Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4441 ggr
Hjortronsylt
2009-10-26 12:16
0

FAT32

Hur får man ett USB-minne eller extern hårddisk att bli FAT32?

Försöker ansluta en extern hårddisk för att föra över musik till en PVR-box, men det står att den externa hårddisken måste vara FAT32.

Den externa hårddisken går däremot att ansluta utan problem till både PC och till en andra inspelningsbara DVD-enheter.

Om man köper ett nytt USB-minne - vad kan jag då göra för att den både ska kunna läsas av en PC (som inte accepterar FAT32) och av PVR-boxen (som kräver FAT32), för att kunna skicka över information mellan dom?

MichaelE
2009-10-26 12:37
0

Högerklicka på lagringsenheten och välj Formatera, innan du formaterar väljer du FAT32 istället för NTS.

Notera, alla USB minnen är redan (oftast) i FAT32 samt att att FAT32 har begränsningar när det gäller att stödja stora lagringsenheter - upp till 80 GB ska inte vara något problem men däröver kommer det att bli problem samt att du kan inte ha filer större än 4GB (3.72 i verklig storlek) sparade i FAT32! Så tänk innan du sätter igång med att omvandla en NTS hårddisk till FAT32. Dessutom försvinner alla data på hårddisken vid formatering.

Alla datorer stödjer FAT32 och som sagt - USB-minnen är redan i FAT32.

Inkanyezi
2009-10-26 13:20
0

Och pc som inte accepterar FAT32 är de som baseras på DOS upp till version 6.22, alltså om man till exempel har en mycket gammal nittiotalsmaskin med Windows 3.10 eller så. Från Windows 95 och framåt stöds FAT32. MacIntosh kan hantera FAT32 oavsett system och Linux gör det också.

Även om det finns bättre filsystem, är FAT32 det smidigaste för externa enheter, just för att det kan användas av alla datorer oavsett system.

Lite annorlunda är det med digitalkameror och mp3-spelare, som i vissa fall vill ha FAT16, det gamla systemet som användes före Windows 95.

Och när man väljer Formatera i Windows utan att ange någonting särskilt, och mediet är rimligt stort, så skriver Windows FAT32 som grundinställning.

Kaj
2009-10-26 13:37
0

När det gäller musik lär det nog inte bli ett problem med att FAT32 bara klarar max 4Gig

Men om du vill föra över filmer så kan det bli problem om det är BlueRay filmer som oftast är runt 8-25 Gigabyte stora. Dessa är då troligen i formatet MKV och då kan du använda dig av MKV Toolnix för att splitta filmen i delar om mindre än 4 gig. Men det lrävs att din PVR klarar av att läsa MKV filer för annars spricker det på detta.

Hjortronsylt
2009-10-26 14:06
0

TACK allihopa! Det handlar inte om mängder med data. Vill bara effektivt och enkelt se foton och avi-vardagsfilmer från digitalkameran vartefter. Toppen, då köper jag en USB-sticka när jag nu vet det kommer fungera!

Men det där med att föra över .avi-filmerna är bara att glömma, har jag fått reda på. Det krävs nån hemlig konvertering (till vad?) för att formatet ska läsas av en PVR-box. Alltid ska nåt krångla!

MichaelE
2009-10-26 14:23
0

Allt beror på vilket format den stödjer. Det finns vanliga .avi samt komprimerad .avi (DivX) Så kolla upp det och sen är det bara att konvertera om. DivX filmer är oftast på 700 MB - 1.5 GB beroende på filmens längd samt kvalitet

Hjortronsylt
2009-10-26 14:38
0

#5   Den här rackaren til PVR stödjer ingenting (DivX eller så) och tydligen ska det vara så, har jag fått fram. Den läser bara tv-signaler och kan på sin HDD spara .jpg och mp3 från en extern källa.

Vad är det för format tv-signaler är i?

Tänkte om man kan konvertera om .avi till det. Säkert långsökt men värt att fråga om i alla fall.

Kaj
2009-10-27 10:55
0

De nya PVR som kommer nu stödjer de felsta formaten. Tex så lancerar LG numer prylar som även stödjer MKV filer. Detta lär även de andra haka på eftersom det är bästa sättet att komprimera och paketera BluRay filmer på.

Här gäller det att se upp så de inte bara klarar FAT32 formatet efter som MKV filer i regel är stärre än 4 gig men då kan man som sagt använda sig av MKVToolnix. Men det börjar nu komma enheter som även stödjer NTFS och då försvinner den gränsen. Ex LG BlueRay spelare LG BD 390. Föregångaren LG BD370 stödjer bara FAT32 vilket gör att jag då jag skall se på MKV filer splittrar dessa med MKVToolnix

Även PVR.er kommer att komma med NTFS och stöd för MKV ganska snart skulle jag tro

MichaelE
2009-10-27 12:40
0

Annars har du en box som heter Popcorn A100 och den stödjer allt! Kostar runt 1500 och uppåt men den läser alla filmformat, alla ljudformat samt att du kan har NTFS hårddiskar på den (ett måste när det gäller hårddiskar på 0,5 TB) Notera att hårddisken måste du köpa till!

Inkanyezi
2009-10-27 12:41
0

Nej, inte måste man ha NTFS för stora hårddiskar. Det går utmärkt med flera andra filsystem, bara det att Windows inte känner igen dem.

guraknugen
2009-10-27 19:28
0

#10: Precis. Till och med urgamla ext2 klarar betydligt mer än en halv futtig TiB. Hittade dock ingen uppgift i hastigheten på om till och med dess föregångare ext (från 1992) klarar detta till synes enkla krav, men det låter väl inte helt troligt i alla fall.

Vet dock inte om jag kan lita riktigt på den sida där jag hittade uppgiften om ext2, för där verkade maximala filstorleken vara större än maximala storleken på hela filsystemet (64 TiB mot bara 32 TiB). Det var mycket på den tiden, i alla fall.