Webbläsaren är puckad
Jag blir GALEN på min webbläsare.
När jag ska till en sida som facebook eller någon annan blir det oftast att jag kommer in på Bing.se (sökmotor så som google), eller så blir det "Webbsidan kan inte visas" VARFÖR?
jag blir galen på detta, vad är det för fel på det?
Någon som vet?
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Nej
Det vore bra om du skrev vilken webbläsare du har
Testa att avinstallera och nyinstallera din webbläsare. Du kan också installera någon annan webbläsare 
/Désirée
Har IE och vill ha den..Nu har den inte varit lika jobbig som innan :S
Det är något som IE har börjat med och det händer mestadels när man inte skriver "https://" eller "www." så om du skriver facebook.com så börjar den söka efter det, har jag för mig.
Men så har ju alla andra webbläsare gjort i flera år utan problem, så det låter ju konstigt att det skulle vålla något som helst problem. Eller så missuppfattade jag vad du menade…
#4 okej, tack.. =)
Kör du FireFox räcker det oftsast med att bara skriva 'facebook', 'hitta' etc. utan vare sig 'www' eller huvuddomän som 'se', 'com' eller liknande och du kommer ändå rätt. Kan knappt använda IE längre för jag blivit så bekväm med FF då jag nästan aldrig skriver fullständiga url:er längre.
Ibland får man förståss precisera, speciellt om det finns flera sajter med samma namn på olika huvuddomäner.

IE8
du kan utelämna www i IE8. Tex om du skriver aftonbladet.se så kommer du till www.aftonbladet.se
Du kan även som i FF bara skriva ett ord i webadressen för att gå direkt till sidan genom att trycka CTRL+Shift+ENTER. om du tex bara skriver aftonbladet och trycker CTRL+shift+ENTER så går den till www.aftonbladet.se
Funkar även med CTRL+ENTER men lite annorlunda
Det går även att ställa in ifall det skall vara .se som standard eller något annat t ex **.com
**Det gör du via Verktyg, Internetalternativ och fliken Allmänt och klickar på knappen Språk
Bing startas om adressen du anger inte är en kvalificerad url (eller att du inte trycker CTRL+Shift+ENTER).
T ex om du bara skriver aftonbladet så sker en sökning direkt mot Bing i stället för att gå till just www.aftonbladet.se
Vilken sökmotor du i detta vill skall användas bestämmer du själv genom att lägga till fler sökleverantörer. Den som du sedan sätter som standard är den som används då du gör en sökning från adressfältet (t ex google)
Det går även att lägga till egna sökmotorer t ex ett företags egen eller en sökmotor som inte finns med bland de val som du hittar under "Hitta fler sökleverantörer" till höger om sökfältet via dropdownlistan
Precis som #4 skriver kan du få ditt problem om sidan du skall till är en https och inte en http vilket är naturligt eftersom https sidan är en säker sida med kryptering
Du kan återställa IE8 till sin konfigurering vid installationen genom att gå till Verktyg, Internetinställningar och sedan fliken Avancerat. Där har du två knappar för återställning som du kan pröva ifall IE8 beter sig underligt. Du kommer då tillbaka till installationsläget och förlorar ev. inställningar du själv gjort därefter.

