svaret på alla windowsfrågor kan inte alltid vara "Installera Linux istället"
Jag personligen har inga problem med installationen av Windows då jag gjorde en Ghost med alla drivrutiner installerade. En ominstallation av mitt windows tar c:a 10 minuter och därefter hämtas alla patchar och sedan görs en omstart….klart.
Jeg vet ikke hvilke windows-programmer du kjører, så jeg kan ikke vite om de fungerer.
Hvordan drivere fungerer vet jeg ikke, for du forteller ikke hva du har tenkt å kjøpe. De fleste skrivere fungerer, men webcams er værre.
Når det gjelder "Installere Linux" så var det mer en spøk fra min side, og Ghost var mitt egentlige forslag.