Ny dator :)
Det är dax att skaffa en ny spelburk. Grabbens spel börjar bli lite för krävande för min AMD 2000+ med sunkugt grafikkort. Jag har sneglat lite på AMD Athlon 64. Men jag läste på sweclokers att AMD Opteron var väldigt lättklockad. Länk Det riktigt roliga är att processorn kostar 1500-2000kr men presterar efter klockning som AMD fx55 eller fx57 som kostar 8-10000kr.
Mitt nya system blir:
Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 1049kr
AMD Opteron 146, 2.0GHz, Socket 939 1650kr
Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 2x512MB 1075kr
PowerColor Radeon X800GT 256MB 1779kr
In-Win S564 Midi Tower ATX Svart/Silver Chassi, 350W Nätagg
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302683
+ HD och brännare
Det jag är osäker på är om ett 350W nätagg klarar driva runt det. Är det någon som har en uppfattning om det?

Enda problemet jag ser är väl att den inte är 64-bitars och att det är drygt, jobbigt och man tappar garantin om man överklockar! Men det är bara jag som är lat och inte haft några som helts problem med min 3000+ processor att köra de aboslut senaste spelen som kommit i dagarna.
Det är väl andra saker som saknas i Opteron processorn, osäker på vad det är nu men det är ju långt från bara antal hz den klarar av som är intresant nuförtiden.
Det ska inte vara några problem med att nätagget inte ska klara av det du speicificerar där. Skulle du sätta in 4 hårdiskar och duel grafikort kanske det skulle vara mer intresant med med än 350W.
Vet tex att Erik kör ungifär det du skerver på en dator med 260W utan några helts problem.

En sak som är klart intresant är varför du kör med ATI? ATI har visat sig vara riktigt svårt att få fungera med en del nya spel(Civ IV) och deras drivrutiner suger stenhårt. Tex tar det typ 2-3timmar att fixa så att Civ IV går att spela med ett ATI kort och enligt dom själva är det ATI's fel.

Vad jag förstår så är det samma kärna i Opteron (för 939 sockeln) som i Athlon 64. Enda skillnaden är dubbelt cachminne och stöd för ECC-minnen. Annars så skall det vara exakt samma.
Tack för ATI-tipset. Går det inte med Civ IV så ska det väck :) Synd bara ett ett GF 6600GT med 256MB är så dyrt. Det får bli ett med 128MB

Det går med Civ IV men har man otur måste man arbeta några timmar för att få det att fungera.

Det jobbet vill jag inte lägga ner, då får det vara.
Om du kollar på denna sidan så ser du att det inte finns några opteron alls som inte är 64-bitars. Pentium och AMD info.

Intresant, någon som vet vad som skiljer sig mellan amd 64 och en opteron processor, då listan inte visar någon skillnad alls…

Jag har läst en hel del de senaste dagarna. En del säger att alla socket939 processorer är samma processor i grunden men olika delar stängs av på sätts på beroende vad det ska vara för processor. Det gäller förståss för processorer med en kärna.
AMD 64 har 512KB L2 cachminne. AMD 64 FX och Opteron har 1024KB L2 cachminne.

Nu är det ihopbyggt och WirusXP, drivisar och uppdateringar installeras…
… har det fungerat så här långt? =P

Fungerar utmärkt. Har knappt varit hemma sedan julafton. Att ladda ett savat Civ IV tog 5-10 min på den gamla, nen nya tar 10-20 sek att ladda :D
3860 poäng i 3dMark05 utan klockning med GF6600 GT.

Nu har jag klockat den. I orginal så går den i 1800MHz nu kör jag den i 2750MHz. Det är 53% snabbare. Jag har haft uppe den i 2806MHz men då var den inte helt stabil. Det kanske hjälper om jag höjer spänningen till processorn lite mer.