Installera ny webbläsare?
Hej! Hur installerar man en ny webbläsare? Helst gratis. Som jag skrev i en annan tråd funkar inte mitt internet. Anslutningen funkar men det kommer upp "Skicka inte felrapport" osv..
Så hur installerar man en annan webbläsare utan att använda internet :P
SNälla, hjälp mig :D
vet inte… men kan du inte ladda ner en annan webbläsare via någon annans internet på ett usb-minne och plocka hem den vägen?
Skrev ett inlägg om detta och lite annat i din förra tråd. Det blev lite långt, men leta på slutet av mitt inlägg.
Det har fortfarande inte framgått vilken webbläsare du har nu (den som kraschar) och det känns inte heller helt 100% säkert vilket operativsystem du använder, så upplys gärna om det så blir det lite lättare att hjälpa till.
Exempel på webbläsare att prova (det finns givetvis fler):
Mozilla Firefox
Opera
Safari
Konqueror
Internet Explorer (finns väl redan förinstallerad om du har någon form av Windows)
En annan tanke som slog mig, är att det är någon sida som du besökt som kraschar webbläsaren. Om du får upp en fråga om du vill ”restore previous session”, prova då att välja det andra alternativet, vad nu det kan heta, nämligen att starta en ny ”session” med bara startsidan eller en tom flik eller vad det nu kan vara.
Prova detta innan du installerar en annan webbläsare; det kan ju hända att du då slipper installera något.

#2: Alltså jag rpövar att starta en ny flik men det stannar och kommer upp "felrapport" osv.. Ska jag installera på denna dator och överföra till usb till min egen dator?

Jag prövade att sätta över Mozilla firefox (som jag installerat på en annan data) till ett usb-minne men när jag satte n usb minnet i min egna datorn och la till mozilla firefox på skriv bordet gick det inte att starta. det stog något om att man skulle sätta in en skicka eller något sånt. Hjälp mig!
Det låter som om du har skapat en genväg på skrivbordet till filen på USB-minnet. Stoppa i minnet igen och kolla Firefoxfilen där. Förhoppningsvis heter den Firefox Setup 3.5.2.exe eller något liknande. Flytta den till ditt skrivbord med höger musknapp och välj Flytta. Kör sen installationen genom att dubbeklicka på filen på skrivbordet. Alternativt kan du nog köra den direkt från USB-minnet genom att dubbelklicka på den direkt där.

Ska försöka. Tack för tipset! Kom gärna med fler tips om det inte skulle funka.

Det funkar inte :(
Hjälp mig, hur ska jag göra? Snälla! HELP!
Det funkar inte att iöppna mozilla firefox på min andra datorn. Loggan syns int ens. ..
Du ska ladda ner INSTALLATIONSFILEN från tillverkarens hemsida (tydligen Firefox i detta fall).
Prova att göra så här:
- Gå till http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/ och klicka på den löjligt stora knappen som är grönaktig och som det står något om Firefox 3.5 och Gratis hämtning på.
- Spara filen (ca 9,5 MB är den för mig som har Linux, förmodligen ungefär lika stor om man använder Windows) på en USB-sticka eller annat flyttbart lagringsmedium.
- Avmontera USB-enheten (kallas väl ”Säker borttagning” i Windows, tror jag) och dra ut den ur datorn.
- Sätt USB-enheten i den andra datorn, den som du har problem med.
- I mitt fall är filen en tar.bz2-fil, men eftersom du nog har Windows antar jag att du kommer att få en zip-fil, vilken man hanterar på ungefär samma sätt.
- Flytta filen till skrivbordet på datorn, eller till annan plats om du finner det enklare eller bättre, bara du har koll på var den hamnar.
- Packa upp filen. Förmodligen kan du göra det genom att högerklicka på den och välja något i stil med ”extrahera här” eller ”packa upp här” eller liknande.
- Exakt vad filen innehåller vet jag inte eftersom jag inte själv har Windows (hemsidan ser ju att jag har Linux och erbjuder mig att ladda ner Linux-versionen), men en gissning är att det finns någon form av installationsfil. Den kan heta något i stil med INSTALL.EXE eller SETUP.EXE eller något helt annat… Kanske något med .MSI på slutet? Har glpömt det mesta som har med Windows att göra, men kommer du inte på det kan säkert någon här hjälpa dig ytterligare. Du ska i alla fall dubbelklicka på filen och då kommer förhoppningsvis Firefox att installeras.
- Det kan hända att det dyker upp frågor på vägen, men det vet jag inte heller. Skulle det göra det, tror jag inte de ska vara särskilt svåra att besvara, dock.
Lycka till.

Det är faktiskt ännu lite enklare att packa upp och installera webbläsaren. Man behöver inte först packa upp den, utan den installeras utan att man behöver leta efter den uppackade setup-filen.
När man har hämtat hem .exe-filen, som är en självuppackande installerare, så kör man den bara, och det kommer upp en fråga, var man vill installera. Det är bara att fortsätta köra, alltså svara fortsätt. Nästa fråga som kan komma upp är om man vill ha den som standardwebläsare och vill importera inställningar från en annan webbläsare. Välj då att inte importera någonting, eftersom felet i den andra kan bero just på inställningarna.
När den är installerad ska den vara klar att köra. Om då felet kvarstår, så ligger det i datorns Internet-inställningar.
#9: Se där, då borde det inte vara några större problem.

Du kan installera t ex FireFox portable. Den kan du installera utan internet koppling.
Faktum är att den inte ens kräver en installation utan du bara packar upp filerna i en valfri mapp och sedan kör du exe filen därifrån