Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1017 ggr
emmaa
2007-01-01 23:17
0

Windows XP problem

Länge sedan man installerade om datorn och nu ligger där massa skräp. Laddade ner Windows XP PRO från windows licensing (lagligt för en gångs skull) för att bränna en skiva att installera från.

Skivan brände jag som en "startbar DVD" i Nero.

När jag satte i skivan och startade om datorn kom jag inte till den vanliga menyn utan datan började rabbla en massa om USB och firewire hit och dit. Till slut kom det upp DR-DOS A:\ och den stannade till som att den väntade på att jag skulle skriva ett kommando, ingen knapp funkade.

Vad gör jag? Ska jag testa bränna i ett annat program (vet att Nero krånglar ibland) eller har ni något bättre förslag? Har ni något förslag på ett program som brukar fungera bra?

Kan tillägga att om jag sätter i skivan efter jag startat datorn kommer den vanliga menyn upp där man kan installera XP.

Hoppas på lite hjälp!

/Emma

xarfez
2007-01-02 01:10
0

Försökte den läsa från din cd eller?

För om den inte gjorde det behöver man gå in i bios och sätta cdn som first boot device.

Rickard007
2007-01-02 02:56
0
emmaa
2007-01-02 12:27
0

#1 Det hade jag redan gjort

Zpookey
2007-01-03 01:37
0

Om inte jag har fel för mig så är det en iso-fil man laddar ner från MS.
Och den iso-filen ska brännas till CD….inte dvd….fast det kanske funkar.
Och den ska INTE brännas som en startbar skiva.
Så som du bränt skivan så har du startup-filerna och en jättestor fil på skivan…detta är helt fel.
Du väljer att bränna "image" och väljer där iso-filen….alla inställningar gör sedan automatiskt av nero.
glöm inte att välja att du inte vill kunna lägga till filer senare.

Om det nu mot all förmodan är så att du brännt rätt och du får upp installationsmöjligheten om du stoppar i skivan efter att windows startats så kan du installera på det sättet också…du behöver alltså inte installera genom att boota skivan,

Hoppas att något av detta hjälper.

Annars kan du alltid kopiera en skiva från någon….det är bara licensnyckeln som är individuell.

johan
2007-01-03 10:29
0

#4: Vilken edition och språk spelar också roll.

Mvh // Johan

emmaa
2007-01-03 14:06
0

#4 Hm okej. Nej det är inte en ISO-fil, däremot tror jag att Vista ligger som en ISO-fil och jag funderar på att prova det istället :) Tack för hjälpen, jag ska prova med vista och se om det fungerar!

johan
2007-01-03 14:52
0

#6: vad är det för filändelse?

Mvh // Johan

emmaa
2007-01-03 15:48
0

#7 Asså det är en hel mapp med autostart filerna osv. Men jag ska testa med vista istället :)

Zpookey
2007-01-03 15:53
0

Om det är så att dvd'n bootar fram till att det står a:\
så skriver du "d:" utan kaninöron (") och trycker på enter (om nu din dvd-spelare har bokstaven D)
Sen skriver du "cd i386" och trycker på enter

Sen skriver du "winnt" och trycker enter….så ska installationen börja.