Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1832 ggr
guraknugen
2009-09-01 21:33
0

Opera 10.0

Det brukar ju alltid vara någon som skriver några rader när en ny version av en webbläsare släppts, exempelvis Firefox 3.5, Safari 4.0 och allt vad det nu är.

Då det är ganska många som använder Firefox är kanske inte nyheten ifråga så ny för många, men Opera är det ju nästan bara jag som använder (till kanske 99% eller så, förmodligen mer), så det borde ju innebära att denna nyhet är ny för de flesta.

Har bara använt den i några minuter än så jag kan inte ge något direkt pålitligt uttalande. Har i alla fall inte hunnit få något problem med den under dessa minuter, men konstigt vore det kanske annars…

En skillnad som jag ser direkt mot gamla 9.64, är att stavningskontrollen funkar här på iFokus… Tidigare har den bara fungerat på alla andra ställen (som jag känner till). Den är dessutom numera så smidig som jag tycker den borde ha varit när de införde den för… ja, vad vet jag? 500 år sedan? Nej, men jag tror den kom med Opera 7 eller möjligen Opera 8 så den har inte varit med så länge. Innan dess fick man installera någon plugin för att få stavningskontroll i Opera.

Man kan numera välja antal tumnaglar i Speed Dial via en simpel dialogruta (dock med begränsningar). Tidigare var man tvungen att skriva lite text i speeddial.ini. Det måste man fortfarande göra om man exempelvis vill ha som jag har, 6×4 tumnaglar, då det alternativet inte fanns med i dialogrutan av någon anledning…

Finns många fler finesser så klart, men som sagt, jag har ju precis installerat den, så jag har inte hunnit utforska den så mycket än…

Installationen var enkel i alla fall. Svara JA på frågan (eller var det OK?) om jag vill uppgradera, du kommer då till Operas hemsida. Klicka på den stora feta gröna knappen, välj Öppna. I mitt fall laddas då en deb-fil ner, men har man annat operativsystem än jag så får man givetvis även då en matchande fil. När nerladdningen är kvar kommer en dialogruta som bland annat innehåller en stor fet knapp som det står ”Installera” på, eller liknande. Klicka på den och resten sköter sig självt. Givetvis har man stängt ner Opera innan man klickar på knappen (fast jag tror inte det behövs om man kör Linux i och för sig, men det är det ju nästan bara jag som gör, men jag stänger programmet ändå; jag ska ju ändå öppna det nya när installationen är klar…).

Opera finns, förutom til Linux, även till Solaris,  FreeBSD, MacOS X, Windows, QNX (Opera 6.01b), OS/2 (Opera 5.12) och BeOS (3.62 - alltså en riktigt gammal unken version från sent 1990-tal…! Opera 4 kom ju innan jag skaffat min första egna dator, om jag inte minns fel, och det gjorde jag ju i början av 1999…).

Gick just in på min banks sida och även den verkade ju fungera bra, men det gjorde den ju med förra versionen också.

Nåja, bla bla bla och jag kan väl skriva en hel del om detta om jag vill, men intresset att läsa det lär väl ändå vara noll, så jag lägger resten av min energi på annat.

pentsium
2009-09-02 00:24
0

Har kört opera lite grand och gillar att den ofta hittar "nästa"-knappen på sidor, så att man kan trycka på framår-knappen på musen för att komma till nästa sida istället för som i firefox där du bara kan gå fram och tillbaka i historiken med musknapparna.

Annars så hittade jag inga större saker som inte finns i firefox, gillade inte riktigt speed dail eller mouse gestures. Så vad är det annars som gör opera bättre än firefox?

johan-ahlback
2009-09-02 00:28
0

den enda skillnaden jag tyckt om är att om en flik låser sig kan man stänga av den och inte hela programmet som man måste med ff. den verkar köra varje flik i en ny process.

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

guraknugen
2009-09-02 18:50
0

#1: Bättre och bättre… som vanligt är det ju mycket tycke och smak när man avgör vad man trivs med. Jag använder inte heller musgester, men min fru gör det hela tiden, även i Firefox i och för sig. Hon har väl hittat något tillägg och installerat, antar jag.

