Blåsa datorn?!
Hur gör man när man ska blåsa datorn? Kan ingenting om det här…
Får strax hem en ny dator, inkl operativssystem… tänkte då i samma veva som jag ska installera de nya programmen att blåsa den gamla datorn (dvs denna) och få bort de problem jag har fått av bl a virus (märker det på hur den fungerar mindre och mindre bra snabbt i programmen och så är moderbordet relativt nytt dvs inte ens 1år gammalt i den).
Men… hur gör man?
Jag kan nada om sånt här, detta är min allra första dator och, nu när jag ska gå över till min andra är det dags att lära sig. vad jag förstår så får man ju installera pogrammen efter man har fått in operativsystemet… och då har jag köpt in office hem- och studentutgåva 2007 så det borde ju bli bra, samt ett bildregigeringsprogram som jag väntar leverans på.
Kan ni beskriva det för mig på ett enkellt sätt hur man blåser datorn, är ni snälla!
Börja med att se till att du har drivisar tll allt runt internet, nätverkskort o dyl på skiva, disk, sticka eller dylikt. Sedan skall det bara vara att starta burken med skivan i, På frågan om du vill starta från skivan kn ackar du ner enter, du vill göra en ny installation, Når du kommer till var tar du först bort partitionen, bekräftar det, skapar en ny. Har du en hyfsat stor disk kan du dela den, ta i så fall ca 5ogb till system. Formatera med NTFS. Låt burken jobba det ger sig, få igång internet, Kör windows update, Vips du har en ny dator 
OBS
ALLT på burken försvinner

Ett annat och bra sätt är att ladda hem Ubuntu, bränna en CD-ROM och starta från den. Testa att allting på datorn fungerar från live-skivan, ljud, nätverk (Internet), bildskärm etc. Om det fungerar som det ska kan du välja att installera.
Om du väljer att använda hela hårddisken kommer allt som är på den att försvinna, och du får ett helt nytt operativsystem och nya program och inga virus. Office-paket och bildredigering ingår, så det behöver du varken köpa, vänta på eller installera. Datorn är normalt klar att använda direkt.
Ubuntu och/eller Opensuse går också betydligt lättare och fortare att installera än wndows. Du kan även köra s.k dualboot dvs du har windows kvar och Ubuntu eller Opensuse lägger sig bredvid. Då får du fråga när du startar datorn vilket os du vill köra på.
/Désirée

Du får sätta in operativsystemets CD i CD läsaren och boota från CDn.
Då dyker det upp ett antal val varav det ena är att ominstallera OSet på din dator. Gör du det alternativet "Blåser" du allt du har på datorn tidigare och får en ny installation av OSet.
Tänk bara på att om du har egna filer på C disken som du vill spara så gör det först eftersom en ominstallation även tar bort dessa från partition C.
#3: Och från och med Ubuntu 9 så går det även hyfsat fort att starta upp. I något test jag nyligen läste gick det ungefär dubbelt så fort att starta upp som Windows 7. NU kommer jag dock inte ihåg vilken maskin de hade som gjorde testen. Det tog i alla fall runt halvminuten för Ubuntu och runt en hel minut för Windows 7. Men uppgradera gärna i oktober till Ubuntu 9.10 som ska gå ännu snabbare att starta upp (plus att det givetvis tillkommer förbättringar av andra slag, som alltid; annars är det ju meningslöst att släppa uppgraderingar…). Jo, jag vet, uppgraderingen är jättejobbig: Ett dubbelklick, ett klick, en omstart och sedan en inloggning på det. Puuuh…

