MySQL-problem...
Jag får ett felmeddelande som vi inte lyckas klura ut vad det beror på…
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 7
Det är inget fel i koden så vitt jag kan se. Men när MySQL inte ville fungera för mig förut, installerade min lärare en äldre version av programmet istället. Kan det vara att min version av PHP inte fungerar med den versionen av MySQL?
Vad gör jag? 

Mvh Stephanie 

Hur ser SQL-frågan ut?
Låter som helt fel väg att få att installera en äldre version. Ska man aldrig kunna uppgradera för bättre säkerhet, prestanda och funktioner?
Mvh // Johan
#1 Vad menar du med SQL-frågan?
Jag tycker också att det låter som en dålig idé att installera äldre versioner… Men min lärare vill att jag ska installera en äldre version av Apache också, för att få det att funka.. Det hade väl varit bättre att försöka ta reda på vad problemet är… 

Mvh Stephanie 

Låter som en lat lärare.
Du försöker väl köra en SQL-fråga i din kod och som inte fungerar för dig.
Vad använder du för fråga för att hämta eller skriva data från/till databasen? Typ "select * from tabellen"
Mvh // Johan
Ingen aning… Det är ett formulär vi ska göra. Kopierar in koderna istället…

Mvh Stephanie 

Kan inte hitta ' . 'databasen.
' ); } // Sedan begära vilka variabler som ska skickas. "id" läggs till automatiskt. $fornamn = $\_REQUEST\['fornamn'\]; $efternamn = $\_REQUEST\['efternamn'\]; $alder = $\_REQUEST\['alder'\]; $kon = $\_REQUEST\['kon'\]; $epost = $\_REQUEST\['epost'\]; //Därefter stoppa in i databasens tabell $sql = "INSERT INTO namnlista SET fornamn='$fornamn', efternamn='$efternamn', alder='alder', kon='kon', epost='epost',"; //Och till sist bekräfta om det gick bra att lägga in informationen if (mysql\_query($sql)) { echo(''); echo('
Tack för din anmälan!
'); echo('Vid frågor eller eventuella problem med formuläret kontakta adminstratören
'); } else { echo('Det gick tvärr inte att lägga till din anmälan. Vid frågor eller eventuella problem med formuläret kontakta administratören' . mysql\_error() . '
'); } ?>
Mvh Stephanie 

Det gick inte att uppdatera: ' . mysql\_error() . '
'); } ?> Det gick inte att komma till databasen: ' . mysql\_error() . ''); } $row = mysql\_fetch\_array($row); $id =$row\["id"\]; $fornamn = $row\["fornamn"\]; $efternamn = $row\["efternamn"\]; $alder = $row\["alder"\]; $kon = $row\["kon"\]; $epost = $row\["epost"\]; ?>