En del anser att Opera är den stabilaste webbläsaren. Själv vet jag inte. Har sett instabilitet i alla webbläsare jag testat, även Opera (inte Opera 10 än dock, men det kommer väl…). Andra anser att Opera är säkrast och några anser att Opera följer standarder bäst. Det låter troligt, men inget jag kan svära på, då jag inte testat alla webbläsare. Varken Chrome, Safari eller Internet Explorer finns ju för Linux, så de är ju automatiskt diskvalificerade för min del av just den anledningen…

Jag har själv lite svårt att peka på vad jag gillar mest med Opera, men det är ju fullt möjligt att det är vanans makt som spökar. När jag sitte rmed någon annan webbläsare brukar jag känna mig ganska handikappad i alla fall, även om skillnaden var mindre förr, innan alla andra tagit efter flera av de finesser eller arbetssätt som Opera använder.

En sak som jag både gillar och ogillar med Opera, är att de inte verkar ha så stor vilja att ta efter andra webbläsare. Det är å ena sidan kul att några går sina egna vägar utan att snegla allt för mycket på andra, men å andra sidan känns det som att de är lite tjurskalliga. Exempelvis hörde jag mig för lite för att se om Opera var på gång med att ha flikarna i egna separata trådar, som en del av konkurrenterna har. Fick bara till svar något i stil med att ”bara för att Google har gjort så, betyder det inte automatiskt att det är bra”… Givetvis var det inte enda argumentet, exempelvis att det skulle kräva att man nästan skrev om hela rasket från scratch är ju ett hyfsat tungt argument för att slippa göra det… (i kombination med argumentet att det finns viktigare saker att fokusera på…).

Det är väl annars den största nackdelen med Opera ur min synvinkel, det där med att om en flik kraschar så kraschar hela Opera. Nu räcker det ju att bara starta om Opera, så öppnas den ju med de flikar man senast hade öppna (om man inte ställt in den på något annat), men lite irriterande är det ju ändå. Tur att den inte kraschar så ofta då…

#2: Pratar du om Opera nu…? För enligt Operafolket själva så är flikarna INTE separerade på det sättet, som jag nämnde nyss ovan. Jag har själv varit tvungen att stänga ner hela Opera några gånger genom åren när en flik (nästan alltid med Flash och ofta på porrsidor… ähum… *harkel*) hängt sig…

johan-ahlback
2009-09-03 01:53
0

i så fall upplevde jag en bugg antingen på sidan jag var inne på (den här) eller i opera. men om opera inte har olika treads på sina flikar så verkar det troligast att sidan slutade laddas bara.

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

guraknugen
2009-09-03 02:32
0

På senare tid har Opera för mig funkat på i stort sett alla sidor, men just iFokus har känts lite svajig ibland med Opera. Hänger på ytterligare några forum, men det är bara här jag har problem. Det säger kanske inte så mycket om var felet ligger, i och för sig.

Dock har jag idag inte haft några problem med iFokus, ens på den här sidan, det vill säga att Opera 10.0 har fortfarande för mig fungerat helt felfritt. Det återstår ju att se om det intrycket håller i sig, dock.

Tom-B
2009-09-12 18:30
0

Jag har IE8.

Vad händer om jag laddar ner Opera 10? Måste jag läsa in mina e-mail, eller följer det med vid inladdningen? Läser Opera mina inlägg på iFokus utan någon typ av konvertering. Behövs konvertering någonstans? Vad behöver överhuvudtaget göras för att allt jag har på datorn skall fungera efter övergången?

Kan jag alltså ladda ner Opera och utan konstigheter bara köra på i den webbläsaren?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

guraknugen
2009-09-13 00:02
0

#6: ”Jag har IE8.

Vad händer om jag laddar ner Opera 10?”

Du får en installationsfil till Opera 10 på din hårddisk… eller hur menar du?

”Måste jag läsa in mina e-mail, eller följer det med vid inladdningen?”