Inloggning?
Om man vid installationen av Ubuntu väljer att den ska starta direkt, så behöver man inte göra någon inloggning. Lösenordet behöver bara användas när man ska uppdatera systemet. Om man vill, kan man alltså strunta i det där med att logga in, datorn kan öppnas precis som äldre system där man inte använde inloggning alls.
Det är ett val man gör vid installationen. Jag har inte klurat ut hur man kan göra det senare, men jag har installerat så på ett tiotal datorer som jag har placerat hos släktingar, vänner och bekanta. Hittills har jag inte haft några större besvär med support, det verkar som om alla klarar att använda Ubuntu.
Jo, visst behöver man lösenordet när man ska gradera upp, men bara en gång, inte efter omstarten om systemet är ställt till att starta utan inloggning (eller snarare med automatisk inloggning).
#6: Jo, jag vet att man kan välja och vraka lite som man vill. Min personliga åsikt är dock att man inte bör välja bort vissa saker, men det beror väl lite på vad man använder datorn till och vad man har för inställning… Vill man få Ubuntu lika sårbart som Windows 98, för att ta ett exempel, så är jag ganska säker på att även det är möjligt, men det kräver ju en del kunskap, så jag tror de flesta struntar i det…
Det är synd att nivån är för hög i många av era svar för att jag ska hänga med i svängarna alls… jag är en total grönjöling inom datorvärlden och ska precis försöka lära mig något.
Kan ni typ inte beskriva det i steg? som t ex så här;
- Töm datorn på de filer som du vill ha kvar
- När du startar datorn så tryck….
- Välj…. ----> då gör du det här och då händer följande
- …. osv.
Som det är nu har jag iaf förståt att jag inte har operativsystemet på skiva än, utan på någon vänster bränna ut det för att ha det till senare… hur man hittar rätt filer för att kunna bränna ut det har jag ingen aning, men jag har köpt nero 6 iaf så jag ska kunna bränna eftersom jag inte vet om där ligger ett program eller inte(antagligen inte).
OT: Nero 6? Säljs den fortfarande? Nero 9 är senaste versionen, enligt Neros hemsida. Nero 6 är flera år gammal och lär nog inte gå att köpa längre, eller?

Om du vill ha systemet som ligger på datorn, så är det i stort sett ingen idé att försöka bränna ut det på en skiva. Det är i så fall bättre att bara ha det kvar.
Förutsättningen är så klart att det inte har virus. Om det har virus så är det ju kört i alla fall, eftersom en ominstallation av samma system kommer att låta virusen följa med. Du måste alltså ha en operativsystemsskiva som är till för att installera från och som inte innehåller virus.
Det där med att kopiera ut dina filer är egentligen rätt enkelt. Du har förhoppningsvis lagt allting som du vill spara i en mapp som heter "Mina Dokument". Du kan skaffa en extern hårddisk eller ett USB-minne som rymmer alla filer som ligger där, och så stoppar du i den externa enheten i en USB-port och när den har kommit upp på skrivbordet så drar du helt enkelt "Mina Dokument" till den enheten. Eventuellt får du leta rätt på ditt USB-minne eller -hårddisk via "Den här datorn", men det är en enkel manöver att lägga mappen "Mina Dokument" i den externa disken.
För att du ska veta hur mycket utrymme du behöver för filerna, högerklickar du på "Mina Dokument" och väljer "Egenskaper". Där står det hur stor plats den tar.
Ubuntu, om du vill prova det, finns att ladda ner, så att man kan bränna det till en CD-ROM. Efter att man har bränt image-filen till en skiva så kan man starta datorn från den skivan. Eventuellt måste man gå in i datorns SETUP för att bestämma att den ska starta från CD-ROM. Det är lite olika på olika datorer, det vanligaste är att man trycker Del strax efter att man har tryckt igång datorn, men på en del datorer är det F10. I SETUP finns en post som heter BOOT ORDER, och där ska CD-ROM stå först och lokal hårddisk efter.
Ubuntu kostar inget, och den innehåller de flesta program du behöver. Om du vill ha ytterligare program så finns dom att tanka ner från nätet också.
Annars, om du vill ha Windows, så får du skaffa en originalskiva för att installera, med en licensnyckel. Datorn kanske har en licensnyckel som funkar, i annat fall måste du ha en som funkar med skivan som du använder för att installera. Det är också möjligt att du behöver drivrutiner för ljudkort, nätverkskort och grafikkort, men de drivrutinerna går att ladda hem från nätet om man vet vad de där olika enheterna heter. När man har installerat Windows så installerar man drivrutinerna för de olika hårdvaruenheterna.
Att jag föreslog Ubuntu först är för att det är det säreget enklaste att installera, om det stämmer med hårdvaran, och att det innehåller alla nyttoprogram som man behöver (eller att man kan lägga till enkelt efter). Det är enklare att installera än Windows, men skillnaden är inte jättestor. Ubuntu brukar funka med de flesta datorer, åtminstone av de nyare. Man bör prova att köra systemet från CD-ROM innan man bestämmer sig för att installera, för att förvissa sig om att allting funkar. Om du nu ändå ska blåsa ur datorn, så kostar det ju inget extra att prova, mer än tiden det tar och en skiva att bränna. Med Ubuntu behöver du inte fundera över vilka enheter, ljudkort, grafikkort och annat, som sitter i datorn. Det är bara att köra.
#9 Nero 6 köpte jag på netonnet.se för 99kr
De hade nero 9 också, men pengarna runt datorinköpen sprang iväg för mig och jag kan nero 6 sedan tidigare.
#10 tack för ditt svar, det var det första där jag hängde med i svängarna.
Datorn är helt ny, har inte startat den än ens, den står bakom mig här och väntar helt nyuppackad ur kartongen.
Datorn jag har köpt är denna ---> länk och där står att där ska vara Installerat operativsystem - Äkta Windows Vista® Home Premium 32-bitars.
Lyckades på något vis få ur "komma igång"häftet förstå att man skulle bränna ut en säkerhetskopa på en DVD-R eller så. Har jättevårt för de där instruktionshäftena, förstår oftast knappt hälften av det.
Utöver datorn har jag köpt in följande program:
- Kaspersky Internet security 2010 (har precis laggt in det på denna datorn, den gamla som ska bli reservdator)
- Websitemaker 2.0
- Nero 6
- Microsoft hem- och studentutgåva 2007
…och så väntar jag på få Corel Paint shop Photo pro X2 levererat också.
Ett orosmoment som jag kan se är att då Nero 6 är oerhört gammalt, är det inte alls säkert att det fungerar i Vista, men man kan ju alltid prova. Annars finns det en hel del gratisalternativ att ladda ner och prova.
#10: Då de flesta brukar vilja ha Flash, Java, stöd för mp3 och DVD-uppspelning och en hel del annat, funderar jag på om det inte är bättre att rekommendera Linux Mint istället för Ubuntu. Jag tror nybörjaren kommer snabbare igång med det och slipper installera en massa saker som de tycker borde vara en självklarhet som standard. Mint bygger ju på Ubuntu och kan använda samma programförråd som Ubuntu, men man har lagt ner energi på att få det så enkelt som möjligt för nybörjaren. Dessutom anser nog många att Mint är betydligt snyggare än Ubuntu. Många orkar ju inte fippla med sådant som utseende och då är det kanske lätt att man väljer något som är snyggt från början.

