Hjälp med ljudbok till datorn
Vet inte riktigt om detta är rätt forum att fråga på men jag försöker…
Jag ska lägga in en ljudbok i mp3-format på min telefon men det vill sig inte riktigt :/
Det går att få in ljudboken på datorn men det går inte att lyssna på den varken i Windows mediaplayer eller VLC. Och framförallt, det går inte att lägga över den på telefonen.
När jag försöker kommer följande meddelande upp: Det gick inte att kopiera filen eftersom den är skyddad med en digital licens. Kanske finns nyckeln för att öppna licensen inte på datorn, eller så kanske licensen kräver att du loggar in på ditt konto för att kopiera filen. Om du saknar licensnyckel kan du skaffa en ny nyckel genom att köra filen i ett program som stöder Windows Media DRM (Digital Rights Management)
Vad innebär detta? Vad måste jag göra för att kunna kopiera över filerna till telefonen, någon som vet? (Ljudboken är lånad på biblioteket)
// ElinN
Vad har du för mobil?
För att kunna föra över filerna till mobilen måste du först konvertera om dom kompieringsskyddade WMA-filerna. Förslagsvis till mp3. Har inte testat det här programmet själv men har hört det är bra. Muvaudio.
(Texten är hämtad här) Tänk på att Media Player inte kan hämta användningsrättigheter automatiskt om alternativet Hämta användningsrättigheter automatiskt vid uppspelning eller synkronisering är inaktiverat (det är aktiverat som standard). Gör följande om du vill kontrollera att alternativet är aktiverat:
1.
Klicka på pilen nedanför fliken Uppspelning, klicka på Fler alternativ och klicka sedan på fliken Sekretess.
2.
Kontrollera att kryssrutan Hämta användningsrättigheter automatiskt vid uppspelning eller synkronisering är markerad.

ljudböcker är skyddade av en digital siffernyckel. det betyder att man måste låsa upp dem genom att köpa dem.
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

#1 Tack för tipsen, ska testa det så fort jag får tid.
#2 Vad är det då för mening med att de går att låna på biblioteket om man ändå måste betala för dem?
#3 Har du ringt till biblioteket och pratat med deras tekniska support?
Om man ändå sitter vid datorn och vill lyssna på ljudböcker, så kan man lyssna på streamat här.
#4 Jag tror TS vill ha in ljudboken på telefonen för att slippa sitta vid datorn när hon lyssnar.
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av lånade ljudböcker så jag har inte stött på problemet. Hoppas det löser sig för dig ElinN
#5 Jodå, det står tydligt vad det är hon söker i sitt inlägg, och som jag då också gav ett hjälpande svar på i #4.
Och helt separat - Däremot finns alternativet att lyssna vid datorn. Det är valfritt. Om inte så kan det hjälpa andra som inte känner till det att den streamade tjänsten finns hos Biblioteket, att ha glädje av den.
#3: Utan att veta så gissar jag att man resonerar ungefär något i stil med att ett lån innebär att man lämnar tillbaka det och att när man lämnat tillbaka något man lånat så har man det inte längre kvar. Alltså vill man inte att folk ska kunna kopiera det man lånat. Valmöjligheterna man har blir då följande:
Vill man bara lyssna en eller flera gånger och sedan lämna tillbaka ? Låna
Vill man lyssna när man vill, när som helst ? Köp
Ja, inte vet jag, jag gissar som sagt bara vad jag tror att de har tänkt.
Jag skulle också chansa på något som #7 säger. Skulle tror att när man laddat ner från "biblo" så kan man inte flytta filen mer än runt på hårddisken man laddade ned filen på.
Dock har jag ingen aning om varför du inte kan spela upp på datorn. Provat media player classic?
Det finns annars portabla cd-spelare som klarar att spela upp DRM-skyddat material. Det är bara att bl.a söka på Pricerunner eller googla, så finns svaret där.
Står även att läsa hur man tar bort DRM-skyddet, om man ex.vis vill ha in filerna i mobilen. Bl.a skriver tidningen M3 en mycket bra artikel om det här.
8 GÅR DET ATT KRINGGÅ DRM-SKYDDET? Ja, i princip. Alla system går att knäcka, och vissa går att knäcka ganska enkelt. Dvd-filmer är lätta att säkerhetskopiera, det tar inte lång tid att hitta ett lämpligt program för detta på nätet. För skyddade musikfiler finns det särskilda program som plockar bort DRM-skyddet och sparar om en ren kopia av filen. Men det enklaste är att helt enkelt bränna en audio-cd av filen och sedan rippa den, då försvinner skyddet automatiskt. Dessvärre försämras även kvaliteten en aning, men det är oftast inte märkbart.
Hoppas det var till nytta för någon!
Lycka till.