E-mail? Använder du IE8 som e-postklient? Visste inte att det gick. Du kan använda Opera för din e-post om du vill, men det är ju upp till dig. Att importera e-post är givetvis också möjligt, från några olika format.

”Läser Opera mina inlägg på iFokus utan någon typ av konvertering. Behövs konvertering någonstans? Vad behöver överhuvudtaget göras för att allt jag har på datorn skall fungera efter övergången?”

Konvertering? Till vad då? Från vad då?

”Kan jag alltså ladda ner Opera och utan konstigheter bara köra på i den webbläsaren?”

Vet inte riktigt vad för ”konstigheter” du syftar på, men jag har då inte märkt några. Precis som med Firefox och alla andra webbläsare som jag känner till, så är det inget som hindrar att du installerar och använder allihop, gärna samtidigt om man vill. Förstår inte riktigt vad man skulle kunna råka ut för som skulle vara ”konstigt”.

Har ibland råkat ut för att vissa sidor visats annorlunda än i Firefox och IE, men det har hittills i samtliga fall visat sig att Opera visat dem rätt och att Firefox och IE visat dem… kanske inte ”fel”, men i alla fall inte likadant…

Jag kommer ihåg ett specifikt fall när jag hade gjort en mycket simpel HTML-fil i OpenOffice.org 1.1.nånting och jag hade gjort en liten tabell av något slag som jag ville ha 7 cm förskjuten åt höger. OpenOffice.org hade på den tiden vissa brister när det gäller HTML och dessa 7 cm blev översatta till sju stycken

inuti varandra, som om
skulle motsvara ett indrag på 1 cm, vilket vad jag förstår inte är fallet. Det är i vilket fall inte riktigt detta man använder
till.

Detta var som sagt längesedan och mycket har hänt sedan dess. Dock testade jag nyss samma sak i OpenOffice.org HTML och fann att den fortfarande producerar samma klåpar-kod, men å andra sidan är det väl förhoppningsvis ingen som använder OpenOffice.org till HTML. Nu var det ganska länge sedan jag var på någon sida som inte fungerade med Opera och exempelvis har min banks hemsida fungerat perfekt med Opera sedan några versioner tillbaka.

Skulle en sida inte fungera, så kan man enkelt lura sidan att tro att man använder en annan webbläsare. Detta för att webbplatsen ser att du använder Opera annars, och skickar skräpkod tillbaka så att du inte ska kunna använda sidan. Maskera dig då som Internet Explorer och du får samma kod som Internet Explorer skulle fått och vips så fungerar det… om det nu var det som var problemet. Om inte, testa med att maskera som Firefox istället.

Nackdelen (eller fördelen, beroende på hur man ser det) är att statistik om hur många som använder vilken webbläsare då blir felaktig, eftersom Opera då kommer att räknas som Internet Explorer eller Firefox i statistiken, men skillnaden kanske inte är så där hiskeligt stor mot verkligheten ändå. Och dessutom, vem bryr sig?

Tom-B
2009-09-13 00:31
0

Som du nog förstår är jag ganska dålig på dator. Jag bara anväånder rakt upp och ner.

Nej, det är väl klart att jag inte använder IE8 till mail. Det är Windows Mail. Och frågan om nödvändigheten att konvertera beror på (har jag för mig) att för ett antal år sedan då jag den gången provade Opera, så krånglade Exel.

Men det är tydligen bara att ladda ner och köra igång.

Tom

Inkanyezi
2009-09-13 13:38
0

Och om Excel krånglade så hade det troligen inte ett smack med Opera att göra.

Tom-B
2009-09-13 14:41
0

Kör nu Opera 10. Kollar och leker. Funkar exemplariskt. Ibland fortare än IE8, ibland något långsammare.

Men det är kul att pröva något nytt.

