Nytt Program - My Installer 2
Avundas du på programskivor som följer med datatidningar och önskar du kunde göra en egen eller varför inte föreviga dina semesterfoton på en egen dataskiva med bildspel som du kan visa upp på andras datorer. I så fall har du kommit till rätt program.
Myssoft My Installer är ett simpelt förprogrammerat program som använder sig utav htm/html filer vilket ger dig den stora friheten att skapa din egen layout utan några större förkunskaper än just html!
Härmed lanserar Myssoft (jag) sitt gratisprogram My Installer 2.0. Programmet stödjer html samt Windows Presentation Foundation (WPF). Allt du behöver göra är att skapa filerna och lägga dem på en skiva tillsammans med programmet.
Med hjälp utav det medföljande Settings Manager skapar du inställningarna för My Installer och därmed bestämma hur programmet ska se ut och uppföra sig. Det medföljer även en manual på svenska som ger en hel del information om hur det fungerar.
Klicka på länken nedan för nerladdning (Space - SkyDrive). Vid frågor, skriv här eller skicka ett PM till mig.
Notera att det är programfilerna som följer med och ingen installation.
Systemkrav: Windows XP/Vista/W7
Lite väl snäva systemkrav kanske…
#1 jag är mycket väl medveten om detta, jag har inte möjlighet att testa ifall programmet verkligen fungerar i XP (har Vista) men kan inte köra Virtual PC för jag har fel version av Vista för att göra det. Men det ska fungera i XP eftersom Visual Studio 2008 fungerar på XP.
Sedan har vi Mac och Linux, kan inte köra tester där heller samt att mappsystemet är annorlunda på dem jämfört med Windows. Förhoppningsvis kommer detta lösa sig när My Installer 3 släpps efter att Visual Studio 2010 släpps. Då kommer jag programmera programmet i C# istället för VB.
#3 Tack för ditt tips, men jag håller mig gärna till Visual Studio miljön och tyvärr så kostar Mono-plugin för VS, dessutom fungerar det inte på Express Editions som jag använder. Däremot finns Silverlight, vilket fungerar på alla plattformar. Vilket dessutom tillhör Visual Studio, har installerat detta och kommer inom kort lägga upp nya program skapta med Silverlight plattformen.
Sen vad jag menade i mitt inlägg var att jag vet inte vilken beteckning Mac och Linux har för sina optiska enheter och därför kan jag inte skapa My Installer som fungerar på dem två operativsystemen.
Notering: Systemkraven är ändrade: XP SP2/Vista/W7
Nej, det där med ”cross platform” är jag inte så mycket för, faktiskt. Det borde jag kanske vara, i och för sig, om jag ska känna mig helt konsekvent, men så är det inte. Letar jag efter ett program för att utföra en uppgift och hittar flera alternativ, tar jag nästan alltid ett alternativ som enbart finns för Linux. Vet inte riktigt varför, men så brukar det bli i alla fall. Först senare, om det skulle visa sig att programmet jag valt är uselt på ett eller annat sätt, kan jag tänka mig att ta in andra alternativ i bilden. Det är ju inte lätt att veta vad ett program går för innan man testat det i några veckor eller så.
#4 Det du behöver veta är att nästan allt i Linux är filer. Och data kan läsas från nästan alla enheter som de vore filer.
På Linux betecknas första SCSI eller USB CD/DVD enheten scd0, andra scd1 osv. Första IDE/ATA CD/DVD-enheten betecknas oftast hdc.
Rå-data kan läsas från filen /dev/
Mountpoint (monteringspunkt) kan utläsas ur filen /etc/fstab dock monteras oftast första CD/DVD-enheten till katalaogen /media/cdrom0 men det kan tyvärr skilja mellan distributionerna.
Nu är jag inte så bevandrad i API'erna till Linux grafiska miljöer men både Gnome och KDE håller numera automatiskt reda på om det finns en skiva i enheten eller ej så det borde gå att nyttja deras API'er för att få reda på vad enheten heter och var monteringspunkten finns utan alltför mycket krångel.
Kanske t.o.m. Mono har färdiga funktioner för detta. Borde ha det om det lätt ska kunna göras program "cross platform" tycker jag.
#6 laddade ned Mono men får det inte att fungera. Får en massa ikoner men alla går till webben förutom en som startar ett dos-fönster
#7 Har aldrig kört Mono så jag vet hur det funkar men här är en länk till hur du ska testa om Mono är installerat korrekt.
Sen är det ju så, att har du "bara" tankat ner Mono så är ju det ramverket och kompilern, men där är inget IDE. För IDE behöver du antingen "Mono Tools for Visual Studio" eller "Mono Develop".
Mono Develop för Windows finns bara till Betaversionen av v.2.2 vad jag kan se.
#8 okej, tack för tipset men jag inser att jag har inte riktigt tid med att sätta mig in i detta i nuläget. Så tyvärr så kommer jag bara inrikta mig på windows. Kommer snart lägga upp ett till program, sedan kommer det nog inte bli några fler ifall jag inte kommer på något nytt. Fortsätter istället på en större applikation som jag arbetar med samt andra projekt.
Ifall det finns några som tycker My Installer verkar intressant så får ni gärna prova på programmet och säga vad ni tycker om det.