Internet till Mac?
Jag har trådlöst internet här hemma.
Förrut hade vi bara PC. Men nu har vi en mac/snart två. Och just nu verkar det som om vi inte kan få igång internet på macen. Varför? Det står att den är ansluten till AirPort.
Är det olika internet "saker" för mac och pc?
(jag syftar inte på safari/explorer/firefox när jag pratar om internet "saker")
Att AirPort är aktiverat betyder inte att den är ansluten…det betyder helt enkelt att det trådlösa nätverkskortet är igång. Men det måste anslutas till den trådlösa routern också. Vänsterklicka på airportikonen uppe till höger så får du upp en lista över tillgängliga trådlösa nätverk…sen är det bara att klicka på den som du vill ansluta till och mata in krypteringsnyckeln…om du har ett krypterat nätverk. Det är mycket smidigare att ansluta till ett trådlöst nätverk på en Mac än en PC.
#1: Inte för att jag brukar använda trådlöst så ofta, men jag kan då inte påminna mig om att det var krångligare än det du beskrev, när jag anslöt mig senast till ett trådlöst nätverk med min PC (Eee PC 900 med Ubuntu 9.04). Vad kan det ha varit? Två musklick? Och just det nätverket var inte krypterat (det var ett kafé på en campingplats på Fårö som gladeligen inbjöd alla att ansluta sig - en service till de som campade där), därav att ingen nyckel behövdes. Har aldrig ens försökt att konfigurera något, det har bara funkat, vilket man spontant kan tycka borde vara självklart.
Okej, ska inte starta någon debatt om detta; jag förstod bara inte riktigt vad som var så smidigt och vad som är så osmidigt med en PC. Kan inte se att jag klickade mer än vad du behöver göra…
Däremot har jag ju varit tvungen att välja hårdvara som fungerar till operativsystemet själv och alltså inte fått hela paketet serverat och klart… men livet är ju fullt av val ändå. Köper ju inte vilken bil som helst heller.

Det är precis lika enkelt på en Mac som på Ubuntu 9.04

Det förekommer ju att det är fel på hårdvaran. Har du provat om den ansluter till någon av de öppna zoner som finns lite här och var?