Kan ej hitta hårddisk?
Jag vill installera XP på en Acer Aspire 8920 men installationsprogrammet hittar ingen disk. Jag har testat att installera om vista och ubuntu och båda har funkat bra. Vad kan det vara för fel.
Har du kollat i garderoben…?
Nej, förlåt. Kunde bara inte låta bli… Men lugn, jag ska gå och lägga mig nu, lovar…
Har du provat att installera om Ubuntu och/eller Vista EFTER att det inte gick så bra att installera XP? Om det gick bra låter det ju onekligen som att något är galet med installationsskivan (eller vad du nu använder) för XP. Men det låter ju märkligt i vilket fall.
Om datormodellen aldrig sålts med XP finns det förmodligen inga drivers för kontrollerkortet för diskarna och därför hittas dom inte…
Oftast största problemet när man vill ha in XP på en Vista maskin, iaf enligt min erfarenhet…
För att lösa det får du försöka lokalisera drivrutiner för kontrollerkortet, lägga dom på en diskett eller cd och precis i början av XP installationen står det något i stil med "för att installera en SCSI eller RAID-drivrutin tryck F6"… Dock aningen osäker på formulering och knapp men ungefär, banka till på knappen den frågar efter och mata in drivrutinerna…
Sen ska det förhoppningsvis gå smärtfritt…
//Tassys Pojkvän
#2 Det var exakt det som var problemet men jag kunde kringgå det i setup genom att ändra värdet på HDDmode från SCSImode till IDEmode och då sparkade installationsprogrammet igång. Nu funkar datorn klockrent efter sållande runt nätet efter bra drivare till resten och kära mor som jag har fixat datorn till är hypernöjd…
#3 Toppen :)