Uppgradera ill Windows 7
Jag ska uppgradera till 7:an i dag och har lite funderingar.
Just nu har jag Vista och en fasligt massa program som jag är rädd om. Skulle nåt bli fel skulle jag troligtvis gråta blod..
Kan jag bara lägga in uppgraderingen eller bör jag ta det säkra före det osäkra och formatera datorn så att det är enbart Vistan på datorn innan uppgraderingen?
Men nog borde väl nya program vara kompatibila med 7:an?

I normalfallet skall alla program som fungerade under XP även fungera under Windows 7. Men det kan finnas problem med vissa dock.
Därför har Microsoft till Windows 7 lanserat ett läge som heter Windows XP mode. Detta är ett tillägg som du laddarner gratis från Microsofts hemsida. När du installerat detta kommer du få en virtuell XP miljö som du lätt når från Start knappen där alla dina program finns så du kan köra dem i XP läge ifall de mot förmodan inte skulle funka i Windows 7
Här kan du ladda ner Windows XP mode för Windows 7 och även se hur du skall göra.
Ska jag alltså ha XP-läge fast jag har Vista?
Verkar som om de som går fr 32 t. 64-bitars kan få problem
Du kan ju läsa lite om detta här:
Windows 7-uppgradering paralyserar vissa datorer
2009-10-27 08:45 - TechWorld Win32/64
& här:
2009-10-27 06:51 - PC för Alla
Microsoft skyller Windows 7-strul på användarna
Efter flera rapporter om uppgraderingsproblem med Windows 7 uppger Microsoft att användarna köpt fel version.
--------------
De bästa e ju att se till att kopiera & spara allt du e rädd om.
/L

Du skall uppgradera din Vista till Windows 7. Sedan skall du hämta hem och installera Windows XP mode för Windows 7 enligt länkarna.
Viktigt att du väljer rätt version av din Windows 7 i rutorna för "Select system" och Language valet till Windows XP mode.
Vad som händer när du installerar Windows XP mode på din Windows 7 maskin är att den installerar en Virtual PC på din dator. Därefter går den igenom alla program du har installerat och lägger upp dessa som ett val i Start kanppen så att du kan köra programmen därifrån i Windows XP läge ifall de nu inte skulle fungera i din Windows 7. Du kommer således ha programmen tillgängliga i både Windows 7 och i Windows XP mode. XP mode från startknappen behöver du då enbart använda ifall du märker problem då du kör progammen i Windows 7 läget (som alltid är standard).
Det är som sagt en vanlig Virtual PC som installeras med dina program där med OS Windows XP men du behöver inte växla mellan de två virtuella maskinerna utan du kan nå Windows XP för dina program direkt från startknappen.
I alla versioner av Windows 7 ingår en Windows XP licens och det är den som används då du installerar Windows XP mode och därav är den gratis.
Varför måste man då göra detta i efterhand. Detta är en ny strategi från Microsoft under Windows 7 att fler och fler program måste hämtas hem direkt av användarna från nätet där de tidigare paketerades med OSet. Detta gäller t ex program som Movie Maker, messenger mfl som nu paketeras under "Live" konceptet där de finns att hämtas hem om man vill ha dem.
Tanken är att användare själva skall få mer kontroll över vilka program de verkligen vill installera utan att Microsoft skall trycka på dem automatiskt åt dig.
Ok, då är jag med. Ska sitta med detta i eftermiddag så då får ni hålla tummarna för mig. :-)
1. Det går inte att uppdatera från 32-bitar till 64-bitar….det är en total ominstallation som krävs för det.
2. Jag rekommenderar inte någon att uppgradera eftersom att de flesta felen man har i sin föregående installation oftast följer med….bättre med en nyinstallation. Men kör detta så får du med dina installerade program.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom?T1=tab03
3. Windows XP Mode i Windows 7 ingår bara i versionerna Professional och uppåt.
" You must have Windows 7 Professional, Enterprise, or Ultimate to run Windows XP Mode."
Nu är det klart och allt fungerar som det ska, Inga problem alls.. :-)
32- och 64-bitarsversioner av Windows: vanliga frågor
/L