Tre diskar som två?
Jag har tre externa hårddiskar. Finns det något sätt att få datorn att uppfatta det som två diskar? Kan en partition omfatta flera fysiska diskar?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag glömde att skriva att jag har Windows XP Home.
Vänliga hälsningar
Niklas
Med ett ord….NEJ.
Det går inte med den konfigurationen som du har…..och det skulle du inte vilja heller.
Om du skulle köra en raid på två diskar så att det blir en stor partition så försvinner all din data på båda diskarna om den ena går sönder.
Jag antar att det är USB eller Firewirediskar som du har som är externa.
Hade de varit interna så hade du kunnat sätta ett raidkort i datorn med raidprogramvara (XP home har ingen möjlighet att själv fixa Raid)
Har skrivit lite om raid…
Raidförklaring:
Raid 0 = 2 eller fler diskar som görs till en stor disk.
Fördelar = Du kan skapa stora virituella enheter.
Läs och skrivhastigheter kan ökas om diskarna sitter på varsitt kontrollerkort.
Inget "spill" av utrymme. (3 st HD på 250GB styck ger 750GB totalt)
Nackdel = Går en disk sönder så förlorar du ävan all data på de andra diskarna
Raid 1 = 2 diskar
Fördelar = Alltid en komplett kopia av hårddisken då den ena disken är en spegling av den andra.
Går en disk sönder så byter man helt enkelt ut den utan att datan man sparat på diskarna försvinner (bra säkerhet vid HD-krash)
Ingen skillnad på skrivhastigheten men läshastigheten fördubblas
Nackdel = Kostar mycket utrymme (2 diskar på 250 GB styck ger bara 250GB lagringsutrymme)
Raid 5 = 3 eller fler diskar (max 32)
Fördelar = Snabb läs och skrivhastighet. Går en disk sönder så förlorar du ingen data eftersom att de andra diskarna innehåller tillräckligt med info om disken som gått sönder så att de kan bygga upp den igen.
Nackdelar = Kostar 1 disk i utrymme (Har du 3 diskar på 250GB styck så har du 500GB att spara data på)
Den bästa raiden är raid5 och den sämsta är raid0…men den som är enklast att hanskas med är raid1 även om kostar mycket utrymme.
Hmm … då får jag hitta på något annat. Tack för svaret!
Vänliga hälsningar
Niklas
Kan man inte mounta en NTFS-disk som en katalog? Vet inte om det går med USB, men det går med interna diskar iaf.
Mvh // Johan
Jo, jag tror det går att mounta externa diskar som kataloger :)
Skitenkelt, skapa en tom mapp på den ena disken och sen går du in i diskhanteraren, eller nåt sånt och väljer att den andra disken ska monteras där och tar bort enhetsbokstaven.