Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 5441 ggr
LenaR
2009-12-23 21:22
4

Långsam dator

Det finns säkert svar på min fråga någonstans här på sidan, men min dator är så trög just nu så jag orkar inte leta. Eller rättare sagt, jag har letat i 20 minuter nu utan att få upp mer än två ledtrådar, så jag ger upp!

Sen en vecka eller så är min dator så långsam så jag sliter mitt hår varje gång jag behöver den. Det tar minuter att byta sida, och om och om igen frågar den om att stoppa script.

Vad kan jag göra för att den ska pigga på sej igen?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2009-12-24 01:43
6

Vad betyder det här meddelandet som oförhappandes poppade upp:

Antingen har en annan instans av OpenOffice.org tillgång till dina personliga inställningar eller så har den inte frigjort dem igen. Samtidig åtkomst kan leda till att dina personliga inställningar blir inkonsekventa. Innan du fortsätter bör du se till att användaren "stänger OpenOffice.org på värden". Vill du verkligen fortsätta?

Min dator har dessutom börjat stänga av sej så fort jag försöker köra antivirusprogram (Avira).

Hjälp, hjälp!

[vamir]
2009-12-24 23:57
1

Min är likadan :( Vet tyvärr inget som hjälper…

LenaR
2009-12-25 14:31
1

Nytt symptom: När skärmen slocknar går den inte att tända igen. Jag har ändrat inställningar så att skärmen inte ska slockna alls nu, så får jag se om det hjälper.

Datorn stänger av sej hela tiden.

Virus? Förvånad

guraknugen
2009-12-25 16:28
0

Om det är virus eller inte är ju svårt för någon annan att veta. Kör ditt antivirusprogram och se vad som händer.

Hjortronsylt
2009-12-25 19:06
0

Eftersom det verkar vara något med Openoffice.org så kan du ju testa med att avinstallera det, och se om det hjälper.

Rensa också datorn på virus med ditt antivirusprogram och scanna även igenom den med Malwarebytes' Anti-Malware efter fulingar. Verkar som du har fått in nån Trojan, på din beskrivning av felet.

LenaR
2009-12-26 01:08
0

Ett av problemen var att så fort jag startade Avira antivirus så stängde datorn ner.

Men nu har jag fortsatt prenumeration på McAfee, som var det som följde med datorn, och tagit bort Avira, så nu får jag väl vänta och se. Jag fick ett snabbt fönster där det stod om misstänkt virus, men jag hann inte ens läsa det förrän det försvann igen.

Tack för råd!

Bogey
2009-12-26 03:06
0

Prova en online skanner, så behöver du inte installera nått.

På den här sidan från TechWorld finns mycket matnyttigt mot skadliga program.

Kolla under rubriken "Viruskolla din dator via nättjänster" för s.k. online skanners.

LenaR
2009-12-26 18:43
0

Okej, jag ska kolla online scanner när prenumerationen går ut. Men *peppar peppar* nu fungerar datorn igen! Det kanske var ett virus?

Bogey
2009-12-26 20:21
0

#8 Nja du kan inte ersätta ett bra realtids-skannande virusskydd med en online skanner. Tänkte mer som akuthjälp när datorn ville stänga av sig när du försökte köra ditt vanliga.

Hjortronsylt
2009-12-26 20:35
0

#8    "kolla online scanner när prenumerationen går ut"

Men varför inte göra det direkt istället, vad är det att vänta på? Nästa gång kanske datorn inte startar alls istället.

Och varför inte testa det jag föreslog i #5 och få ett svar på frågan som ställs i #0?

Bara undrar… Obestämd

LenaR
2009-12-26 21:58
0

#9 Aha, snällt att du förklarar.

#10 Open office fungerar igen. Eller menar du malware?