Hjälp med TCP/IP frågor
Jag sitter och går igenom mina gamla skol uppgifter har tyvärr tappat bort svaren, både i pappersform och i hjärnan.
Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig att minnas.
Hur kan det komma sig att det fungerar att många hemmaroutrar kan ha samma IPnummer
(192.168.0.1). IP-numret måste ju vara unikt.
Visst har det något att göra med att routern gör om "hemma" numret till ett "online" nummer?
LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Routern har liksom två sidor, en inåt mot ditt lokala nätverk och en utåt mot servern som du kopplar upp dig mot. Serien med 168 som andra siffra är reserverad, så den finns överhuvudtaget inte på Internet. Om en annan dator letar efter såna IP så får den leta i sitt eget lokala nät. Routern äger alla de adresserna och använder dem i sitt lokala nät.
Routerns port mot Internet ber om en IP från en DHCP-server, som förser den med en IP, och den är själv DHCP-server mot alla datorer som kopplar upp i det interna nätet, men åt det hållet delar den bara ut lokala adresser, till exempel från 192.168.0.2 och vidare upp till 192.168.0.255.
Datorer i ditt hemmanät kommer att se routern på adressen 192.168.0.1 eller 192.168.0.0. Men routern är genomskinlig när du frågar om webadresser, och åt andra hållet kommer den inte att presentera din interna IP mot Internet, utan när du skriver mail eller chattar eller lägger in data i ett formulär på webben, så kommer det att göras från den IP som routern har fått via DHCP. Routern håller isär sina olika klienter via deras hårdvaruadresser (MAC), som har tilldelats en IP var.
Och om du matar in 192.168.0.1 eller 192.168.0.0 i din webbläsare, så finns ju inte den adressen på Internet, utan det du kommer till är oftast routerns webbserver som man använder för inställningar.
Därför att det är en privat adress i adressrymden som som du frågade om i din tråd "IP nummer fråga"
Din hemmerouter har ju även anslutning till din ISP och den anslutningen måste ha en officiell, unik, adress. Sen sköter hemmaroutern om att översätta mellan den officiella adressen och de privata du använder på ditt hemmanät. Tekniken kalla NAT (Network Address Translation)
Från Internet ser det ut som det endast är en dator som pratar på den officiella adressen även om du har 10 (eller 100 eller 1000) olika datorer på ditt privata nät med adress 192.168.x.x

Tack snälla för svaren!
Säg mig kan någon av er förklara eländet med subnetting också.
Har verkligen letat efter någon bra förklaring på nätet men hittar verkligen ingen jag förstår mig på!
Behöver lära mig det också. Håller på att bli gråhårig på kuppen.
LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus
Orkar inte beskriva själv, men det finns en bra beskrivning här på Wikipedia.
Hoppas det kan duga :-)