Det första du gör när du har fått igång systemet på den nya datorn är att du bränner en "Återställningsskiva". Den skivan kan sedan starta datorn, och det finns möjlighet att göra två saker från den. Den ena är att återställa datorn till samma skick som du har fått den (när installationen är klar) utan några av programmen som är tillagda och utan några filer av dem som man har gjort. Den andra är att "reparera" systemet, vilket betyder att program och data blir kvar på hårddisken, men att systemet lagas, så att det förhoppningsvis funkar igen.
Återställningsskivan kan man inte installera systemet från, utan det hämtas på en EISA-partition ffrån hårddisken i datorn. Det finns alltså en dold partition på den nya datorn, där systemets installationsfiler ligger.
Den gamla datorn bör du inte lägga Vista på, utan behåll XP. Om du har virus på, så kan det så klart vara idé att formatera och installera om. Om du har svårt att få tag på en installationsskiva så funkar det ju att tanka hem Ubuntu som jag nämnde, men det är ju ett annat operativsystem, med lite annorlunda regndanser att lära sig. Det är ganska enkelt, så det borde inte vara något problem, men det kan vara praktiskt att ha Windows på båda om du känner dig osäker. Dessutom finns inte samma program till Ubuntu, även om det finns alldeles utmärkta alternativa program. Med Ubuntu följer t.ex. Gimp för bildbehandling och OpenOffice som kontorsprogram. Vi snåljåpar köper inte program, det finns allt man behöver fritt att hämta på nätet.
#14: OT och appropå snåljåpar: GPS-navigatorerna som heter Tom Tom har ju tydligen Linux inombords, men de går bara att använda med Windows om man exempelvis ska uppgradera dem. I någon tråd på något forum om detta, skrev någon att man på Tom Tom svarat, på frågan om när man tänker göra navigatorerna Linux-kompatibla, att Linuxanvändare inte vill betala för något…
Jag har svårt att se varifrån de kan ha fått detta. Själv betalade jag för min GPS-navigator och för all annan hårdvara jag köpt. Har flera datorer, har betalat allihop. Köpte en bil nyligen och betalade för den. Betalar hyra varje månad och så vidare… Nästan alla Windowsanvändare jag känner laddar ner filmer och musik gratis på nätet, och då pratar jag om sådant som EGENTLIGEN inte är gratis… Det gör inte jag. Fast det har ju hänt i och för sig.
Jag har visserligen inte köpt några program sedan jag började med Linux, men det beror bara på att jag inte hittat något som jag behöver som kostar pengar. Har giltiga licenser för både Nero 6, Cool Edit 2000 och ytterligare några programvaror, som jag dock inte kan använda nu (har inte provat i och för sig, kanske går med Wine…). Har också köpt ett antal uppgraderingar till min GPS-navigator, både kartor och till själva burken, så jag har då definitivt inget emot att betala för sådant som jag har behov av.
Men nu har vi ju en marknadsekonomi, och jag är en del av marknaden, vare sig jag gillar det eller inte. Jag väljer vad jag tycker är bäst för mig och då tar jag hänsyn till både vad produkterna kan göra för mig, vad de kostar, prestanda och liknande. I vissa fall väger priset tyngst, i vissa fall andra parametrar, exempelvis prestanda eller bojkott av visst märke av ena eller andra skälet. Det tycker inte jag handlar om snålhet, utan bara om anpassning till rådande omständigheter. Alla som talar sig varma för marknadsekonomin borde hylla mig och alla andra som gör på liknande sätt, trots att vi inte är helt odelat positiva till fenomenet marknadsekonomi i alla lägen…
Jag vet, ännu ett helt onödigt inlägg, sorry…
#15 intressant skrivet… kanske ska skapa en egen tråd och fortsätta tankarna och diskussionerna om det, där du och andra kan skriva om ämnet? För det är ett bra ämne att diskutera kring faktiskt. 

