Gratis program, antivirus mm
Min dator är blåst!
Och det fick jag hjälp med eftersom jag inte kan något om sånt här… inte något…
Jag har Windows alta vista. Det jag kan komma på jag behöver är ett antivirusprogram, något typ excel/word och ett bildredigeringsprogram. Jag hade Xnview förut, det räckte till mina behov.
Andra har installerat allt jag hade förut. 
Numera finns det mesta gratis på nätet (tror jag). Jag har hittat http://www.gratissaker.com/xnview-bildhanterare-som-kan-lasa-de-flesta-bildformat . Vågar jag ladda ner det?
Tacksam för tips och hjälp och adresser till det som jag får tips om. Det finns kanske andra program än det jag nämnt ovan som jag behöver utan att veta om det!
avast antivirusprogram ärhelt ok, och även AVG. Har du haft det fotoprogrammet förr, så kan du nog ha det nu med
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ett antivirus program skulle jag aldrig välja en gratisversion av. De är normalt strippade i funktionalitet som man bara får med betalversionen.
Att lägga ut några 100-lappar per år för ett bra antivirus program ser jag som en billig försäkring
Avira som antivirus kör jag. Går att stänga av reklamen.
Open Office motsvarigheten till word/excel.
Foxit Reader istället för Adobe Acrobat.
Gimp som bildbehandlingsprogram.
VLC-player som mediaspelare.
7-Zip som uppackningsprogram.
Allt går att finna på Filehippo.

Tack för svaren.
Får ser hur det går… 
#0: Det där med ”Windows alta vista” var ju kul… om man har den typen av humor.

AVG Free, är ett otroligt bra antivirus-program. Jag använder det och även många datakunniga gillar't!
#6: Använde det också en gång i tiden. Och Avast före det. Numera använder jag inget antivirusprogram alls.
Ska man köra med bra virus program tycker ja man ska köra med NOD 32 de va min pojkvän som sa till mig och skaffa det. Och efter att jag har använt de så har allt funka som de ska inget har låst sig eller något sånt.

Jag kommer fortfarande hålla vid AVG gratisversionen, bättre antivirus program kan man inte tänka sig. Har fått virus en gång och då raderades det direkt (Troyan Horse), Personlig ID skyddning,mm..