Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 695 ggr
Saber
0

EU ska lagra all tele- och nättrafik

Så har det hänt, dagen vi alla frukat och hoppas att alldig skulle behövas ske i ett modärnt samhälle.

länk 

Undra om de kommer få något bra ut från detta eller ifall det kommer leta till total kaos och återhålsamhet bland måniskor!

Nej jag tycker att man faktiskt borde göra så mycket mot detta som möjligt. Enklast kanske vore att bara ha så mycket skumm trafk som möjligt samt så mycket skumma ord/meningar i sina mail så att system blir oanväntbart.

Den andra saken som är intresant är att de ska lagra för att motvärka terrorism, hur svårt var det sen att bygga ett kodsystem som är relativt jobbigt att knecka som kan vara i ren text. Även fast de lätt kan käckas hur ska de hitta de otroligt skumma texterna i som tex skickar via e-post bland de lilla antalet mail som skickas varje dag.

Pelle
0

Det här är så läskigt att jag inte vet vilket ben jag skall stå på…

Hela handläggning är ett skämt, och övervakningen på alla sätt och vis odemokratisk och hör snarare hemma i ett KGB-styrt Ryssland, inte i den största samlingen demokratiska stater efter FN.

"Men om man har rent mjöl i påsen, jadajadajda…" säger vän av ordning. Jovisst, men… allt som kan missbrukas kommer att missbrukas. Av polisen, av registerhållaren, av kriminella, nyfikna hackers osv osv för att inte tala om vad farbror Staten kan göra med misshagliga medborgare, och vem som är misshaglig vet du ju inte annat än för stunden. 

Det som förbluffar mig är vart debatten tog vägen? Är hela media-Sverige inne och bevakar sina ekonomiska intressen för de tror att de ska tjäna pengar på att folk inte fildelar längre, och det därför inte hörs något, eller finns det inte någon med en medial arena som förstår frågan. Jag fattar som sagt ingenting.

Har alltid varit ljummet positiv till EU då jag sett det som det minsta dåliga alternativet, men det här ger utträdesfrågan en helt ny vinkling.

johan
0

Jävla skit-bodström. Faktisk.

Vad hände med demokrati, åsiktsfrihet och att vara oskyldig till motsatsen är bevisad.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Det är sorgens dag idag. Dagen då övervakningssamhället startade för 300miljoner människor. 14/12 kommer att minnas.

Orson Wells 1984 är ju som en sommardröm gentemot detta.