Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 2022 ggr
Zabbio
0

Måste ominstallera varje gång datorn startas!?

Min ritplatta (wacom intuos3) måste installeras om varje gång datorn startas, annars funkar den inte som den ska och systeminställingar ''hittar'' den inte om jag vill ändra inställningarna på den.

Jag har tagit bort det förra programme (hade en wacom graphire innan) både genom att först dradet till papperskorgen, men sen kom jag på att klicka på det och dubbelklicka på avinstallera (i ''program'')

Har provat att avinstallera båda plattorbna på det viset, starta om datorn, installera den nya plattan igen och då funkar den perfekt. Tills jag stänger av och startar om datorn igen, då måste jag ominstallera. Ibland om jag inte ominstallerat kommer ett meddelande att plttans säkerhetsinställningar inte är ok, jag väljer ä'rätta'', datorn startar om och den funkar lika dåligt igen…

Det är ingen skillnad på att bara installera om utan att ta bort programmet, eller att ta bort programmet och sen installera om. Inte heller om jag startar om datorn mellan avinstallation och installation. Den gamla versionen går inte att hitta när jag startat om datorn efter avinstallation, så jag tror att jag blir av med den…

Installerar från orginalskivan som följde med plattan.

Har en iMac med macOSx…

Vad mer kan jag försöka? :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

guraknugen
0

Så var det med min gamla printer när jag hade Windows (XP) en gång i tiden… Varje gång jag startade datorn poppade det upp en sådan där irriterande ful ruta där det stod att datorn hittat ny hårdvara… Korkat. Märkligt nog fungerade skrivaren bra i Windows 98…

Zabbio
0

Fast det här är ju mac..och programvaran är för rätt OS och hårdvaran..det brukar väl inte vara samma problem mellan hårdvara på mac och wacom som på olika PC komponenter? :/ Vet ju att vissa skrivare inte funkar med vissa PC pga olika märke och modeller på komponenterna i datorn….

guraknugen
0

#2: Nej, jag vet. Jag bara kom att tänka på det. Jag är ju lite av en pratkvarn, så egentligen kanske jag inte borde ha svarat över huvud taget.

När det gäller min gamla skrivare så verkar den inte ha något med min hårdvara att göra, för numera kör jag den på samma dator men med Linux och den fungerar perfekt (jag har till och med kvar XP på den på en liten partition som jag numera dock aldrig använder, men har jag betalat för skiten så får det väl finnas kvar uti fall att…).

Zabbio
0

#3 ok..

Önskar att jag fick rätt på detta..jag  använder ju plattan i princip varje dag…vill inte behöva installera om varje dag!

guraknugen
0

#4: Hm… en lösning är ju att aldrig stänga av datorn…

Zabbio
0

#5 Gillar inte den lösningen och det tar för mycket ström. Dessutom ska jag kunna stänga av..

Laddar ner nyaste drivrutinerna från nätet och ser..

Zabbio
0

Det fixade det! Måste vara en gammal drivrutin på skivan :) Köpte den ju i andra hand.

guraknugen
0

Okej. Tog för givet att du hade de senaste drivrutinerna.

Zabbio
0

Jag trodde att det var de senaste på skivan..>_> glömmer alltid vad min version av OS heter

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men nu funkar den iaf perfekt utan ominstallation :D