Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1955 ggr
Hagalund
2009-11-19 11:13
0

Stänger av sig ?

Hur gör man för att stänga av, detta att när datorn stått overksam ett tag, så kopplar den ner sig?  Jag gillar inte detta, jag vill själv bestämma när jag ska stänga av.  Avskyr att den gör så.  Även om den står overksam så vill jag att den är uppkopplad och redo, när jag kommer till den igen.  Det får vara hur mycket besparing som helst, jag struntar i det, vill stänga av den när det passar mig.  Kan jag göra något åt detta?

Bogey
2009-11-19 12:25
0

I XP:

Start->Inställningar->Kontrollpanelen

Om kontrollpanelen är i "kategoriläge" välj:

Prestanda och Underhåll->Energialternativ

I klassiskt läge kolla under:

Energialternativ

Det ser ungefär lika ut i Vista, men jag har ingen Vistaburk tillgänglig just nu så jag kan kolla ev. skillnader.

guraknugen
2009-11-19 19:43
0

eror poå vilket operativsystem du kör, vilket inte framgick (eller så är jag blind).

Bogey
2009-11-19 23:08
0

#2 Bra iaktagelse :-)

Eftersom nästan 99.9% av alla här kör nån form av Microsoftoperativ så förutsatte jag det.

Hagalund
2009-11-20 00:34
0

Jo, det stämmer.  Kollade detta, det står "aldrig" . Men vad är "vila-knappen? som nämns under "avancerat?  Som när man trycker på den så försätts datorn i vänteläge.  Kan det vara någonting?

guraknugen
2009-11-20 23:23
0

#4: På en bärbar brukar väl vila-knappen vara märkt ”Zz” eller liknande. Ofta med blå text eller så, som indikerar att man ska kombinera med en annan blåtextad knapp som ofta benämns ”Fn”.

99,9% låter lite högt, även för att vara Microsoft-jubelidiot-forumet iFokus. Rent generellt (användare i hela världen) tror jag att det ligger en aning lägre än så.

”OS Platform Statistics

Windows XP is the most popular operating system. The Windows family counts for about 90%:

2009      Win7    Vista   Win2003   WinXP   W2000   Linux   Mac
October  4.4%   18.6%    1.5%     63.3%   0.7%     4.2%  6.8%”

Lägg gärna märke till att Windows 2000 ligger på 0,7%, apropå en annan tråd där det diskueterades anpassning av webbplatser till webbsidor. Någon tyckte att det var extremt superviktigt att anpassa sidorna till stenåldersreliken Internet Explorer 6 eftersom företag som låst in sig på Windows 2000 inte kan installera den bronsåldersrelik som tydligen heter Internet Explorer 7… Så fjäska på bara. Dessa 0,7% är säkert det som får hela rörelsen att gå med vinst (jo, jag vet, räknar man enbart företag så blir det säkert något mer än 0,7%).