Och visst var det en del sarkasm i "snåljåpar", det är ju inte det huvudsakliga skälet.
Det huvudsakliga skälet till att använda någon linuxdistribution som Ubuntu, Mint eller Opensuse är att dessa är säkrare, virusfria och att alla de program som man måste köpa extra till windows vanligen har en motsvarighet och finns med från början eller enkelt kan tankas hem.
Sedan 2004 har mina ungar och jag dagligen använt Suselinux. Visst har vi haft några problem att lösa på vägen. Här kommer en fin sak till med linux. Det finns många hjälpsamma och kunniga linuxanvändare
I början när vi var helt gröna på detta var det flera trevliga människor som t o m erbjöd och gav telefonsupport när vi hade kört fast 
Numera bor vi tillsammans med en "nörd",
sånt kan också hända
Vi har aldrig ångrat att vi gick över till linux.
Jag köpte min första Susebox av en mycket trevlig och hjälpsam kille i Helsingborg, men sedan har jag bara tankat hem de nyare versionerna från nätet. Kanske är Mint det enklaste att börja med, men annars spelar det inte så stor roll om man väljer Ubuntu eller Suse. Det är mest en smaksak vilket man väljer.
Det är helt klart värt ett försök! 
/Désirée
#17: Jag vet. Jag bara kom att tänka på den där Tom Tom-snubbens uttalande och vips så var fingrarna igång…

#16: Håller med. Borde skrivit en ny tråd om det. Kommer inte att skriva mer om det i denna tråd, jag lovar. Ska bara svara färdigt på svaren först, så detta inlägg blir det sista.

#18: Sedan är det ju också värt att veta att det finns Linux-distributioner som är långt ifrån gratis också. Titta på Pricerunner så hittar du distar för över 10 papp! Tror någon variant av Suse (inte OpenSuse då förstås) ligger där någonstans i pris… Gissar att man får rätt bra support för det priset, men har ingen aning eftersom jag inte köpt någon själv.