Hjäääälp!
Min dator löper amok!
Den har ett antal mixter för sig sedan en tid tillbaka. Den hakar sig och det är knas när jag startar den. Ibland vaknar inte skärmen och ibland rusar fläkten. Ja, den är väldigt konstig. tror ni det är virus? Vad ska jag göra? Jag har testat att systemåterställa den, men utan resultat.
Jag ser att många andra har krall på sina datorer också. Jag hoppas att jag åtminstone kan rädda mina filer (????)
Ska jag lämna in den till någon? Hur hittar jag en datorreparatör?
Tacksam för svar
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
De flesta lokala datorbutiker brukar också ha diverse tjänster t.ex. att reparera datorer m.m och på svar om dina filer, så länge hårddisken är hel så är det lugnt och det låter inte som hdd problem du har.
Jag dammsög datorn och hittills har den fungerat, men inte kan det väl har varit så enkelt? 
www.mytwiggs.com

Innan du gör någonting annat bör du se till att backa upp alla dina filer.
Det kan vara läge att skaffa en extern hårddisk om du inte redan har en, men om du inte har särskilt mycket att spara, så kan ett USB-minne kanske räcka ett tag. Se alltså först till att du har åtminstone en kopia på dina viktiga filer, gärna två kopior på olika ställen. Man ska egentligen alltid se till att ha ett fungerande system för backupp.
Felet verkar vara något hårdvarufel, eventuellt kan det vara en glitch i datorns BIOS som spökar. När du har sett till att ta backupp på dina filer kan du göra vad som behövs för att reparera datorn. Det går inte att avgöra från beskrivningen vad det är, det kan vara lite vad som helst. Kanske den är helknas och behöver bytas ut, och till och med i det läget är det bästa som du kan göra att se till att ha en rejäl backupp.
Tack för hjälpen!
www.mytwiggs.com