Bildskärm - vilken typ?
Ursäkta, men jag hittar inte det utmärkta inlägget om för- och nackdelar med olika platta bildskärmar. Nu är det visserligen en liten TV-skärm jag ska köpa, men önskar sakkunnig, teknisk beskrivning.
Kan någon ge mig lite goda råd?

Det beror ju helt på vad du ska använda den till.

Titta på TV är planen. Jag tänker rigga upp en TV i sovrummet, dit jag tyvärr inte kan dra kabel från bredbandsnätet med områdets marksända utbud. Med en enkel bordsantenn till, bör man väl kunna ta in svt1 och 2, fyran och ytterligare någon hoppas jag.
Jag trodde de hade släckt ner det analoga nätet sedan några år tillbaka, men jag kan ju ha fel förstås.
#3 Du har gratiskanaler som SVT1 & 2, TV4 + några till via okodad digitaltv och om vi pratar TV-apparat så finns ju inbyggd digitalmottagare i de flesta idag.
Sen kan man naturligtvis titta på TV m.h.a en bildskärm också, eller t.o.m. projektor då det finns lösa TV-motagare att köpa som man kan ansluta till nästan valfri bildvisare. Eller så säter man i ett TV-kort i datorn, ansluter en stor bildskärm så har man en bra kombomaskin :-)
I det läget är det bara att installera LinuxMCE eller WindowsMCE så har man ett komplett multimediasystem

Flera leverantörer tillåter fortfarande att man kör analogt. Tex Com hem som kör SVT1 2 och TV4 analogt om man inte vill införskaffa en digitalbox

#0 är det denna du menar
http://datorn.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9709b94e-3645-4b98-8012-fd01cc57cc18

vi ligger på stadsnät och kör alla kanaler analogt. vår leverantör har kanalpaket som vi kan välja bland och så kodar de ut dem istället och det ingår i hyran. så analogt är inte uttdött än
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
#5 och #7: I #0 framgick att mottagning skulle ske via antenn. Menar ni att man fortfarande kan ta emot analog TV via antenn eller syftar ni på kabel-TV-uttaget? För det vet jag ju att det ofta är analogt. Har ju själv ingen digitalmottagare och kan likafullt titta på TV via kabel-TV-uttaget i väggen.
Och kan man ta emot digital-TV via en vanlig antenn eller krävs en speciell antenn för det ändamålet?
Jag vet att det inte är min tråd, men det kanske är fler än jag som undrar och så har det ju dessutom lite med ämnet att göra…

Du kan ta emot digitaltv med en vanlig tv-antenn, så länge den inte är äldre än typ 15 år.

#6 Tusen tack Kaj! Det är precis den instruktiva artikeln av dig jag ville ha tag på och läsa igen. Jag ska plugga vissa avsnitt i den, innan jag går till TV-butiken.
#8 Ja, man kan ta emot analoga TV-utsändningar via antenn. Alla har ju inte tillgång till bredband och digital-TV. Jag som bortskämd storstadsbo har marksänt utbud via bredband och njuter av det i vardagsrummet. Tyvärr finns inte en sportlig chans att dra kabel genom ett flertal betongväggar inkl garderober bort till sovrummet, där det skulle vara mysigt att se morgonnyheter eller sena rapport. Därför hoppas jag kunna ha en liten platt TV med bordsantenn där. Digitalbox finns ju inbyggd i TVn numera.