Papperskorgen!
_Jag vet att jag kan vara trög, men jag vill bara ställa en fråga jag undrat länge på..
Vart kommer alla bilder när man tagit bort bilder i från papperskorgen till något annat? :S
/Plumz._
Det sitter ett litet troll i datorn som klipper dem i små, små bitar 
När du tar bort dem från papperskorgen kan du betrakta dem som borta. Försvuna. Finns inte.
(Fast i nödfall finns recoveryprogram som kanske kan återställa dem)

Nej, trollet klipper inte. Trollet äter dem. Trollet har mycket vassa tänder och tuggar i sig dem bit för bit. Ibland rapar trollet, och trollet sk*ter dessvärre också, men det kan man torka bort med defragmentering.
Eller med andra ord, så vitt jag förstår, så händer inget med dem alls. De ligger kvar där de låg förut, men utrymmet ”markeras” som ledigt och kan komma att skrivas över närhelst datorn känner för det. Det är därför man kan återfinna av misstag raderade filer, om man har lite tur, så att filerna inte har hunnit skrivas över av något program eller av systemet.
Därför är det också ytterst viktigt att, när man raderat papperskorgen av misstag, eller tagit bort en fil av misstag utan att låta den hamna i papperskorgen, man inte fortsätter att använda datorn förrän man lyckats få tillbaka filerna. När filåterställningsprogrammet hittat filen ser man tull att programmet lägger den på en annan partition eller en annan hårddisk, annars minskar man chansen radikalt till att kunna återställa filerna.

Samma företag som ger ut CCLEANER har även tagit fram ett gratis verktyg för att återskapa filer som tagits bort från datorn eller rädda filer om din hårddisk crashat.
Programmet heter RECUVA.
De har även tagit fram teknisk dokumentation om hur Windows tar bort filer och vad som händer med dem därefter.
Du kan hitta deras utmärkta artiklar om detta här.
RECUVA fungerar även som en portalbew application vilket gör att du kan lägga programmet på t ex en USB sticka och ta med dig var helst för att köra programmet.

Och eftersom jag nämnde defragmentering, kan det ju vara bra att veta att det är ungefär det värsta man kan göra om man vill kunna rädda raderade filer. När man defragmenterar tar ju systemet och täpper till alla de där ställena som har markerats som lediga, där de raderade filernas data ligger, genom att skriva över dem med data från filer som inte är raderade.
Det viktiga när man upptäcker att man vill rädda raderade filer är alltså att man inte gör någonting alls som kan spara filer på hårddisken innan man har räddat allt som går att rädda.
Det talar också för att använda en särskild partition för sina egna filer, skild från systemets partition, en partition som inte används av systemets efemära data. Om man har en särskild partition för efemära data, bör man se till att sånt som program använder tillfälligt, som Photoshops virtuella utrymme eller cookies och cache i webbläsaren, hamnar på utrymme som inte innehåller de egna filerna som man skapar, ordbehandling, bilder och annat.