Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1659 ggr
Hjortronsylt
2009-11-16 10:25
0

Hemmanätverk

Går det på något sätt att koppla ett hemmannätverk direkt till TV'n för visning av bl.a foton?

Önskar med andra ord lagra ex.vis en mapp med .jpg i själva routern --> TV'n, och inte behöva koppla in datorn alls. Men går det ens?

Som det är nu är det ett väldigt kopierande med en USB-sticka mellan hemmadatorer, fram och tillbaka. Och vid visning av foton från senste utflykten, så måste datorn kopplas in med S-video och ändras i grafikkortet, etc.

Hoppas hitta en smidigare lösning. Några förslag?

Kaj
2009-11-16 10:55
0

Om din dator och din TV stödjer DLNA så kan du streama från datorn till TVn trådlöst.

Hjortronsylt
2009-11-16 11:08
0

Tyvärr så finns inte dom funktionerna.

Bogey
2009-11-16 12:28
0

Det finns lite olika typer av mediaspelare som kan anslutas till nätet, både trådade och trådlösa, och därmed spela upp din media på TV'n som t.ex. denna från Teknikmagasinet

Det finns ett antal att välja bland om du söker på nätet, t.ex. Pricerunner, varav Teknikmagasinet har ett par 3 stycken i olika prisklasser. Somliga kan förses med egen hårddisk och kan sen användas som filserver för mediafiler på hemmanätet.

OBS jag favoriserar inte TM på något sätt. Jag råkade bara känna till att de hade så det var enklast att länka dit för att ge ett exempel.

Hjortronsylt
2009-11-16 15:47
0

Inget fel med TM, deras internet-kundtjänst har alltid varit i topp. Mycket nöjd!

Nu till saken - Mediaspelaren du länkade till känns faktiskt som mitt i prick i vad vi söker. Det enda frågetecknet är lagringen.

Finns det någon annan lösning än att ha en surrande extern hårddisk bredvid den? Önskar kunna lägga in mappar med foton (och musik) och helt slippa ha access till datorn.

Bogey
2009-11-16 18:17
0

#4 Du får nog fråga TM för detaljer, men jag uppfattade det som att den även skulle kunna hämta upp media från en dator också så har du nån form av server på nätet kan du kanske lagra på den och hämta upp till mediaspelaren.

Så skulle i.a.f. jag vilja göra. Har nämligen en server stående ute i garaget så en disklös mediaspelare som kan läsa från nätdisk skulle vara klockrent hemma hos mig :-)

Sen har TM några till spelare både dyrare och billigare så klarar inte den jag länkade till i #3 att spela upp från en server kanske nån av de andra klarar det.

Finns 4 alternativ som jag ser det, lite beroende på vad olika spelare klarar.
Antingen :

• USB-disk brevid/USB-minne
  • Intern disk i spelaren (vilket Syvio-spelaren klarar)
  • ladda från din hemPC
  • skaffa en liten NAS eller server på nätet som du kan gömma i en garderob så den inte stör.