Pga hur IE8 hanterar "smart" adressering kan det vara läge att rensa upp din web cache då även den används för att avgöra om det du skriver i url:en är en webbadress eller ett sökord.
Lite mer om hur det nya "smarta" sättet IE8 använder för adressfältet samt lite andra tips
#7: Ja, precis så har det alltid varit för mig i alla webbläsare jag använt (utom pajasläsaren IE förstås, men jag tror även den klara en så självklar detalj numera).
#7 Nejdu det gör den inte. Jag testade nämligen idag.
Den måste minst ha sajtnamn + huvuddomän.
Hur det är med www är jag lite osäker på då de flesta sajter numera sätter sajtnamn.domän = www.sajtnam.domän (aftonbladet.se = www.aftonbladet.se) i DNS:en så det spelar ingen roll om man utelämnar www eller ej. Så det behöver inte alls vara beroende av webbläsaren i det fallet.
Testade just med Firefox och kom direkt rätt med följande ord (de enda jag testade):
okq8
ifokus
citroen (däremot inte citroën)
aftonbladet
Provade några mer internationella varianter, men då kom den till google med angivet ord som sökord, så det verkar som att Firefox enbart letar efter .se (om man har svensk version instlallerad, eller så läser den av vilka språkinställningar man har i operativsystemet).
I Opera fungerade det dock (som väntat) klart bättre. Den hittar även www.theventures.com, vilket inte Firefox gjorde.
Sidor som man varit inne på förut hittade både Firefox och Opera utan åtgärder från användaren, exempelvis www.youtube.com.
#12 Var lite otydlig, det var IE8 som jag hänvisade till i mitt inlägg #11
Nej i FF verkar inte bara ta .se domäner. prova t.ex. msi resp msi.se
Med bara msi hamnar du hos datortillverkaren Msi och med msi.se hamnar du hos Manne Siegbahnlaboratoriet.
I avdelningen skumma domännamn kan du skriva pungkuk i adressfältet (på FF) och trycka enter. För de som hoppas på nått fräckt kan sluta hoppas för man hamnar hos ett Koreansk kabelföretag. Viss humor i det också faktiskt 

jag kör IE8 och det fungerar utmärkt att bara skriva aftonbladet och trycka ctrl+shift+enter hamnar då direkt på www.aftonbladet.se
Vad står det i dina inställningar i IE8 under verktyg, internetalternativ fliken allmänt och knappen språk? Det är där du ställer in hur den skall agera på ord i adressfältet.
Är det ibockat att inte lägga till www före adresser så går det inte
#14: Varför måste man böka med Ctrl+Shift+Enter? Vad händer om man bara trycker Enter?

#15 då fungerar den som en sökmotor och går till den sökleverantör du lagt till som standard t ex google.
I normalfallet alltså. IE8 är mer avancerad än så och den försöker själv lista ut om det du skrivit är en del av en url eller ett sökbegrepp. Läs mitt inlägg i #9 där finns en länk till hur IE8 hanterar url fältet
Nu har jag labbat lite med IE8 och kan konstatera att IE8 är ett otroligt lyft jämfört med tidigare versioner, men ändå i mitt tycke inte bättre än FireFox som jag gick över till tidigare då IE verkligen sög.
Jag tycker fortfarande FF är bättre/smidigare än IE på de mest väsentliga punkterna, samt att FF numera även stöder HTML v.5 fullt ut vilket inte IE gör. Så jag håller nog fast vid FF ett tag till.
Google har f.ö. släppt en plugin till IE8 för att göra IE HTML v.5 kompatibel, vilken i princip byter ut IE:s "htmlmotor" mot Chromes. M.a.o. Chrome med IE gränssnitt 

Bara som kuriosa
MS har redan IE9 på gång (inget datum släppt ännu dock)
Deras startegi numer är att släppa nya versioner av IE mycket mer frekvent än tidigare. Detta får vi nog tacka FF, Chrome, Opera etc för.
MS vill tydligen försöka hänga med i utvecklingen där.
Vad som kommer i IE9 vet jag inte heller men man får hoppas på CSS 3, HTML v5 samt en del andra finesser. Vad jag verkligen saknar är en "riktig" download manger - typ där man kan återuppta en avbruten nedladdning från där den var senast, ladda ner från flera sessioner samtidigt så man kan snabba upp nedladdningarna med mera.
Har alltid undrat varför man inte paketerat med något sådant i IE
Mitt tips är att IE9 kommer under andra halvåret 2010 - men med MS får man alltid ta release datum med en nypa salt. Om de säger ett datum skall man lägga på minst 6 månader och skriva "kanske" i kalendern.
Frågan är väl hur mycket de vill hänga med. Vi får väl se när den första versionen av IE för annat operativsystem än Windows och MacOS dyker upp. Har en känsla av att det kommer att dröja ungefär 8 länge. Där kan man snacka om att ligga rejält efter konkurrenterna…
Tips från olle: Använd inte det sämsta på marknaden när det finns andra alternativ som är gratis.
Firefox
Jo, fast frågan är VILKEN programmerare. Han som skriver det buggiga programmet eller han som skrivit den buggiga kompilatorn…?