WiFi-problem?
Jag har ett trådlöst nätverk med en router och flera datorer med trådlösa nätverkskort. På alla datorer utom en fungerar nätverket som det ska.
En av datorerna säger att den är ansluten till routern och den har full signalstyrka. Men när jag försöker komma ut på internet hittar inte IE någon sida. Jag får ett felmeddelande som säger att det inte finns någon anslutning till internet för tillfället… Jag har försökt att rota runt bland alla inställningar men jag lyckas inte få det att fungera.
Är det någon som har något tips?
Tom
Det låter som något med krypteringen eller MAC-adress filtret.
Har du kollat så att datorn är ansluten till din egen router så det inte är så att du kopplat upp dig mot en grannes eller något…
Zpookey, jag är kopplad till min egen router, krypteringen är som den ska (hoppas jag). MAC-adresser använder jag inte för att begränsa tillträde till routern. Så problemet är värre än så. Har du någon annan idé?
Jag ska i alla fall prova att stänga av krypteringen så att jag vet säkert.
Tack för att du tog dig tid! =)
Tom
Prova med det som folk missar mest….
Starta om routern först…och sedan alla datorerna.
Det är inte så att du har en D-Link router va?…eller i sämsta fall en DI-624+?
#3: Hehe. Jag hade en DI-624+ förut. Jag blev helt överlycklig när den pajade helt så jag var tvungen att köpa en ny.. :)
Mvh // Johan

Har du kollat att du har fått en ip-adress?
Hehe, nej det är inte en D-link. Jag har haft en 624+ tidigare men gjorde mig av med den så fort jag fattade att det var den som ställde till alla bekymmer. Nu har jag en Netgear sedan några år.
Hur kollar jag att jag fått en IP-adress?
Tack för era tips!
Tom
#6: Om du dubbelklickar på ikonen för den trådlösa uppkopplingen (vid klockan) så kan du gå till den andra fliken. Där visas IP-adressen. Den bör vara 192.168.x.x. Om den börja på 169 så är något fel.
Mvh // Johan
Den börjar på 169… Vad innebär det?
Tom
Jag stängde av all kryptering på nätverket och då fungerade det som det skulle. Sedan gjorde jag om alla WEP-inställningar för tionde gången och då fungerade det plötsligt.
Tack för all hjälp!
Tom
PS. Jag såg att WiFi-nätverkskortet i hennes dator var ett D-link… Kanske tid att köpa nytt? Nästa gång det strular åker det på soptippen.
#8: IP-adresser som börjar på 127 eller 169 är lokala/interna adresser som datorn själv tilldelar. Då har dom ingen kontakt med något nätverk. Dessa hänvisar alltid till din lokala dator.
Mvh // Johan
OK, Tack!
Nu har det blivit fel igen och den här gången undrar jag om det är spöken.
När den datorn som inte fungerade först började fungera igen, slutade en av de andra att fungera. Nu kan jag inte få igång det nätverket igen??
Kan det vara så att routern bara klarar av två datorer åt gången? Det låter otroligt eftersom de alla har fungerat förut.
Tom
Det är inte så att du råkat stänga av DHCP i routern?
Det kan vara så att din Netgear har problem i konfigurationen.
Testa att ladda hem senaste firmwaren till din Netgear…om du haft den i ett par år så kan det ha kommit en del uppdateringar.
Om det också är så att din router inte delar ut IP-adresser så kan du prova att sätta fasta adresser på dina datorer istället.
Suck!
Jag bytte USB kontakt för WiFi-kontakten och då fungerade det utan att jag behövde göra någonting…
Ibland ruttnar jag på datorer.
Tack igen! Jag hoppas att jag slipper besvära er igen med det här felet.
Tom
PS. Jag kollade att jag hade senaste firmwaren. Jag hade installerat den för några månader sedan. DS.