Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1395 ggr
Mymlan
2009-09-15 17:12
0

Moderkort etc..

Vad kostar idag ett Bra moderkort gärna med 3 eller fler minnes platser?

Samma med Ljud och Grafik kort.

Och en Prossesor *stavas* ej under 3 GB i hastighet.

Vet ej om det är billigare bygga dator själv än gå köpa en färdig dator.

Jag har idag en AMD Athlon processor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Vikke
2009-09-15 17:17
0

Det är alltid billager att bygga själv. Mer prestanda för samma pengar.

Allt beror på om du vill köra AMD eller INTEL, sen idag är de flesta processorerna 2, 3 eller 4 kärniga.

Men ett hyfsat bra moderkort går kring -1000

processor allt mellan 800-2000 (ännu mer för värstingprocessorer)

Grafik, 900-1500

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Mymlan
2009-09-15 17:22
0

Vad är detta 2,3 el 4 kärniga för något?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Bogey
2009-09-15 18:06
0

#2 Det är antal processorkärnor i centralprocessorn.

Tidigare ökade man farten på datorerna genom att gör mer koplexa kärnor som klarade högre frekvens, men till slut kom man upp i så hög frekvens så att strömförbrukningen och därmed risken för överhettning i processorn blev för hög för att kunna hanteras på ett bra sätt.

Så numera petar man istället in flera kärnor som får arbeta parallellt i en processor. Processorn kan på så sätt göra många fler saker samtidigt. På det viset kan man fortsätta göra allt kraftfullare och snabbare processorer utan att strömförbrukningen skenar.

Kolla på byggsatser på www.komplett.se om du är intresserad av att bygga själv. De sätter ihop färdiga paket med delar så man får med allt man behöver för en komplett datorenhet. Sen behövs naturligtvis en bildskärm, tangentbord och mus.

Kom även ihåg att det inte ingår nått operativsystem i en byggsats så antingen får man köpa till Windows i den version man vill ha eller så laddar man ner önskad Linuxdistribution gratis från nätet.

guraknugen
2009-09-15 21:24
0

Ska bara vara lite superpetig här och påpeka att det finns andra operativsystem än Linux som går att ladda ner gratis på nätet, exempelvis OpenSolaris (som precis som Linux bygger på Unix, men det är det ju mycket som gör utan att kallas Linux). Visst, överkurs för de flesta, även för mig faktiskt, men nu har jag nämnt det i alla fall…

Bogey
2009-09-16 13:52
0

Tjaa, nu nämnde jag ju Linux som kanske det mest gångbara alternativet till Windows eller möjligen Mac OS om man ska ha datorn som surf och kontorsdator hemma. För att vara ännu mer specifik på det området så kan jag rekommendera Ubuntu eller Kubuntu beroende på vilket utseende man föredrar.

Men visst, ska vi vara ännu superpetigare så har den som är intresserad en lista på 45 olika gratis operativsystem här som är i olika grad av utveckling och aktiv support, inklusive Darwin som MacOS är byggt runt.

Och då är ändå alla varianter på Linux oräknade.

Bogey
2009-09-16 14:06
0

Jo föresten, som en fortsättning till TS angående processorhastighet, som f.ö. mäts i Hz (Hertz, t.ex. 3GHz), och mitt inlägg ovan om processorer med flera kärnor. Idag när man bygger processorer med flera kärnor så behöver man inte stirra sig så blind på GHz talet i samma utsträckning.

Som exempel kan jag nämna att min gamla jobbdator (4år gammal) var en vanlig Pentium med 1 kärna som snurrade i ca 2GHz, vilken började kännas ganska trött med tanke på mitt jobbt. Fick en ny dator med Dual Core (2 kärnor) och 2,4GHz. Inte så stor ökning i hastighet men tack vare att det är 2 kärnor i processorn, och naturligtvis mer minne, så känns den minst dubbelt så snabb som den gamla.