Hemmanätverk
Skulle bli mycket glad för steg-för-steg-hjälp!
Två stationära (XP) ska kopplas ihop via en Netgear router.
DHCP är aktiverad och datorerna har varsina egna namn. Så långt har vi kommit.
Vid XP's egen "Guiden konfigurera nätverk" så frågar den efter en diskett (!) så där tar det stopp.
Så, hur gör man?
Behövs ingen diskett.
Kolla under "Start"->"Inställningar"->"Nätverksanslutningar" om det finns det en ikon som heter "Anslutning till lokalt nätverk".
I så fall högerklicka på den och välj "Egenskaper" , skrolla ner och markera "Internet protokoll (TCP/IP)"

Se sen till att "Erhåll en IP-adress automatiskt" är markerat.
Du ska inte behöva starta om men gör det ändå för säkerhets skull. Litar inte riktigt på Windows i det fallet ;-)
Mer än så ska inte behöva göras för att kunna surfa nätet förutsatt att din Router är korrekt konfad.
Check! Inställningarna visar som dina bilder.
Har på båda datorerna följt guiden, fått okey och startat om. Har också begärt att mappen "Delade dokument" ska delas i nätverket, hos båda.
Men det som ligger i mappen "Delade dokument" i Dator 1, finns inte i mappen "Delade dokument" i Dator 2.
Har följt anvisningarna enligt bilden. Men det finns ingen "kryssruta" att bocka i FAST jag följt guiden och konfigurerat nätverket att delas. Moment 22!
Lite komplettering till ovanstående. Vill du sen komma åt filerna på den ena datorn från den andra högerklickar du på den mapp eller disk du vill dela ut och väljer "Delning och Säkerhet…" och klickar sen i "dela ut den här mappen".
När man sen bläddrar i "Mina nätverksplatser" -> "hela nätverket" -> "microsoft Windows-nätverk" så ska ditt "Windowsnätverk dyka upp och klickar du på det så ska den andra datorn synas och den mappen du valde att dela ut
#2 Nej du måste ansluta den andra datorns utdelade mapp till en virtuell nätverksdisk. Alternativet finns under verktyg i filhanteraren.
# 3 Har gjort precis så på båda datorerna. "Delning och säkerhet…" och "dela ut den här mappen". Så långt är allt klart.
På Dator 1 syns inte Dator 2.
På Dator 2 syns Dator 1 men den går inte att komma åt -
"XXXXX är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas".
Det verkar bli en lång kväll….
Är det samma användare på datorerna? Annars tror jag du får gå in under säkerhet/behörigheter på den utdelade mappen för att ställa in vem och hur man får komma åt den.
Ja det är samma användare.
Mapparna har jag dessutom bockat ur "skrivskydd", dom ingår i MSHOME nätgrupp och omstarter har gjorts efter nätkonfigurationen till nätverk.
Den ena hittas etc. men går ändå inte att komma åt ( Läs #5)
Har gjort samma procedur på båda datorerna.
Är jag på fel ställe? Här tycker jag att Dator 2-mappen borde finnas, men det gör den inte. Bara Dator 1-mappen.
Mina Nätverksplatser / Lokalt Nätverk / Delade Dokument XXXXX
Båda datorerna är konfigurerade till nätverket MSHOME och båda har XP (den ena home, den andra professional).
Båda har delat ut mappar. Båda är ansluta till 192.168.x.x och har DHCP aktiverade. Administratörsinlogg på båda.
Men ingen av datorerna hittar den andras mappar nu.
Vid sökning vid Mina nätverkspatser syns bara dom egna (delade) mapparna.
På google fanns det mängder med folk med samma problem men jag fann ingenstans hur dom löste det!
Fler tips, någon?

På båda datorernas nätverksanslutningar: gå in i egenskaper för tcp/ip, sen avancerat, sen WINS och "aktivera NETBIOS över tcp/ip".
Öppna utforskaren->verktyg->mappalternativ->visning och se till så att "förenklad fildelning" är ibockad.
Kolla också så att användarkontot Gäst är inaktiverat.
Pentsium (och Bogey), tack så länge! Har nyss fått en visdomstand utdragen så jag får testa senaste förslaget i morgon, när ansiktsfärgen kommit tillbaka…
#9 Nu visas dom båda datorerna i MSHOME / arbetsgrupp i alla fall. Bra start!
Men "Nätverkssökvägen hittas inte" till den andra datorn och går inte att komma åt.
Hur löser man det?
Se till att brandväggen i kontrollpanelen tillåter fil- och skrivardelning.
Vad är det som inte stämmer i inställningarna när "Nätverkssökvägen kan inte hittas" blockerar från att öppna mappen från den andra datorn?
Brandväggarna (Zone Alarm) är satta på Trusted/ för nätverk.
ZoneAlarm är ingen hit tyvärr. Och oftast hjälper det inte att bara avaktivera ZoneAlarm. Jag skulle inte bli förvånad om det är det som är felet. Testa att avinstallera ZoneAlarm….du kan alltid installera om det efter att det fungerar igen.
Har tills vidare fått ge upp tanken om att "lätt dela mappar" i hemmanätverket, så som det beskrivs. Enkelt och smidigt. Icke!
#14 Har avinstallerat zone alarm + antivirus och rensat med Ccleaner.
Den andra datorns syns under Mina Nätverk men vid försök att öppna mappen så blir det stopp. "Nätverkssökvägen hittas inte".
Klart! Äntligen!
Det räckte inte med NetBiOS över TCP/IP utan det krävdes NWLink IPX/SPX Protocols.
Tack för förslagen i alla fall!
IPX/SPX Behövs bara vid nätverksspel. Det ska räcka med TCP/IP
IPX/SPX är Novells "gamla" Netwareprotokoll. Ska inte behövas ens för spel om det inte är ett väldigt gammalt spel för alla spel som stöder spel över nätverk använder TCP/IP idag.
Låter snarare som nått trassel antingen med brandväggsprogram eller Windows inbyggda brandvägg, nått fel med TCP/IP eller utdelningsinställningarna.
Men i vår dator räckte det inte med TCI/IP, problemet hade varit löst direkt annars.
Googlade bland alla som hade samma problem, och fann till slut svaret bl.a här.
Innebär det nån speciell säkerhetsrisk / nackdel menar ni? Det fungerar annars helt utmärkt som det är nu!
#19 Jo jag såg det, men trots allt så ska det räcka med TCP/IP, men men.
Det kan lika gärna vara en bugg i Windows som du kringgår genom att använda IPX/SPX. Men OK, problemet är löst för dig och du är nöjd så allt väl 
XP är sämre än Vista i att koppla ihop hemnätverk samt W7 är bättre än Vista. Gå annars till ett bibliotek och låna hem XP boken som är publicerat av Microsoft - tung läsning men lösningen finns där garanterat!
Att skapa ett hemmanätverk i XP är busenkelt…men man får göra det manuellt och inte köra någon delningsguide.

#21 vista e ju hemskt i hemnätverk, du behöver ju gå genom minst 5-10 menyer bara för att ställa in fast ipadress.

Kan man ha hemmanätverk utan bredbandsuppkoppling?
Jag har en D-Link trådlös router och två bärbara datorer hemma med inbyggt trådlöst nätverkskort.
Jag har sagt upp mitt bredband men det vore bra att ändå kunna ha ett hemmanätverk. Jag har XP i alla tre datorerna.

#24 det går utmärkt, bara att göra som det står tidigare i tråden