Tom

guraknugen
2009-09-13 22:26
0

Har själv haft mycket kul krångel med Excel på den tiden jag använde det… Här är den roligaste:

Mitt fina ekonomiblad jag hade för ett antal år sedan, som gick ut på att jag skulle hålla exakt koll på varenda krona som lämnade både plånbok och bankkonton, samt även inkommande pengar så klart. Lite kurvor och skit samt tabeller och formler till förbannelse… Så varje dag när jag köpt något skulle det matas in i detalj i Excel och dessutom måste jag ju verifiera att allt stämde, så på den tiden räknade jag pengarna i plånboken varje dag… ha ha ha

Nåja, en dag hade jag inhandlat två olika saker, kommer så här i efterhand givetvis inte alls ihåg vad. I vilket fall skulle siffror in i två olika celler, så jag matade in först i ena cellen, sedan i den andra. När jag sedan sparade kraschade Excel.

Försökte igen och gjorde exakt likadant, efter att ha startat om Excel. Krasch igen. Har för mig att jag provade en tredje gång också med samma krasch som resultat.

Gjorde i alla fall ett sista försök, men denna gången matade jag in värdena i cellerna i OMVÄND ordning… Sparade och… nej, ingen krasch denna gång…! Förklara det, den som kan… ha ha ha

Ja, det var tider, det… Nu har jag ju använt OpenOffice.org sedan version 1.0.3 och har då haft andra, mer lättförklarade problem istället…

#10: Kul att det inte vållade dig några problem. Dessutom är det alltid bra att ha fler än en webbläsare installerad, även om man bara använder en. Om en sida krånglar så testar man den i den andra webbläsaren och får då en liten ledtråd till om det är sidan som krånglar eller om det är webbläsaren.

guraknugen
2009-09-13 22:32
0

#9: Det är säåkert inget problem i dagens läge, men på den tiden när jag hade Windows, så var det ett litet träsk, det där med DLL-filer. Vissa program (kanske inte Opera i och för sig, det vet jag inget om i alla fall) ersatte vissa system-DLL-filer med sina egna eller uppdaterade filer och då slutade andra program plötsligt att fungera… Komiskt, men inte så roligt om man vill få något gjort. Hände mig några gånger. Hade ett program som plötsligt slutade att fungera på grund av att ett annat program bytt ut en DLL-fil och när jag satte tillbaka originalfilen fungerade ju inte det nya programmet… så man fick välja vilket program man ville skulle fungera…

Men som sagt, detta var länge sedan och jag gissar vilt att detta inte förekommer idag.

Inkanyezi
2009-09-13 22:47
0

Jo, det problemet känner jag till, men Opera för Windows 3.xx placerade inte sina DLL-filer i systemmappen utan i sin egen programmapp. Det är inte rumsrent att sätta DLL-filer i systemmappen vid installation, i den mappen ska bara såna filer som hör till systemet ligga.

Sedan hängde det lite ihop med "sökvägen", som är en sträng av alternativa sökvägar för program som fanns i DOS. Om programmet söker sina filer från sin egen mapp i första hand, som ska vara den där programfilen ligger, så är sökvägen till DLL-filer inget problem om programmets egna filer ligger där. Sedan ska mappen \WINDOWS\SYSTEM\ vara den första mappen i sökvägen efter den lokala mappen, och där ska alla DLL-filer som hör till systemet och som programmet använder ligga. Det är då inget problem om programmet använder en DLL som har samma namn som en DLL i systemmappen.

Men, som sagt, alla program var inte rumsrena, och det fanns program som skrev över Windows' DLL-filer med sina egna i systemmappen. När man sedan avinstallerar ett sånt program så kan det få för sig att ta bort de filerna, med resultat att systemet kanske inte ens startar.

Det är en sårbarhet i Windows, som finns kvar i XP också, så jag gissar att den kan finnas också i de senaste versionerna. Systemet tillåter att program som man installerar skriver över systemets egna filer.

Och som sagt, korrekt gjorda program ska inte göra någonting i systemmappen, men eftersom Windows har den sårbarheten är det den som skriver programmet som har ansvaret för att det inte ska hända.

Tom-B
2009-09-14 11:12
0

Nu visar det sig, tyvärr, att Opera klarar inte iFokus för mig. Slutar aldrig ladda bilder, vilket gör att jag inte kommer vidare.

Kanske beror på att jag bor i Skånska obygden, och har jättelitet bredband, 0,2.

