Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2087 ggr
Smedsborg
2009-11-18 11:07
0

Prisvärd stationär

Datorn hemma har hastigt "avlidit". Måste nu å det snabbaste skaffa en ny, men jisses vilken djungel. Fattar knappt hälften av allt som står om dem.

Vill ha en dator som kan hänga med ett tag utan att vara en värsting. Den anvvänds mest för bildhantering och redigering samt lite spelande.

Har hittat två stycken som jag filurar på och undrar om de verkar prisvärda.

Expert

ElGiganten

Skärm ingår i Expertdatorn men det är ingen nödvändighet att få med. Den datorn verkar ha ett något bättre grafikkort ( om jag nu fattat det hela rätt ) men har mindre minne.

Vore mycket tacksam för synpunkter. Känner mig som i sketchen Aftonbladet eller Expressen :)

eightball
2009-11-18 14:01
0

Köp absolut inte HP eller Compaq, de är sämst i branschen.. Av de två du länkat skulle jag utan tvekan välja packard bell men att bygga egen dator är alltid mycket mer prisvärt än att köpa ihopsatt, men om du saknar kunskap om det blir packard bell:en säkert bra :)

Bogey
2009-11-18 14:08
0

Acer har kommit starkt på senaste åren och de gör förhållandevis prisvärda datorer, så ta en titt på Acers modeller också.

Packard Bell har jag dåliga erfarenheter av men det kanske bara var det exemplaret.

Bogey
2009-11-18 20:23
0

Kolla även Komplett.se. de har både märkesdatorer och såna de säljer under eget namn. Har själv köpt byggsats av dem och hade inga problem med garantier när ett moderkort krånglade.

Exempel på Komplett's färdigbyggda:

finns både billigare och dyrare i alla kategorierna jag ger exempel på ovan.

Grodan
2009-11-19 02:59
0

Förlåt, en otypisk fråga… men varför inte en värsting? och vad tusan är en värsting?

Spel o bildredigeringsprogram anser jag kräva en mkt mkt bra dator, så kanske är en värsting ändå bäst? En billig värsting?

har själv en dator som håller på att dö (går eg att fixa, men jag kan ju inte och vet inte om jag vill lägga pengar på att laga en gammal burk om jag lika gärna kan få en nyare, kraftigare för samma pengar)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

eightball
2009-11-19 16:23
0

Billig värsting? Det var det roligaste jag läst här på länge :P

Värsting == mycket pengar (15 000 +) för bara burk, men datordelar har gått ner mycket i pris, men vill man ha värstinggrejjer så kostar det.

Grodan
2009-11-20 08:53
0

#6 varsågod, det bjuder jag på Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

eightball
2009-11-20 11:05
0

^^

Kefa
2009-11-20 12:01
0

Dustin har ett ganska intressant kit att sätta ihop  själv. Se till att du vad du än väljer får Windows 7. Glöm Vista.

Lynxx
2009-11-21 15:02
0

Annars kan du väl köpa lösa pryttlar själv - återanv. resten av datorn - typ chassie & nätaggregat.

Köp nytt:

Moderkort 1.600 kr

Minnen 3x545 kr = 1.635 kr

Processor 1.800 kr

&

Grafikkort 1.300 kr

S:a (ca) 6.500 kr

Ja vet inte vilken grafikprocessor som har bäst rykte - Nvidia eller ATI etc?

----------

Googla på pcbyggare eller datorbutik i din hemtrakt & kolla med dem om kostnaden att plocka i detta in din gamla burk.

/L