Dataexekveringsskydd? Va?
Jag har en ny dator som kör Windows XP Home SP2 och titt som tätt får jag upp denna ruta. (se bifogad bild). Har aldrig sett den förut, är det nån som vet vad det här kan bero på?
Datorn är ju helt fräsch och nyinstallerad. Detta händer VARJE gång jag försöker kopiera en fil inom mitt interna nätverk.

Du kan läsa mer dom dataexekveringsskydd på microsofts hemsida, här.
Där står även hur du löser problemet, vekrar dock vara rätt så avancerat. :-)
Det finns även en lite enklare version av text förklarat på susning.nu.
Lycka till!
- Jim Johansson
Jag hoppas du inte tar illa upp om jag skrattar åt eländet. =) Tyckte nog det var ganska roligt att det dyker upp en dialogruta som säger att utforskaren avslutats för att skydda datorn. =P
Nej, jag tar inte illa upp, jag skrattar själv rätt gott åt det.
Särskilt kul är det när man läser på MS hemsida att det är ett skydd för att förhindra intrång i skyddat minne från virus och annat, medans det i verkligheten är MS eget explorer.exe som ställer till det.
Tydligen är det lätt att stänga av skyddet (högerklicka på "den här datorn") så jag får väl göra det. Har inte märkt av några andra problem, så jag har svårt att tro att det skulle påverka negativt.
Måns: Kan du ha något tillägg som vill visas i Explorer? T ex sådant som lägger sig på högerklicksmenyn eller verktygsraden? Finns ju en hel del program som håller på med sånt otyg..
Mvh // Johan
Ja, jag har också frågat mig det, men datorn är ju helt ny och jag har (mig veterligen) inte installerat nåt annat än det jag alltid har… (WinRAR, Nero osv)
Tydligen var det inte så enkelt som jag trodde att stänga av DEP. Jag hittade nåt tips om hur man kunde göra efter att man bootat i felsäkert läge, men det funkade inte alls.
Efterforskningarna fortsätter…
Hur går eftersökningarna?
Jag har samma problem med exeveringsskydd på min nyköpta dator. Explorer hindras exekvera vissa jpeg och mpeg filer som jag flyttar över från min gamla dator.
Filerna är kollade med flera olika virusprogram så det är någon annan information knuten till filerna som inte gillas av exekveringsskyddet.
Ok koppla bort skyddet går ju alltid men det känns som att skjuta problemet framför sig. Helst vill man ju veta vilken extra information som är kopplad till filerna.
Misstänker liksom Johan att det beror på ett tillägg i filerna, gjort av något program på den äldre datorn (tex dBpowerAMP).
I den äldre datorn dyker det upp en popup ruta som visar utökad filinformation då markören hålls över filnamnet. I popup rutan finns även programnamnet dBpowerAMP. Är det någon här som vet hur detta fungerar?
Vilken information lägger dBpoweramp till i filen? Används någon speciell tag kopplad till filen för detta? Finns det något program för att ta bort eller ändra dessa fält i filen?
Jag har ännu inte hittat hur man stänger av skyddet tyvärr. Om du hittar det får du gärna berätta hur! :)
Aktivera eller inaktivera Dataexekveringsskydd för ett program
Klippt från "Hjälp och support center"
"Du öppnar Systemegenskaper genom att klicka på Start, Kontrollpanelen, Prestanda och underhåll och sedan på System.
Gå till fliken Avancerat och klicka på Inställningar under Prestanda.
Klicka på fliken Dataexekveringsskydd.
I listan Aktivera dataexekveringsskydd för alla program och tjänster, förutom de jag anger gör du något av följande:
Om du vill inaktivera dataexekveringsskyddet för ett program markerar du kryssrutan intill programnamnet och klickar på OK. (Om namnet på programmet inte visas i listan klickar du på Lägg till, bläddrar till mappen Program, markerar den körbara filen för programmet (med tillägget .exe) och klickar på OK.
eller
Om du vill aktivera dataexekveringsskyddet för ett program avmarkerar du kryssrutan intill programnamnet och klickar på OK. "
Jag har inte själv provat att stänga av skyddet då jag i första hand vill "rensa" de filer som exekveringsskyddet klagar på.
Någon som har tips om hur jag kan rensa bort tillägg i filer gjorda av andra program?
Jo, det där gör ju nästan tvärtom mot det jag vill göra. Jag skulle vilja ha "avaktivera dataexekveringsskyddet helt och hållet för tusan".