Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2042 ggr
bjorsa
0

quick time format

Min kamera spelar in video i quick time format .mov och jag har sedan tidigare studio 9 och nero men ingen av dessa tar in mov så att jag kan bränna mina små inspelningar till dvd måste jag nu skaffa ett till program blir så trött på alla format hit å dit. (har pc)

Finns det nåt gratisprogram som kan bränna quick time filer till dvd så att det blir en dvd skiva spelbar i vanlig dvd .

Finns de något tillägg till nero eller studio 9 som gör att man kan plocka in quick time?

Har provat en 2 trial versioner för att konvertera mov till avi eller mpeg men filmen blir sämre framför allt färgerna som rött flyter ut de e fiskar som är filmade och dom har mkt rött på sig och blir inge bra när jag konverterade.

mvh/bjorsa

charlie
0

Jag tror att iDVD fixar kakan men det gäller ju att du har OS X.

---

bjorsa
0

#1 OS X är väl för mac ,så då behöver jag bara byta dator för att kunna göra dvd skivor av mina quick time filmer måste ju finnas ett program som klarar .mov filer som inte är för mac jag får ta å ringa supporten på konica minolta å höra om dom har något att komma med.

mvh/bjorsa

charlie
0

Kanske quick time pro?

---

bjorsa
0

Sökte just igenom manualen för quick time pro och de fanns inget om att skapa dvd skivor men den har ju att man kan spara mov till avi men då är jag där igen att behöv köpa mer program :-(

Har hittat ett program som konverterar mov till okomprimerad avi och då blev den lika bra som mov fast 20 ggr större gjorde jag den i divx avi så blev den mkt mindre och behändigare men kvaliten blev inte bra när de gäller koikarpar med skarpa färger och i vatten till vanlig spelfilm funkar de bra med divx men oxå här åker man på att köpa och då vi visa kortet till nån i usa inge kul .(programet heter convert movie)

Tycker att nero borde klara av de hela men icke:-(

mvh/bjorsa

Saber
0

WinAvi hette ett program jag såg förut. Vet inte om det klarade quick time dock =(

Kaj
0

www.avsmedia.com Video Converter - kostar visserligen 250 kr men den fixar att konvertera mellan de flesta format och är dessutom snabb.

bjorsa
0

Ok får väl skaffa programet convert movie (#4) men de bäste vore ju om studio 9 eller nero hade nåt plugin som gjorde de möjligt att använda quick time för som jag nämner i #4 så blir filen 20 ggr större om jag konverterar den till okomprimerad avi men om jag komprimerar så blir den givetvis mindre men kvaliten blir lidande färgerna som starka röda ser inte så bra ut.

Kanske bättre att skaffa mac eller ny kamera  :-(

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Löste mitt problem på följande vis laddade hem quick time alternatives http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm och sedan var de bara att döpa om .mov till .avi då går den att spela i windows den går oxå då att ta in i windows moviemaker där spar jag den som min film och den blir då en riktig avi som sedan går att använda i studio 9 programet eller nero de gick däremot inte att bara döpa om den till avi och sedan ta in den i nero eller studio 9 utan först måste den in i windows moviemaker knöligt men kostnadsfritt och jag sparade ner filmen som dv pal i movimaker så den förlorade inget förutom kanske lite i de röda om man är petig (röda blev lite lite rödare) så visst de bästa vore att kunna plocka in .mov direkt i videoredigerings programet men då får man köpa ett program som heter lead movimaker 4 den skall jag ladda hem å testa senare idag

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Har nu testat ulead movie factory 4 och den funkar utmärkt med mov filer och kvaliten blir utmärkt men skall testa den vidare i 30 dagar innan jag köper den ,klart bästa lösningen hittills sett till bildkvaliten och ljudkvalite

Ett problem med lösningen i#8 är att ljudet blir felsynkat antagligen vid konverteringen kanske nåt som går att fixa men ulead programet verkar funka mkt bättre fast skall väl inte ropa hej ännu för när jag skulle lägga in övergångar (transitioner) ja då stängde windows ner programnet pga föbjuden bla bla men de kanske löser sig

mvh/bjorsa