Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 3814 ggr
[Saiva]
2009-12-11 14:44
0

Få bort "Security Tool"?

Jag har inte haft något antivirusprogram på min dator på ett tag och nu så "lyckades" jag ladda hem någon gratisversion av "Security tool" som berättar att jag har en massa skit på datorn men jag måste betala för att programmet ska ta bort dem. Det var då mitt skrivbordsunderlägg försvann också. Ikoner och hela bilden, det är bara svart och tomt på skrivbordet nu.

Så jag laddade ner Comodo istället och har det som antivirusprogram istället eftersom det är gratis.

Nu vet jag inte hur jag ska bli av med Security tool bara! Det finns ingen "uninstall"-knapp eller något sådant.

Vad gör jag? :oS

[Saiva]
2009-12-11 14:45
0

Jo, jag håller på att scanna datorn efter virus och sånt med Comodo nu och än har den inte hittat något suspekt…

[PeterWem]
2009-12-12 00:54
0

Security tool är en trojan.

Använd dig utav Malwarebytes antimalware.

[Saiva]
2009-12-12 12:59
0

Ojdå! :oS

Tack ska prova!

[Saiva]
2009-12-12 13:06
0

Jag kunde inte installera Malware… Någonting med "Åtkomst nekad".

Måste jag avinstallera Comodo innan jag installerar Malware?

[Saiva]
2009-12-12 13:39
0

Provade att avinstallera Comodo. Nu kan jag inte ladda ner Malware… *slår huvudet i väggen*

[Saiva]
2009-12-12 16:54
0

Yes!! Nu är det borta! :oD Tack så mycket för hjälpen! :ox

En liten fråga till bara… Är det där Malware ett antivirusprogram också eller borde jag installera Comodo igen?

Dojdan
2009-12-13 00:00
0

Jag fick också den här skiten… håller på och kör malware nu och hoppas det ska hjälpa Gråter

[PeterWem]
2009-12-13 11:18
0

Malwarebytes antimalware är ett antispionskydd som du kan scanna med en gång i månaden, inget realtidsskydd.

[Saiva]
2009-12-13 14:06
0

# 7 Ajaj, men malware hjäpte väl? Det tog bort hela för mig. :o)

# 8 Okej! Tack igen! :oD

Dojdan
2009-12-13 18:03
0

Ja det tog bort mitt också, tack och lov!!

Kaj
2009-12-15 11:47
0

En eftertanke.

Ladda ALDRIG hem antivirus och malware program om du får upp en uppmaning att göra det för det är oftast trojaner eller reklam som sedan vill att du skall betala.

När det kommer till antivirus, antispyware/malware så skall man bara ladda hem från leverantörer som man vet är seriösa. Att lura sig själv med gratis versioner när en skarp version kostar ca 300-400 kr per år tycker jag är dumt. Detta är en billig försäkring.
Visst det finns bra gratis versioner från seriösa leverantörer men oftast har de vissa begränsningar så en skarp kopia tycker jag man skall kosta på sig.

Och som sagt aldrig ladda ner några sådana program om man kommer till en sida och blir uppmanad att göra det.
Ta alltid ett eget aktivt beslut och gå till leverantörens egen sida och välj då bara sådana som ni vet är seriösa.
Seriösa leverantörer lägger aldrig ut pop up rutor som uppmanar dig att ladda hem deras produkter.

Är ni tveksamma så fråga på detta forum om den antivirus/spyware/malware du tänker installera är seriös och bra.

[Saiva]
2009-12-15 13:00
0

Ladda ALDRIG hem antivirus och malware program om du får upp en uppmaning att göra det för det är oftast trojaner eller reklam som sedan vill att du skall betala.

Jag har lärt mig det nu den hårda vägen. ;o)

När det kommer till antivirus, antispyware/malware så skall man bara ladda hem från leverantörer som man vet är seriösa. Att lura sig själv med gratis versioner när en skarp version kostar ca 300-400 kr per år tycker jag är dumt. Detta är en billig försäkring. Visst det finns bra gratis versioner från seriösa leverantörer men oftast har de vissa begränsningar så en skarp kopia tycker jag man skall kosta på sig.

Vilket skulle du rekommendera? :o) Det enda jag hört talas om är Norton… Är den bra? Vet du om den har både brandvägg, antivirus och malware?

Kaj
2009-12-15 13:51
0

Jag rekomenderar NOD32 som är snabbt, tar inte så mycket systemresurser men samtidigt väldigt effektivt att hitta virus, trojaner och malware

Microsoft har även ett gratis program som innehåller alla funktioner som har fått riktigt bra betyg på både att hitta och undanröja hot samt skall vara resurssnålt. Den produkten heter Microsoft Security Essentials. Tror dock inte den finns på svenska ännu då den är relativt ny

Här finns en länk till en artikel om hur mycket olika företag tjänar på falska antiviursprogram

I artikeln finns även en länk till FBI som beskriver problemet

Krikke
2009-12-15 20:15
0

Fick in en dator som drabbats av security tool och jag fick inte göra något alls på den för security tool hävde precis allting och jag förstod direkt att det vart något lurt, så fick den bluescreen och stängdes av men då lyckades jag lura security tool innan det hunnit starta och snabbade mig in i systemsåterställning och det gick fin fint. Så prova med det om ni drabbas.

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |