Problem med trådlöst nätverk
vi har problem med våran router, det är en "netgear WGR614".
når vi går in på nätverksanslutningar står det att "trådlös nätverksanslutning inte ansluten".
vi är inte alls duktiga på datorer så vad kan problemet vara? Snälla hjälp oss!
Är den ny och har aldrig fungerat trådlöst?
Man brukar behöva ansluta med kabel och aktivera det trådlösa nätverket. Anslut med kabel och surfa till 192.168.1.1. Om du aldrig ändrat lösenord är det förmodligen användarnamn admin och lösenord admin. Det finns en kom-igång-guide som bland annat låter dig aktivera det trådlösa nätverket.
Mvh // Johan
Men ska det verkligen behöva vara så svårt.
Vi har samma router, men den lägger ju av med jämna mellanrum.
Det står inte i broschyer att man ska göra så som du beskrev nu Johan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

192.168.0.1 är det på netgear för adminsidan
Den är helt ny och har aldrig fungerat trådlöst.
Okej då får Manne testa det ikväll när han kommer hem från jobbet. Får vi se om vi kan få det att funka :)

på netgear WGR614 så e addressen 192.168.1.1, användarnamn: admin och lösernord: password.
Problemet är löst nu. Det va en liten inställning som skulle ändras :)
#2: Förut var det trådlösa öppet som standard, men eftersom inga brydde sig om att kryptera dom och sätta ett lösenord så stod ju alla trådlösa nätverk helt öppna och vem som helst kunde komma åt din dator. Det är knappast bättre.
Att läsa tre rader i en kom-igång-guide tycker jag faktiskt inte är för mycket begärt…
Mvh // Johan

En trådlös router är ingen konsumentgrej som det bara är sätta på strömmen och tro att allt är klart.
Jag installerade en netgear i morse. Det tog inte 10 min med installationsskivan. Och har man dessutom ett bredbans utan användarnamn o lösen så går det ännu snabbare. Men man måste förståss gå igenom installationen och läsa hjälpen om det skulle behövas.
Såg idag att Netgear har 192.168.1.1 på min hemma av samma medell men tidigare version så har jag 192.168.0.1