Trådlös router problem/ny
Jag har en Netgear WGT 624 som jag tycker krånglar lite för mycket. Problemen i trådlöst läge som gör att routern hänger sig. Med omstart som enda lösning.
*När jag kan inte ladda ner (torrent) i full fart, måste begrända till 125KB/s för att den inte ska hänga sig alls.
*Vissa applikationer gör att den hänger sig på någon sekund. Fotouppladdningsprogram och ett uppdateringsprogram för aktiekurser.
* När det spelas onlinespel (wow, tibia) så stänger den ibland. Är inte helt säker att det är orsaken.
Fotouppladdningen hänger routern även med kabel.
Nu är jag på jakt efter en ny router som fungerar riktigt bra. Vilka routrar är riktigt bra?

Vad jag förstår så är Netgear Rabge Max 240 WPNT834, en bra router. Den ger en throughput på upp emot 100 mbit vilket är bra för spel och fildelning. Det enda den inte har är QoS vilket är ett minus men annars verkar den bra.
En anna bra är netgears nya draft N serie WNR854T som skall ge en througput på 116 mbit
Kolla in smallnetnbuilder.com (tidiager Toms Networking). Där ger han en massa tips och gör jämförelse mellan olika routrar.
Ska du ha stabilitet så är det Linksys som gäller.
Deras WRT54G är super.
Anledningen till att din router hänger sig näg du tankar mycket beror antagligen på överhettning. Har du routern inträngd i något skåp eller liknande? Försök att ge den lite mer "andrum" så att det blir lite svalare runt om den. Detta är ett fenomen som oftast drabbar D-link men med den skillnaden att D-link blir överhettad i ett kylskåp typ. DI-624+ är ett ypperligt exempel på en produkt med mycket problem, tätt följd av DI-604….
Vi har totalt kört ett 50-tal av dessa dyngprodukter till tippen då D-link inte ville lyssna på att det var fel på deras produkter och inte ville ta tillbaka skiten. Vi har nu plockat bort alla D-linkprodukter ur vårt sortimen förutom en liten printerserver som, trots att det är en D-link, fungerar.
Thruputen på jämförelserna ska du ta med en nypa salt.
Netgear rangemax ger en thruput från WAN till LAN på 94Mbit..det gäller alltså inte den trådlösa delen utan bara hur mycket trafik routern kan skyffla från internetporten till lanporten.
Sitter någon med 8Mbit så är denna siffran ganska överflödig då du ändå aldrig kommer att nyttja 94Mbit.
Thruput säger inte mycket om routern som sådan eftersom att det är bättre att ha 20Mbit thruput på en router som fungerar än 500Mbit på en router som inte fungerar.
Nu är ju Netgear helt ok (bättre ön d-link, TopCom och Belkin) men enligt min erfarenhet så finns det inte mycket som slår Linksys när det gäller hemmanätverk. Linksys är ett dotterbolag till Cisco och är det någon som vet hur man tillverkar bra nätverksprodukter så är det dom.