Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1196 ggr
Tistel-
2009-08-24 15:08
0

VILKEN???

Tjoho!

Jag är ingen expert…. ALLS! MEn nu ska jag köpa mej en ny dator. Alltid haft stationära, men nu hade jag tänkt mej en liten behändig dator som är lätt att ta med sej.

Men jag vet inte vilken!!

Det jag vill kunna göra är att köra bildredigeringsprogram, såsom photoshop, kolla på film, och gärna spela spel. Vad ska jag välja. Max 6000 kr ligger min budget på.

Någon som kan hjälpa?

KRAM

Inkanyezi
2009-08-24 15:21
0

Det finns ingen bärbar dator som jag känner till i den prisklassen som lämpar sig för bildbehandling, undantaget om du kör med extern bildskärm. Då funkar det bra med alla.

Problemet vid bildbehandling är att skärmen på bärbara ser olika ut beroende på i vilken vinkel man betraktar den, och därigenom är den inte lämplig för att bedöma bilder, och följaktligen lämpar den sig inte bra för bildbehandling.

Övriga egenskaper hos bärbara datorer uppfyller i stort sett dina krav, även om det finns spel som kan ha högre krav. Så om du har en CRT-skärm, så behåll den, kalibrera den med din dator och använd den till bildbehandling.

I övrigt funkar det med de flesta bärbara. Grafiken kan gå lite trögare än med bättre grafikkort som har eget stort minne, men det enda som egentligen är viktigt när det gäller bilderna är att se till att det finns minne så att det räcker. 2 GiB bör ses som ett minimum, 4GiB är bättre. Det bör inte påverka priset mer än några hundra att uppgradera minnet; dvs om den har 2 GiB så ska det kosta ca 400 mer att få den med 4 GiB.

AndersE
2009-08-24 23:18
0

#0 Vilka spel ska du spela? Min erfarenhet är att man måste lägga bra mycket mer än 6000 om man vill kunna spela nyare spel.

Bogey
2009-08-26 01:21
0

#2 I varje fall om du ska göra det på en bärbar.

Kör själv spel på en stationär 6000:- dator och det går alldeles utmärkt (BF2142, Combat Arms EU, WoW, Enemy Terrirory m.fl.)

Ska du spela spel så se till att datorn har grafikkretsar fån ATI (Radeon) eller nVidia (GeForce) och det gäller oavsett om du skaffar en stationär eller en bärbar. Mycke arbetsminne (RAM) är också bra, 3-4GB