Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4777 ggr
bjorsa
2009-09-18 15:14
0

exel

Använder openoffice calc för att göra iordning fondhistorik till mitt aktieprogram men de smyger in fel i historiken hela tiden trots att den är ok så openoffice har väl någon bug men finns det något annat gratisprogram för exel att ladda hem ?

mvh/bjorsa

Bogey
2009-09-18 18:09
0

Har du testat senaste versionen av OpenOffice?

Anmäl även ditt problem som bugg till OpenOffice.org så ökar chansen att det kommer fix.

Kanske en Excel-look a like light kan vara nåt, kolla här

guraknugen
2009-09-18 20:07
0

#0: Jag har använt OpenOffice.org Calc flitigt i flera år nu till liknande saker, men för mig har det fungerat klockrent. Kan du ge exempel på vad för sorts ”fel” som smyger sig in? Räknar den fel eller ”glömmer” den saker eller vad menat du?

Hur använder du Calc? Klipp & klistra? Makron? Kan du bifoga en exempelfil (exempelvis filen du använder, fast med känsliga data borttagna eller förvanskade, eller helt enkelt med påhittade data) med instruktioner hur du gör för att det ska bli ”fel”?

Är det en bugg så kan i så fall jag rapportera den, om du vill. Vet att vissa tycker det är lite besvärligt att rapportera buggar, så jag hjälper gärna till, men jag måste ju då vara insatt i vad det är som går snett.

Jag säger inte att det är så i detta fallet, men vissa buggar beror bara på att programmet används på fel sätt… OpenOffice.org är inte Excel och det skiljer sig därmed också i vissa avseenden när det gäller användargränssnittet. Men huruvida detta är orsaken i det här fallet kan jag ju omöjligt avgöra härifrån utan mer information.OpenOffice.org är ju, liksom i stort sett all annan programvara, inte helt buggfri, så visst kan det vara en bugg…

bjorsa
2009-09-18 21:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Felet den gör är att den ändrar tex som i denna (se bilden) där ändrar han xactbull 124.11 09-09-14 till xact bull 24-11-01 09-09-14 och sådan fel kommer hela tiden .

Jag använder calc/exel för att göra om filen så att den sen passar till mitt program å då datum å lite till så att filen sen blir en txt fil typ 20090914,124.11

mvh/bjorsa

bjorsa
2009-09-18 21:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och det är inge fel i orginalfilen och de ser man här innan den läses in openoffice men kanske jag gör något fel ?

mvh/bjorsa

bjorsa
2009-09-18 22:06
0

Hittade kalkylblad i microsoft works å då funkade filen å gick att iordningställa .

mvh/bjorsa

guraknugen
2009-09-18 22:43
0

Okej, det är ett fel som beror på din språkinställning i kombination med att OpenOffice.org Calc gör om saker och ting till datum automatiskt…

Finns det någon särskild anledning till att du använder punkter som decimalseparator i kolumnen Kurs? I svenska använder vi ju kommatecken och vissa tal som SKULLE kunna vara datum och har en punkt i sig, konverteras automatiskt till datum…

Lösning: Byt ut punkterna mot kommatecken (kan enkelt göras via ett makro eller sök/ersätt, tror jag, det beror lite på…)

Alternativ lösning: Ändra språkinställningen till Engelska eller annat språk som tillämpar punkt som decimalseparator.

Ytterligare en alternativ lösning: Infoga ett ' framför beloppet, så visas det exakt som det skrevs. Nackdelarna är att cellen då betraktas som text, texten blir vänsterjusterad (om man inte specificerar något annat) samt att cellens värde inte går att använda för beräkningar.

Ännu en fundering på lösning är om det går att stänga av automatiken som gör att den tror att du matat in ett datum. Hittade dock inget sätt att göra detta på.

Den enda lösningen som jag tror fungerar i detta fall, är nog att byta språk till exempelvis Engelska, som jag nämnde ovan: Verktyg ? Alternativ… ? Språkinställningar ? Språk ? Språkvariant ? Välj exempelvis Engelska (UK) ? Eftersom valutan plötsligt ändras till £ kan det vara läge att ändra tillbaka den till SEK, om man vill, vilket man gör i rutan för just valuta…

Kan berätta att jag hade ett liknande problem tidigare i ett ark där jag klistrar in kontoställning som jag kopierar (Ctrl+c) från min Internetbank (ICA). De anger belopp med tusentalsavgränsare (puckat nog en punkt… ett mellanslag hade varit bättre eller inget alls), exempelvis 12.345,67.

Jag löste problemet genom att skriva ett makro i Calc som söker i Urklipp efter rätt siffror, tar bort punkter och så vidare och fipplar lite, samt til sist automatiskt letar upp första lediga rad och skriver rätt siffror i rätt kolumner. Allt detta genom att jag klickar på en stor fet knapp som jag lagt till uppe bland rubrikerna. Kanske lite överarbetat men det är väldigt smidigt nu när jag väl har skrivit makrot: Logga in på bankens hemsida, markera alla siffror som har med kontona att göra, tryck Ctrl+c, byt fönster till OpenOffice.org Calc, klicka på den stora feta knappen, KLART…

Själv tycker jag inte om att tal med punkt riskerar att konverteras till datum, främst på grund av att jag inte tycker att man ska skriva datum med punkt över huvud taget. Det är streck som gäller, både enligt svensk standard och enligt den internationella ISO-8601. Dessutom är det år-månad-dag som gäller, i motsats till alla bäst-före-datum man kan se nu för tiden på olika förpackningar… Sedan hade det varit kul också om vi hade ändrat svensk standard för tid också så att den hade varit samma som ISO-8601 även där: Alltså exempelvis 20:38 och inte 20.38. Fattar inte varför vi valt att ha just en punkt, och även om någon skulle försöka sig på att förklara skulle jag ändå vägra att fatta…

bjorsa
2009-09-27 13:46
0

#6 Testade att ändra språkinställningar men samma fel kvarstår så jag kör ms works kalkylblad istället men tack för ditt svar

mvh/bjorsa

guraknugen
2009-09-27 20:31
0

#7: Du måste ändra språkinställningen INNAN du klistrar in värdena. Har det en gång blivit ett datum av det hela, så går det inte att (på ett enkelt sätt) ändra tillbaka det igen. Att bara ändra språket hjälper alltså inte på redan inmatad data, däremot på sådant du kommer att mata in framöver.

Man kan ändra språk på flera olika sätt, men det jag pratar om är språket på själva dokumentet, inte på användargränssnittet.