Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 5444 ggr
Niklas
0

Vista kraschar med blåskärm

I dag har min dator med Windows Vista Home Premium kraschat fyra gånger inom loppet av någon timme, med en sån där blå skärm. Såvitt jag vet har jag inte ändrat något sen i går då allt fungerade utan problem.

Hur ska jag göra för att felsöka problemet?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Inkanyezi
0

Nja, som charlie och möjligen någon annan har påpekat så betyder blåskärm att Vista inte har kraschat, utan att säkerheten fungerar. Det finns en logg som Microsoft kan använda för att hitta felet, och det beror på att ett program försöker göra någonting otillåtet. Windows stänger då och visar blå skärm för att skydda systemet och dina data.

Jag vet inte var man fiskar fram den där loggen, men det ska finnas någonstans i arkiven på iFokus. Om du hör av dig till Microsoft får du säkert hjälp.

Niklas
0

I mina ögon är det Windows som kraschar i och med att det abrupt slutar fungera och startar om utan att spara det jag höll på med. Att det sen är ett annat program som orsakar problemet är jag helt med på.

johan
0

Blåskärm brukar vara synonymt med felaktiga drivrutiner. Har du installerat eller uppdaterat drivrutiner på senaste tiden?

Mvh // Johan

Kaj
0

Pröva med att backa tillbaka till en återställningspunkt ca en vecka tillbaka för att se ifall du blir av med problemet då.

Genom att gå in i återställningspunkterna ser du också när Windows skapade dessa (välj lista på återställningspunkter). Då kan du även se ifall Windows gjort en sådan de senaste dagarna. Detta innebär att något hände med systemet.
Då kanske du kan avgöra ifall det är något du installerat, ändrat eller så.

Niklas
0

För en vecka sen installerade jag om drivrutinerna för ljudet eftersom det inte gick att använda den externa mikrofoningången. Jag ska se om det gjordes någon återställningstidpunkt då.

Niklas
0

Efter att jag installerade drivrutinen har det gjorts andra återställningspunkter av datorn. Bland annat en som heter "Installation: Windows Update" tre dagar senare. Bör jag gå till den först?

Kaj
0

jag skulle först pröva med att gå tillbaka till innan du installerde drivarna. Därefter köra windows update och få de senaste uppdateringarna. Om allt funkar då pröva med drivarna igen. Blir det fel då så vet du att det är drivarna och kan backa tillbaka ett steg igen och då ha med de senaste windows uppdateringarna utan att behöva hämta hem dessa igen.

Kolla i så fall levernatörens hemsida om det finns några nya drivare för ljudkortet. Vet att just ljudkorten är väldigt känsliga för Vista.

Niklas
0

Jag har hunnit läsa lite vad som står på den blå skärmen. Bland annat står det:

"Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed."

Betyder det att det är drivrutinerna för bildskärmarna som det är fel på?Det verkar krascha oftare när jag kör Photoshop. Jag har kollat drivrutinerna för bägge (en inbyggd i Dell-datorn och en separat Samsung SyncMaster 226BW) och det står att de har aktuella drivrutiner.

Nu vet jag inte hur jag ska ta mig vidare.

Kaj
0

Som sagt är drivrutinerna vilktiga att ha den senaste versionen. Att det står att du har den senaste versionen betyder inte alltid att det är den senaste från leverantören. Bara att det är den senaste som Vista känner till. Besök leverantörens hemsida och sök upp din enhet och se ifall det finns en senare version av drivrutinen och även ifall det finns en speciell för Vista. Det brukar hjälpa.

Niklas
0

Jag installerade den senaste för exakt min datormodell och för Vista från Dells hemsida och det kraschar fortfarande. Nu har jag i stället gått över till den näst senaste drivrutinen för att se om det gör någon skillnad. Sämre kan det inte bli.

Kaj
0

Dells support brukar vara bra. Jag har själv råkat ut för att jag behövde en drivrutin (till mitt ljudkort visserligen) som inte funkade från deras download sida. men efter ett samtal till Dell support fick jag en länk till en drivrutin (som inte fanns publicerad ännu) och den funkade.

Niklas
0

Det kanske är dags för det då för nu kraschade den igen.

Niklas
0

Jag ringde deras support. Det visade sig att jag hade något avtal som innebar att de hade kommit ut och fixat datorn på plats inom ett dygn om det behövdes, så jag borde ha ringt mycket tidigare.

De hjälpte mig att uppdatera drivrutinen till grafikkortet än en gång, men den här gången i felsäkert läge. Det hade inte jag gjort. Hittills har det fungerat bra.

johan
0

Dells support är bra när man har de där avtalen. Aldrig något gnäll om det är fel på hårdvaran heller, de byter bara ut den.

Mvh // Johan

Niklas
0

Det verkar som om jag får ringa dem igen. Nu kraschade den just tre gånger i rad utan att jag ens hann logga in mellan. Tur att jag har avtalet.

AndersE
0

#15 Bra med avtal, fast kanske hade varit bättre med en dator som fungerar…?

Niklas
0

#16: Det verkar som om det är grafikkortet som är slut. Det kommer en tekniker och byter det i morgon. Visst vore det bra om det inte gick sönder. Samtidigt arbetar jag mycket med bilder och datorn har varit igång dygnet runt sen två är tillbaka. Den har nog fått arbeta hårt så jag förstår om den blir lite sliten.

Inkanyezi
0

Nja, ett grafikkort ska du knappast kunna slita ut…

Men det är vanligt att grafikchipen arbetar med mycket hög temperatur, så det kan löna sig att sätta en fläkt emot det så att det blir svalare.

Niklas
0

Det är det jag menar, värmen stiger när det används mycket och det borde rimligen slita mer. Det är en bärbar PC så det är inte helt enkelt att sätta in fler fläktar.

guraknugen
0

Man får väl hoppas att Dells support är bättre niu änkring 1998 eller så…

Hade köpt en massa Dellburkar på dåvarnade arbetsplatsen och en av dem strulade. Det var länge sedan nu, men jag har för mig att det var något med att tangentbordet strulade under uppstart på ett sådant sätt att man inte kunda logga in. Operativet var ju Windows NT 4 och för att logga in måste ju tangentbordet fungera…

Ringde och någon svarade och hade direkt jättebra försla: Gå in i kontrollpanelen och…

Jo, men vi kommer inte ens in i systemet!

Nej, men om du går in i kontrollpanelen… bla bla bla…

Goddag yxskaft…

Kommer inte ihåg hur vi löste det till sist, men det kanske inte spelar någon roll nu.

AndersE
0

#19 Har du fått ordning på det här nu?

Niklas
0

Jag, vad slarvigt, jag glömde att berätta hur det gick.

Det kom ut en tekniker som bytte moderkortet och efter det har den fungerat problemfritt. Det enda klagomål jag har i sammanhanget, är att det tog för lång tid innan teknikerna kom. Totalt en vecka från början till slut. Visserligen på grund av slarv från deras sida, men ändå.

Zpookey
0

Fast siba eller onoff tar väl typ 3-4 veckor…och då får du själv åka det med den ;)

Niklas
0

#23: Förvisso, men jag hade betalat för att få den fixad nästkommande vardag så … Glad