Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 5097 ggr
olina95
2009-12-18 23:57
0

Voddler!

Jag fick en invite till Voddler igår. Alltså filmtjänsten. Jag försökte att göra ett användarkonto, men det funkade inte då. Så idag när jag prövade gick det. Jag laddade hem Voddler, och sedan klickade jag upp det. Helt plötlsigt fungerar det inte..

Tydligen måste man ha bredband, men fungerar det inte ändå? På något sätt. Verkar ju lite knäppt om det bara ska fungera på bredband och inte ADSL.

någon som vet? :)

johan
2009-12-19 00:00
0

1. Voddler är fortfarande väldigt buggigt.

2. Du måste ha snabbt bredband, tror minimikravet är 2 mbit/sekund. ADSL kan vara väldigt osäkert i sin hastighet, så även om du betalar för 24 mbit/sek så är det extremt sällan du faktiskt får den hastigheten.

Kolla din hastighet på www.bredbandskollen.se.

Mvh // Johan

guraknugen
2009-12-19 00:20
0

Fast bredbandskollen anger hastigheten i Mbit/s och inte i mbit/s. Kanske för att hålla nere antalet siffror, vad vet jag?

olina95
2009-12-19 20:18
0

På min dator står det att jag har 54.0 Mbit/s.

Så man kan alltså inte på något sett få Voddler att fungera om man har ADSL?

johan
2009-12-19 20:39
0

#3: Jo, det bör fungera alldeles utmärkt med den hastigheten. Vilken typ av uppkoppling du har spelar ingen roll. Det är bara hastigheten som är viktig.

Mvh // Johan

spliff
2009-12-20 23:16
0

54 Mbit/s är förmodligen din trådlösa routers hastighet och inte din uppkoppling.

Kaj
2009-12-21 13:38
0

Kör Brebandskollen för att verifiera din hastighet över nätet. Som #5 sa så är 54Mbit/s bara trådlöst emllan t ex två datorer i ditt nätverk och har inget med din faktiska hastighet till och från nätet att göra. Det kan du kolla med Brebandskollen

olina95
2009-12-22 00:42
0

okej, måste göra det.

men det står något om att man måste ha speciellt mycket mb/s såväl som bredband. så det spelar alltså ändå ingen roll?

Hjortronsylt
2009-12-22 10:09
0

#7   På voddler.com går att läsa all information om villkor etc. Dom har ett forum för medlemmarna, specifikt för tjänsten. Logga in på ditt konto som du skapat!

Annars är det minst 13 GB ledigt på hårddisken och 2.5 Mbit/sek på bredbandet som är minimikravet för att det ska fungera.

Kaj
2009-12-22 10:24
0

Det man skall skilja på är hastigheter LAN-LAN och WAN-LAN-WAN

Den första (LAN-LAN) är den trådlösa förbindelsen mellan dina datorer i ditt eget nätverk. Om du t ex har en router och två eller flera datorer där du trådlöst för över data från Routern till en av dessa datorer så går de oftast via trådlös koppling. Där finns olika standarder. En (dock lite äldre är just 54 Mbit/s. En senare standard standard kan ge 108 Mbit/s och den senaste standarden som godkändes för ca någon månad sendan medger en överföringshastighet på 300Mbit/s eller mer.
Men som sagt det är trafik efter det att den kommit in till din Router när den skall sändas vidare trådlöst till någon av dina datorer.

WAN-LAN-WAN är trafiken från Internet till din Router och sedan tillbaka till Internet igen. Det är den hastigheten du köper av din internetleverantör.
Det är den trafiken som här är av intresse eftersom Voddler vill strömma filmerna så snabbt som möjligt in till ditt nät. Går det för långsamt kommer filmerna att hacka sig fram (eller ev. inte spelas upp alls).

Samma sak gäller om du fildelar (lagligt naturligtvis). Då är det WAN trafiken in till din dator som är intressant. Har du t ex köpt 100mbit från din internetleverantör så skall du kunna tanka hem trafik från internet i den hastigheten (teoretiskt ivf). Om någon sedan vill tanka från dig då är det LAN-WAN som gäller dvs trafik från din dator ut till internet och då bör även den vara så hög som möjligt.

Många leverantörer har olika hastigheter på nedladdning och upp laddning eftersom det är vanligare att man laddar ner trafik till sin dator än att man laddar upp. Därav kan uppladdningen vara på t ex 10 Mbit medans nedladdningen kan vara på 100 Mbit. En s.k 100/10 mbit lina.

Anta nu att du har en 100 mbit lina in till din dator men enbart har en 54 Mbit för trådlös överföring.
Då kan du tanka hem trafik i 100 mbit (inga problem för Voddler där) men sedan strömmar du den trafiken till din bärbara över routern. Från Routern till din bärbara blir då bara hastigheten max 54 Mbit.
Har du däremot en dator kopplad direkt till din router med en Ethernet kabel så kommer du att få full 100 mbit direkt till den datorn.

Sist kommer vi till din Router också. Om du har en billigare Router så är det inte säkert att den orkar med att sända data vidare från internet till dina datorer i full hastighet. För Routrar kallas detta för Throughput. Om Routern har en lägre throughput än 100 Mbit så spelar det ingen roll om du har en 100 mbit lina från din Internetleverantör för Routern kommer enbart att orka med att transportera så mycket data som dess Throughpu tillåter. Har du t ex en router med 50 Mbit throughput så kommer du aldrig få ut mer trafik ur den än så även om du har en ethernet kabel kopplad direkt från din router till en dator.

olina95
2009-12-27 00:12
0

Jag fick en ny bärbar dator i julklapp, provade att ladda hem voddler, och nu fungerar det utmärkt!:)