Så jag har väl kvar Opera att testa ibland, men får nog återgå till IE(.

Om ingen har något tips.

Tom

guraknugen
2009-09-14 19:45
0

#14: Vad är det som inte funkar? Hade själv lite problem med Opera 9.64, men med 10.0 har jag inte haft några problem ens på iFokus…

En av de nya styrkorna med just version 10 av Opera ska ju vara just långsamma uppkopplingar, så jag tvivlar på att det är överföringshastigheten som är orsaken.

Fast det kan ju vara någon annons som strular till det för dig. Själv har jag ju valt att inte låta Opera visa de flesta av dem, kanske därför du har problem men inte jag (högerklicka på sidan, välj ”Blockera innehåll…”, klicka på sådant du inte vill se, klicka ”Klar”).

Tom-B
2009-09-14 20:08
0

Skall testa.

Jag ser att det är t ex en Avatar som inte blir uppladdad, utan datorn står bara still, och jag kan inte klicka mig vidare. Inte ens klicka på Logga ut.

Jag har också Turbo påkopplad.

Tom

Tom-B
2009-09-14 20:48
0

Som vanligt: När man går till doktorn för en åkomma, så har allt försvunnit.

Likadant nu. När jag skall testa Opera så funker det kanon.

Återkommer om "felet" återuppstår.

Tom

guraknugen
2009-09-15 21:10
0

#17: Kanske bara var maximal otur att din uppkoppling segade sig just den gången? Sådant KAN ju hända, även om det inte är det första man tänker på…

Tom-B
2009-09-15 21:27
0

Jo, tyvärr, felet återkommer.

Och att blocker betyder väl att jag måste leta reda på den bild som segar, och det är inte så lätt när datorn inte svara på någon som helst knapptryckning.

Så nu kör jag IE8 på iFokus, men tänker kolla andra webbsajter med Opera. Men jag skall åka bort nu, så det tar ett tag innan jag prövar.

Tom

guraknugen
2009-09-15 21:32
0

#19: Verkar som att Opera 10 inte trivs i din dator, med andra ord. På min dator funkar det fortfarande klockrent här på iFokus. Har inte sett de problem du har, så man undrar ju vad som kan vara fel. Skicka gärna in en felrapport (Klicka Hjälp ? Rapportera problem med webbplatsen… ? Skriv vad du har för problem, förmodligen på engelska ? Klicka OK, eller om det är Skicka som knappen heter)

Tom-B
2009-09-15 23:01
0

Skickas till Opera, alltså? Inte till Windows?

Tom

guraknugen
2009-09-16 20:51
0

Det skickas då till Opera. Antar att du med Windows menar Microsoft, men nej, det är som sagt till Opera det skickas. Det är ju de som ska fixa felet, eller åtminstone undersöka om det är något fel eller om det är sidan som är felaktig. Sedan vet jag ju inte hur många sådana ärenden då får per dag och om de har resurser att ta itu med precis allt, men skickar man inte så vet man ju att ingen tar itu med det… (såvida ingen annan skickat förstås).

Tom-B
2009-09-17 16:28
0

Skall åka bort ett par dar nu, men skall vidtaga ditt förslag sen. Jag är nämligen rätt fötjust i Opera i övrigt.

Tom

JAUS
2009-09-25 02:48
0

Använder Opera 98% av tiden resterande 2% Safari. Firefox hade installerad tidigare men eftersom jag aldrig använde programmet så avinstallera jag det. Opera är helt enkelt den effektivaste browser jag provat. Har inte testat Chrome ännu dock.

Tom-B
2009-09-25 20:09
0

Janus!

Och du har inga problem med Opera, typ de jag redovisat för mig och iFokus?

Tom

JAUS
2009-09-25 23:47
0

Vem är Janus? Obestämd

Tom-B
2009-09-26 11:43
0

Förlåt JAUS.

Det var naturligtvis Dig jag menade. Får skylla på Tryckfels-Nisse. Och att datorn ibland lever i sin egen värld när jag skriver. För det kan väl inte vara jag som felar. Tror jag naturligtvis inte. Flört

Tom