Problem med extern hårddisk!!
Hej! jag har en extern hårddisk som jag fått problem med.. Det började med att datorn inte alls hittade den. Eller det "plingade" när man kopplade in den, men sedan hängde inget mer.. Jag lämnade in den och fick en ny kabel till den, vilket hjälpte, en aning. Nu ser man den i den här datorn, men försöker jag öppna den söker den ett bra tag och sedan kommer det upp en ruta:"Begäran kunde inte utföras pga fel i en I/O enhet", eller bara "det går inte att hitta programet"
Vad betyder detta?? Kom inte och säg att jag måste formatera, har foton sen 10 år tillbaks där som jag måste ha kvar!! Snälla hjälp… måste väl gå på nåt sätt, betalar hellre tusenlappar bara jag får ha kvar korten.. :(
Tack på förhand…
#0 / Om hårddisken inte är Plug and play så behöver du installera programvara före. Vad är det för modell?
Har du också testat en annan USB? Kan hända det är den det är fel på.
Kan du så köp (på öppet köp?) en annan extern hårddisk av annat märke och testa. Kanske har du bara haft otur med den du har nu.
#1: Menar inte att irritera någon, men är det viktigt att recuva kommer från samma leverantör som ccleaner?
Man ser ju ofta liknande saker när det gäller exempelvis reklam för nya filmer: ”Från skaparna av blahafilmen blaha”, som om den nya filmen skulle vara extra intressant då…

#3 ville bara peka på att recuva kommer från en leverantör som har ett program som många använder och litar på. Jag har inte prövat recuva själv så jag kan inte uttala mig om hur bra den är men den verkar ju lovande om man tittar på funktionerna och de tekniska specarna.
det ska inte behövas några drivrutiner för att köra den tidigare, har bara varit att stoppa in den i usbn så har den kommit i gång!
den heter "western digital, my passport" eller liknande..
Har den externa hårddisken egen strömförsörjning eller matas den från USB-porten?
Jag har varit med om USB-hårddiskar som ska klara att matas av USB-porten men när dator och hårddisk har blivit några år så har det slutat att fungera. Antingen för att hårddisken börja dra mera ström eller för att USB-porten inte kan leverera lika mycket.
I de fallen har jag löst det antingen med extern matning till hårddisken eller en USB-hub med egen matning mellan dator och hårddisk så att hårddisken får lite mera ström.
nej det är bara usb,
hur gör jag då menar du ? sorry, men jag är skit dålig på sånt här..
#7 Om det inte följde med nån liten strömförsörjningsenhet till hårddisken som du kan använda så kan det funka med en USB-hubb som har extern strömförsörjning och som därmed kan lämna lite mera ström över USB-anslutningen.
Observera bara att det finns inga garantier att det fungerar eftersom det han vara nått annat fel på din hårddisk.
Du har ingen kompis som har en hyfsat ny dator, helst en stationär som du skulle kunna testa på.
Stationärer har potentiellt lite bättre möjlighet att lämna mer ström över USB-kabeln än bärbara. Funkar disken på kompisens dator så är det med alla sannorlikhet det felet som jag anger i mitt inlägg #6 och problemet löses troligen i så fall med en USB-hubb enligt ovan.
Okej tack då är jag med tror jag :)
jag har själv en ganska ny dator, 3-4 mån, dock inte en stationär.. Men det ska jag nog kunna ordna.
Hej jag måste bara fråga igen.. jag laddade hem och körde det därprogramet, recuva, men då verkar det som om den bara letar (och hittade) de filer som jag raderat från hårddisken..
Hur gör jag för att hitta de som ligger kvar på den? För hittar den raderade måste den väl kunna göra det också?? :) Hoppas de inte är kört..

Recuva söker efter filer som är raderade eller filer som ligger på delar av disken som blivit crashad. Den listar inte filer som redan finns på disken och är OK för dessa skall man ju kunna öppna direkt från utforskaren.
Så det verkar som om recuva funkar så som den skall på din disk
Men finns det något program som även hittar de andra filerna?

Möjligen RecoverMyFiles från Data Recovery Software.
Tror att deras testversion (som är gratis) kan lista alla filer den kan återställa. Om du ser dina förlorade filer så måste du köpa programvaran för att kunna återställa dessa.
Prövade själv denna en gång och den hittade en massa från en skadad hårddisk hos mig. Dock var återställningen inte helt perfekt. Vissa bilder t ex blev bara halva etc. Men det berodde snarare på att jag fipplat med hårddisken innan jag körde programmet så många filer var antagligen överskrivna av mina egna åtgärder och då går det förståss inte. Men pröva kan du ju.

Du kan även pröva och google på "Recover lost files" så får du upp en mängd olika program (Gratis och betal).