Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2386 ggr
beem
2009-09-03 15:16
0

Byta ikoner

När jag vill ha ett inlägg eller en sida lättillgänglig väljer jag att spara den som en genväg….högerklickar "Spara som genväg".

Den ikon som då blir är ett "e". Jag försöker byta ikoner men det går inte. Det går ju byta ikoner på allt annat men inte på detta…..någon som vet varför ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

johan-ahlback
2009-09-03 17:06
0

för att det är en fil som är accosierat med internet explorer :)

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

beem
2009-09-03 20:18
0

Menar du att det då inte på något sätt går byta ikon ?

johan-ahlback
2009-09-03 21:20
0

inte vad jag vet. tyvärr

MadeByJohan.se

johan-ahlback
2009-09-03 21:20
0

inte vad jag vet. tyvärr

MadeByJohan.se

Kefa
2009-09-04 15:22
0

Om du byter till Firefox så får du en annan ikon för din webbläsare CoolTyst

beem
2009-09-04 15:41
0

Ja det vore kanske en bra ide….då slipper jag se det fula e' et.CoolOskyldig

guraknugen
2009-09-04 23:52
0

Kan du inte lägga ikonen någonstans där du slipper se den och sedan skapa en länk till den och därefter byta ikon på själva länken?

Lill-Kisse
2009-09-05 14:15
0

Vore det inte smartare att spara sidan som Favorit i stället. Prova det, ska du få se hur praktiskt det är. Du kan sortera dina favoriter i grupper, så du får lite ordning på dem också.

guraknugen
2009-09-06 01:37
0

Sedan kan man, lite utanför ämnet dock, alltid diskutera nyttan med att spara genvägar över huvud taget. Det händer lite då och då, i alla fall för mig, att när jag ska titta på en sida ja ginte behövt besök på länge, så visar det sig at den är borta…

Själv använder jag knappt mina bokmärken (eller favoriter eller vad man nu vill kalla dem, de heter i alla fall bokmärken i min webbläsare) längre. Jag söker istället. Det går i regel mycket fortare:

• Man slipper leta igenom den enorma trädstrukturen efter rätt bokmärke
  • Man slipper ödsla tid på att sortera sina bokmärken efter alla konstens regler - dessutom hittar man dem ändå inte särskilt fort eftersom man alltid glömt var i trädstrukturen man lagt dem.

Nej, några vettiga sökord på exempelvis Google och du hittar information betydligt snabbare, i synnerhet om det var länge sedan man gjorde det senast. Som en kompromiss kan man spara de platser man oftast besöker som tumnaglar i Speed Dial (om man har Opera) eller Fast Dial (om man har Firefox). Tumnaglarna fyller varje nytt fönster man öppnar och då är det bara att klicka på en tumnagel för att komma rätt. Jag har funnit att 24 stycken är ganska lagom för mig. Om någon sida slutar att existera är det enkelt att ta bort tumnageln också och ge plats för andra platser. Ens intressen ändras ju över tiden också, så genvägar/bokmärken/favoriter bör ju därför hanteras dynamiskt, så att säga.

Skulle gissa på att jag använder högst 5% av alla mina bokmärken, så 95% av allt sorterande jag gjort genom åren har alltså varit helt i onödan… Men någonstans tänker man ju alltid att ”den sidan kan vara bra att besöka någon gång i framtiden”… Yeah, right…

Att spara arbetspass känns också smidigt. Alltså ett gäng fönster som man har öppna, så att just dessa öppnas samtidigt. Man kanske håller på med något och besökt en massa sidor som har anknytning till det man håller på med. Spara då som arbetspass och ge arbetspasset ett bra namn, om du vill fortsätta arbetet en annan dag, men vill göra annat emellan. Du slipper då att ha 50 fönster öppna samtidigt varje gång tills du avslutat det jobbet.

Oj… utanför ämnet igen? Okej…

Lill-Kisse
2009-09-06 02:15
0

#9  Ja visst är det en bra regel att stanna upp och behärska sig ibland. Inte behöver man spara bokmärken/favoriter så fort man drabbas av idén att göra det.

Mitt tips är det här: Gör en struktur först med max 10 -15 mappar. Man kan döpa dem efter skolämnen, typ "biologi, dator, geografi, historia, natur, slöjd, teknik" eller nåt sånt som känns logiskt. Jag har faktiskt en "diverse"-mapp också. När man får lust att spara en adress som favorit, får det bara ske, om den platsar i någon av de döpta mapparna.

Man googlar ju som sagt kvickt fram nästan vad som helst.

guraknugen
2009-09-08 00:55
0

Hittar man en bra sida som man tror att man vill kunna komma åt i flera år, är det kanske bättre att spara sidan på något sätt, eller rent av skriva ut den om man är lagd åt det hållet. Då är det ju plötsligt en själv som har kontroll på om sidan kommer att försvinna eller inte…

Själv lever jag väl inte riktigt som jag lär, då jag har ganska många mappar med bokmärken i en relativt komplicerad trädstruktur. Men jag finner då och då att det inte är ett särskilt välfungerande arbetssätt, men ibland är det okej också… Det beror väl lite på en massa olika saker, kanske… Bokmärken man använder ofta hittar man ju lätt. Det är när man ska leta upp ”det där bokmärket jag sparade någonstans någon gång mellan 2001 och 2004” som det brukar bli problem, särskilt om man inte kommer på något bra ord att använda för att söka upp bokmärket…

Andina
2009-09-10 14:15
0

Jag byter ikoner på mina genvägar på mitt "skrivbord" - det blir lättare att skilja dem åt då - och använder IE. (Jag har mååånga genvägar… och använder de flesta flitigt…)

Prova att göra så här:

* Högerklicka på ikonen
* Välj "egenskaper"
* Då får du upp ett fönster och förhoppningsvis en knapp där det står "Byt ikon" på. Klicka på den.

Då får du upp alternativa ikoner som du kan välja ur. Men du kan också söka igenom andra mappar som du har i datorn - d v s om du har andra program i datorn också. De har många gånger (inte alltid) andra och ibland lite roliga ikoner att välja ur.
Men kanske har du t o m egna ikoner som du vet var du har dem - då är det ju lätt att hitta ikoner som du vill ha… Jag har ett antal alternativa ikoner som jag skapat eller hämtat från andra håll i en särskild mapp som jag sparat i datorn.

D v s, för mig fungerar det i alla fall att göra så här.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

johan-ahlback
2009-09-10 15:53
0

ja så fungerar det med vanliga genvägar. men inte genvägar som länkar till ett url.

MadeByJohan.se

Andina
2009-09-10 16:05
0

Jo, för mig gör det det…
D v s jag har en hel del webbsidor 'genvägade' på mitt skrivbord…

Eller missförstår jag nå't  - jag är inte särskilt haj på det datortekniska…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

beem
2009-09-11 13:46
0

Andino….du har förstått det rätt ……men jag gör precis så men det funkar inte.

Jag vill ---precis som någon skrev----göra det för att sortera och lättare hitta.

Kan det vara så att du har Windows Vista…….jag har Windows XP

Andina
2009-09-11 13:49
0

Jag har windows XP (home edition) oxå… Märkligt att det kan fungera så olika… Förstår inte alls varför (men som sagt, datorteknik och jag är inget förälskat par…)