blådump/blue screen
jag har en compaq presario cq60 (nånting), jag köppte den för ca 3 veckor sedan från alina systems.
hemma har vi ett lokalt nätverk, våran stationära har nyligen krachat (pga av vad vet jag inte). just nu e jag hos min mamma som har glocalnet bärbart internet. detta använder jag till min dator nu.
men i går när jag satt å spelade bejeweld blitz (tror jag de stavas) på facebbok å skärmen blev blå me en massa text, jag fick typ panik å ryckte ur internet grejen ur usb porten. datorn blev då dvart å startades om…
nu alldeles nyss hände samma sak, jag spelade samma spel på facebook å fick samma blåa skärm, ryckte ur internet å datorn startades om.
nu skulle jag väldigt gärna vilja veta varför den blåa skärmen kommer upp å vad jag kan göra för att förhindra det. läste på wikipedia att en blåskärm tyder på system fel lr nått. kan ju nämna att jag har vista home basic å att jag nte har nått virusprogram, än.
det känns inte så kul å ha ett systemfel i en dator som jag knappt har haft i 3 veckor. så alla tips vore uppskattade. :)

Känns inte så smart att ha haft en dator i 3 veckor och inte lagt in någor antivirusprogram
jag vet…har inte råd å köpa nått virus program efter att jag köppte datorn…å pappa hitta inte de han har…så då får man köra utan…
Det finns gott om ANTI-virusprogram på marknaden (ett virusprogram är väl samma sak som ett virus om man ska gå efter svenska språkregler). Många hävdar ju att de man betalar för är bättre, men ett som är gratis är säkert bättre än inget i alla fall.
nu bad ju inte jag om några tips på hur jag kan förbättra min svenska, å jag behöver ingen kretik om varför jag inte har nått ANTI virus program heller! jag vet att de e dumt!
jag ville helt enkelt veta varför jag får en blådump å vad jag, om jag, kan göra något för å förhindra det. å jag skulle vilja veta vad det är som orsakar det. men tydligen så bad jag fel personer om hjälp…eftersom de enda svar jag fått har vart ang min brist på ANTI virusprogram!
Hade också Windows en gång i tiden och fick blåskärm jämt. Inte heller då visste någon varför. Det var bara att leva med det. Eller byta operativsystem. Jag bytte. Det kommer nog inte du att göra dock, så jag har ingen lösning.
De flesta förståsigpåare brukar säga att blåskärm beror på dåliga drivrutiner och allt möjligt, men att det itne någonting med Windows att göra över huvud taget. Jag har slutat bry mig.
Gott nytt år.
gris3n jag tror inte att guraknugen menade något illa med att rätta ditt språkval.
Blåskärmsproblem kan uppstå på grund av att det finns virus i datorn. Du bör alltså snarast skaffa dig ett antivirusprogram. Det finns många gratis sådana. Det är bara att söka på google på antivirusprogram så får du upp många träffar. Windows är tyvärr mycket dåliga på säkerhet och att köra en windowsdator utan antivirusprogram är mycket dumt, inte bara för dig själv utan också för dem du har kontakt med via din dator.
Om du klarar av det kan du hämta hem en gratis livecd av till exempel Ubuntu och testa på din dator. På så vis kan du i alla fall få reda på om blåskärmsproblemet är relaterat till ditt operativsystem eller ej.
/Désirée
#6: Fast folk verkar av någon anledning inte gilla att bli rättade, så jag nämnde aldrig att exempelvis ”kritik” inte stavas” kretik”…

Men nej, klart man inte rättar av ren illvilja. Det är svårt att veta om folk använder fel ord av rent slarv eller om de faktiskt tror att exempelvis virusprogram är samma sak som antivirusprogram eller att kalorier är samma sak som kilokalorier… (konstigt att ingen tror att gram är samma sak som kilogram eller att meter är samma sak som kilometer, förresten).
#0 inlägg // Har du prövat att Gogglat på orsaken? Sök på "compaq presario cq60 blue screen", förslagsvis. Jag fick direkt upp flera förslag!
Bl.a skriver nån att enda sättet att lösa det är att trycka F11 när det händer, och sedan fabriksåterställa datorn.
Information om blue screen på HP's hemsida.
Får man blåskärmar så står det oxå en kod den ska man alltid skriva upp och sedan kan man prova att googla på det och se om man finner någon lösning
angående att folk råder dig till att använda Antivirusprogram är inte för att man menar någon illa och det är faktiskt mycket viktigare än man tror att ha det och en fungerande brandvägg
troligtvis så har du fått in virus som orsakar problemet och det får du i så fall lösa sig själv det är inget dom du köpte datorn av tänker att hjälpa dig med tyvärr
#9 Så klokt och vettigt skrivet! 
gris3n om du har fått in virus i datorn, vilket är troligt, lär du bli tvungen att blåsa datorn och ominstallera den. Om du kommer ut på nätet så bör du först skaffa dig ett antivirusprogram så att ditt problem inte börjar om på nytt. Avira och AVG är två gratis antivirusprogram. Önskar dig lycka till och gott nytt år!
/Désirée
tack så mycke för alla seriösa svar :D. jag ber om ursekt (jag vet felstavning igen) om jag verkar tyken å arrogant, har haft de lite kärvt sista tiden.
å jag förstår faktist vikten av att ha ett antivirusprogram, å har använt flera gratis program tidigare men har inte gillat något av dem, och eftersom pappa skall ha ett redan befintligt program jag kan använda hemma (där man aldrig hittar något när man behöver det) så jag tänkte använda det. men skit samma gjort e gjort. om jag har virus får jag skylla mejj själv. nu ska jag ta till mejj era tips å försöka lösa det här :)