Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2250 ggr
pentsium
0

Sortera Musiksamling

Hejsan, har även postat detta på musik.ifokus och jag provar här också.

Skulle behöva tips på bra program för att sortera min extremt osorterade musiksamling (ca 30 000 låtar).

Det finns ju massor av program som indexerar alla låtar och gör dem smidigt sökbara och kategoriserar dem i just det programmet (typ Winamp, Helium music manager, mediamonkey mfl), men jag skulle vilja ha ett program som sorterar alla musikfilerna i mappar för artist, album osv på hårddisken.

Detta för att det ska vara smidigt att lägga över till mp3-spelare, dela ut på hemnätverket osv.

Jag har använt iTunes för länge sedan för just detta. Det sökte snällt genom min hårddisk och kopierade över alla låtar någonlunda strukturerat till en ny egen katalog och konverterade också alla till mp3 om de inte redan var i det formatet.

Men det vill inte fungera alls på 64-bitars windows xp, har luskat runt och editerat msi-filerna mm men det vill inte installera. Sen när jag väl hittade en förinstallerad version så kraschar programmet efter att ha kopierat ca 4000 låtar.

guraknugen
0

Tror detta ska fungera i EasyTAG, som finns för flera operativsytem, förmodligen även för några Windowsversioner.

pentsium
0

Hmm, EasyTAG krashar också när den scannar efter filer. Gissar på att det beror på att jag kör x64 och windows. Jag kör över nätverket från en annan dator istället som kör x86, tar mycket längre tid men förhoppningsvis så fungerar det bättre.

guraknugen
0

Okej, säger du det så. Själv har jag bara en gammal 32-bitarsmaskin som kör Linux och på den har jag ännu inte sett EasyTAG krascha. Fast jag kör det inte så ofta heller i och för sig.

pentsium
0

Äntligen klar att sortera det över nätverket. Dock så sitter jag nu med ca 4000 mappar där många bara innehåller en eller två låtar. Ska sätta mig med Macro Scheduler nu och se om jag kan fixa det någonlunda smidigt att flytta över allt som innehåller mindre än 5 låtar till samma mapp.

guraknugen
0

Låter som något man enkelt gör med ett skript.